Dit vaardighedenboek is geschreven voor drie groepen lezers: studenten, docenten en afgestudeerde juristen. Studenten kunnen het boek gebruiken om inzicht te verwerven in de verschillende manieren waarop juristen te werk gaan bij het verrichten van onderzoek, bij het argumenteren en bij het presenteren. Het schetst de stappen die bij de verschillende verrichtingen worden gezet; het biedt hulpmiddelen om de taken te volbrengen en de criteria waaraan een goede taakvervulling moet voldoen. Het boek biedt docenten zowel hulp bij de instructie als handvatten voor de feedback en beoordeling. Afgestudeerde juristen kunnen dit boek gebruiken om te reflecteren op de eigen vaardigheid en krijgen hulpmiddelen aangereikt om deze verder te ontwikkelen.
DOCUMENT
Een inleiding tot argumentatie. Hoe bouw je een goede argumentatie op en wat heb je daarvoor nodig.
DOCUMENT
Argumenteren doe je vaak, met vriendinnen in de kledingwinkel: 'Dit truitje staat je niet, omdat ' Thuis: 'Vandaag doe jij de afwas, want ' Deze argumenten zijn huis-tuin-en-keuken-argumenten waar niet veel van af hangt. Er zijn ook argumentaties waarbij wel belangrijke dingen de revue passeren. Bij overheid en in bedrijfsleven zijn het voor-al advies- en beleidsnota's waarin geargumenteerd wordt. In dit soort nota's gaat het vaak om belangrijke beslissingen waarbij veel geld gemoeid is. Deze nota's moet je kunnen lezen, begrijpen en analyseren als je in het bedrijfsleven of bij de overheid komt te werken. Deze stukken mogen geen problemen opleveren bij medewerkers op MBO-niveau. Bovendien kun je na het MBO naar het HBO. Teksten die in het hoger on-derwijs gebruikt worden zijn dikwijls argumentatief. Er worden standpunten geponeerd en daarvoor worden argumenten gegeven, hetgeen soms moeilijke teksten oplevert. Dit boek studieboek helpt je argumentatieve teksten met een hoge moeilijkheidsgraad te doorgronden.
DOCUMENT
Geschiedenisonderwijs draagt bij aan burgerschapsvorming. Dan moeten leerlingen wel uitgedaagd worden om te redeneren en argumenteren in historische en hedendaagse contexten. Hoe doe je dat? Carla van Boxtel en Dick van Straaten* geven tips en voorbeelden van opdrachten.
DOCUMENT
1e alinea column: "Laat het streven naar volmaaktheid los; in alles zit een barst. Zo komt het licht naar binnen." Louise Penny. Internet brengt ons in de "personal age" zei ik ooit in mijn entreerede. Inderdaad, in andere woorden 'CEO over eigen leven en werk'. In die "age" hangt steeds meer af van persoonlijke keuzes die we als individu maken en ook kunnen maken, waarbij social media die persoonlijke keuzes ook zichtbaar maken voor de wereld.
LINK
In dit artikel wordt het concerpt 'participatiestructuur' geïntroduceerd en als een relevant concept voor de beschrijving van de variatie in manieren waarop gesprekken in de klas gevoerd worden, nader toegelicht. Tevens wordt duidelijk gemaakt hoe de keus voor bepaalde participatiestructuren, die zichtbaar zijn in het gehanteerde taalgebruik van leerkrachten en leerlingen, leerlingen op een bepaald type toekomstige samenleving oriënteren. In dat verband wordt ervoor gepleit om dialogische participatiestructuren en discussie-structuren, die ruimte en rechten voor leerlingen impliceren, te bevorderen in de klas en in lerarenopleidingen.
DOCUMENT
20 verpleegkundigen van het ElisabethTweeSteden Ziekenhuis konden met eigen verbeterideeën aan de slag gaan dankzij een subsidie vanuit het Landelijk Actieplan Zeggenschap en Veerkracht
LINK
Tweetalig onderwijs (tto) is bezig aan een opmars in Nederland. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? En wat is het verschil met de andere veelgehoorde afkorting CLIL?
DOCUMENT
Artikel waarin kort geschetst wordt op welke wijze semantisch georiënteerd grammaticaonderwijs op het v.o. gebruikt kan worden. Beknopte achtergrond bij de workshop over semantisch grammaticaonderwijs op de 26e HSN-conferentie in Brugge.
MULTIFILE
De Kinderboekenweek (7 tot en met 18 oktober) draait dit jaar om verwondering en nieuwsgierigheid, om onderzoeken en ontwerpen. Het geschenkboek van dit jaar Per Ongelukt! (Van der Geest, 2015) biedt een uitdagende aanleiding om onderzoekend en ontwerpend aan de slag te gaan met kinderen. Hoe kun je onderzoeken en ontwerpen beter stimuleren dan door het aansnijden van thema’s uit de natuur, wetenschap en techniek? Veel kinderboeken blijken daarvoor uitermate geschikt. Maar hoe pak je dat dan aan?
DOCUMENT