Integrated urban megaprojects that attempt to (re-)develop parts of cities are complex affairs. The planners employed in them decide on large real estate, infrastructure and public space investments. The lengthy delivery trajectories of these projects undoubtedly result in emerging properties and changes in the social, political and spatial settings in which they are implemented. This ethnographic study focuses on the question how planners cope with this ambiguity in such non canonical practices. By immersion in the Amsterdam Zuidas urban megaproject for half a year, planners were observed in action. The ethnography reconstructs three episodes that represent typical interaction activities that they undertook to discuss progress of the project. The study shows how planners handle diverse types of ambiguity via different coping mechanism and reflects on the implications of these tactics for the project. It also discusses methods, potentials and pitfalls of ethnographic research in urban megaproject scholarship.
DOCUMENT
Climate change adaptation requires understanding of complex social ecological systems (SESs). One source of uncertainty in complex SESs is ambiguity, defined as the range and variety of existing perceptions in and of an SES, which are considered equally valid, resulting in a lack of a unique or single system understanding. Current modelling practices that acknowledge the presence of ambiguity in SESs focus on finding consensus with stakeholders; however, advanced methods for explicitly representing and aggregating ambiguity in SESs are underdeveloped. Moreover, understanding the influences of ambiguity on SES representation is limited. This paper demonstrates the presence and range of ambiguities in endogenous and exogenous system drivers and internal relationships based on individual fuzzy cognitive maps derived from stakeholder perceptions of climate change adaptation in Kenya and introduces an ambiguity based modelling process. Our results indicate that acknowledging ambiguity fundamentally changes SES representation and more advanced methods are required.
DOCUMENT
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.
PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.Doel Het doel van het PUNC-project is om docenten in het hoger onderwijs te voorzien van middelen en methoden om studenten in staat te stellen hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Aanpak In toenemende mate moeten professionals opereren in situaties die complex en onzeker zijn. Dit kan bij hen leiden tot gevoelens van onzekerheid. Deze gevoelens kunnen stimuleren tot creativiteit en de behoefte er een schepje boven op te doen. Ze kunnen echter ook leiden tot stress en uitstelgedrag. Het is van groot belang in onderwijs studenten de vaardigheden mee te geven hier mee om te gaan. Het project PUNC heeft als doel om docenten in hoger onderwijs te helpen (aankomend) professionals te trainen productief om te gaan met hun eigen onzekerheid, en wel op Europese schaal. De 6 deelnemende partners zullen docenten en studenten betrekken bij het ontwikkelen van: een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) leeromgeving; een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Hiervoor werken we met internationale literatuur, enquêtes, discussiegroepen, en andere middelen. Deze middelen en andere informatie zijn hieronder te vinden wanneer ze beschikbaar komen. En ook via onze PUNC website en de PUNC pagina op LinkedIn houden we iedereen op de hoogte. Daarnaast hebben we zowel internationale projectbijeenkomsten als landelijke publieksbijeenkomsten georganiseerd waarbij de voortgang en tussenresultaten van het PUNC project zijn gepresenteerd. Voor Nederland was dat tijdens de EAPRIL conferentie in November 2022 in Nijmegen. Resultaten Het PUNC-project maakt: Een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving; Een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC; Een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC; Een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt. Looptijd 01 september 2020 - 31 augustus 2023 Relevantie/impact Dit project is relevant voor alle onderwijsprofessionals en studenten die hun onzekerheid in leren en werken willen verkennen en productief willen maken. De uitkomsten zullen publiekelijk en gratis ter beschikking worden gesteld. Downloads en links
Cities: Action-perspectives for a climate-proof, drought-resilient, and water-sensitive built environment Recurring droughts severely impacted the Dutch built Environment , causing financial, environmental, and social effects. Climate change and urban developments are expected to aggravate this. Although municipalities recognize drought as critical risk, few have prepared for it. This is due to a lack of understanding of the urban water balance under drought and the vulnerability of urban water use(r)s, ambiguity in role and responsibility, and missing action-perspectives. Thirsty Cities aims to address this by developing, collecting, connecting and delivering in a transdisciplinary approach the needed knowledge, insights, tooling, principles, designs, infrastructures and action-perspectives for a climate-proof, drought-resilient, and water-sensitive built environment.Dorstige Steden: Handelingsperspectieven voor een klimaatbestendige, droogteweerbare, en waterrobuuste bebouwde omgeving.De Nederlandse bebouwde omgeving is herhaaldelijk geraakt door droogte, met financiële, ecologische en maatschappelijke effecten. Klimaatverandering en stedelijke ontwikkelingen zullen het droogte-risico naar verwachting doen toenemen. Alhoewel overheden droogte als een risico erkennen, hebben weinigen zich daarop voorbereid. Gebrek aan inzicht in de stedelijke waterbalans onder droogte, de kwetsbaarheid van stedelijke watergebruikers, onduidelijkheid in rol en verantwoordelijkheid van betrokken actoren, en ontbrekende handelingsperspectieven liggen hieraan ten grondslag. ‘Dorstige Steden’ draagt middels trans-disciplinair onderzoek bij aan een klimaatbestendige, droogteweerbare, en waterrobuuste bebouwde omgeving door de benodigde kennis, inzichten, instrumentaria, principes en ontwerpen te ontwikkelen, verzamelen en verbinden en handelingsperspectieven te formuleren.