Big data heeft niet alleen geleid tot uitdagende technische vraagstukken, ook gaat het gepaard met allerlei nieuwe ethische en morele kwesties. Om verantwoord met big data om te gaan, moet ook over deze kwesties worden nagedacht. Want slecht datagebruik kan nadelige gevolgen hebben voor grote groepen mensen en voor organisaties. In de slotaflevering van deze serie verkennen Klaas Jan Mollema en Niek van Antwerpen op een pragmatische manier de ethische kant van big data, zonder te blijven steken in de negatieve effecten ervan.
DOCUMENT
De gemeente Baarle, op de grens van Nederland en België en van de provincie Noord-Brabant en de provincie Antwerpen, is in veel opzichten uniek in Europa, en zelfs in de wereld. Het bijzondere van Baarle is de 'enclave-situatie', of, zoals het visitekaartje van de gemeentebestuurders zegt: 'dertig enclaves, twee gemeenten, twee landen'.
DOCUMENT
Op basis van interviews met actie-onderzoekers wordt een beeld geschetst van een school voor speciaal onderwijs waar veel teamleden zich professionaliseren door het doen van actie-onderzoek.
DOCUMENT
In dit artikel vertalen de auteurs vier liedjes uit het Antwerps Liedboek (1544) in rijmend hedendaags Engels.
DOCUMENT
In 1916 publiceerde Paul van Ostaijen de dichtbundel Music-Hall. Vormen deze gedichten een verslag van het uitgaansleven van Antwerpen in 1916? Is Music-Hail de weergave van de modeme tijd? In Music-Hall wordt de steer geschetst van een samenleving die gelukkig is en die, zolang de Music-Hall geopend is, grenst aan een utopische samenleving waarin een ieder deel uitmaakt van de zielvanhetgeheel.
DOCUMENT
Recensie van het proefschrift van Jeroen Vandommele: 'Als in een spiegel'.
DOCUMENT
Pieter Gillislezing van Universiteit van Antwerpen In deze lezing vraagt van der Heijden zich af hoeveel openheid een samenleving kan verdragen. Op een manier waarin hij zowel zijn journalistieke als zijn historische kwaliteiten laat zien, toont hij aan dat de drang naar een open samenleving niet op zichzelf kan staan, wil die open samenleving duurzaam zijn. De zoektocht naar openheid moet geflankeerd worden door een authentiek zoeken naar wat we met die openheid willen doen. Ruimte moet gevuld worden, wil ze niet verworden tot leegte
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt een werkwijze beschreven waar School Video Interactie Begeleiding en het Biografisch Interview bij de coaching van leerkrachten nauw op elkaar aansluiten.
DOCUMENT
Symposium ORD2017 (Onderwijs Research Dagen), Antwerpen
DOCUMENT
Symposiumbijdrage ORD2017 (Onderwijs Research Dagen), Antwerpen
DOCUMENT