Dit vaardighedenboek is geschreven voor drie groepen lezers: studenten, docenten en afgestudeerde juristen. Studenten kunnen het boek gebruiken om inzicht te verwerven in de verschillende manieren waarop juristen te werk gaan bij het verrichten van onderzoek, bij het argumenteren en bij het presenteren. Het schetst de stappen die bij de verschillende verrichtingen worden gezet; het biedt hulpmiddelen om de taken te volbrengen en de criteria waaraan een goede taakvervulling moet voldoen. Het boek biedt docenten zowel hulp bij de instructie als handvatten voor de feedback en beoordeling. Afgestudeerde juristen kunnen dit boek gebruiken om te reflecteren op de eigen vaardigheid en krijgen hulpmiddelen aangereikt om deze verder te ontwikkelen.
DOCUMENT
Argumenteren doe je vaak, met vriendinnen in de kledingwinkel: 'Dit truitje staat je niet, omdat ' Thuis: 'Vandaag doe jij de afwas, want ' Deze argumenten zijn huis-tuin-en-keuken-argumenten waar niet veel van af hangt. Er zijn ook argumentaties waarbij wel belangrijke dingen de revue passeren. Bij overheid en in bedrijfsleven zijn het voor-al advies- en beleidsnota's waarin geargumenteerd wordt. In dit soort nota's gaat het vaak om belangrijke beslissingen waarbij veel geld gemoeid is. Deze nota's moet je kunnen lezen, begrijpen en analyseren als je in het bedrijfsleven of bij de overheid komt te werken. Deze stukken mogen geen problemen opleveren bij medewerkers op MBO-niveau. Bovendien kun je na het MBO naar het HBO. Teksten die in het hoger on-derwijs gebruikt worden zijn dikwijls argumentatief. Er worden standpunten geponeerd en daarvoor worden argumenten gegeven, hetgeen soms moeilijke teksten oplevert. Dit boek studieboek helpt je argumentatieve teksten met een hoge moeilijkheidsgraad te doorgronden.
DOCUMENT
Een inleiding tot argumentatie. Hoe bouw je een goede argumentatie op en wat heb je daarvoor nodig.
DOCUMENT
Geschiedenisonderwijs draagt bij aan burgerschapsvorming. Dan moeten leerlingen wel uitgedaagd worden om te redeneren en argumenteren in historische en hedendaagse contexten. Hoe doe je dat? Carla van Boxtel en Dick van Straaten* geven tips en voorbeelden van opdrachten.
DOCUMENT
1e alinea column: "Laat het streven naar volmaaktheid los; in alles zit een barst. Zo komt het licht naar binnen." Louise Penny. Internet brengt ons in de "personal age" zei ik ooit in mijn entreerede. Inderdaad, in andere woorden 'CEO over eigen leven en werk'. In die "age" hangt steeds meer af van persoonlijke keuzes die we als individu maken en ook kunnen maken, waarbij social media die persoonlijke keuzes ook zichtbaar maken voor de wereld.
LINK
In dit artikel wordt het concerpt 'participatiestructuur' geïntroduceerd en als een relevant concept voor de beschrijving van de variatie in manieren waarop gesprekken in de klas gevoerd worden, nader toegelicht. Tevens wordt duidelijk gemaakt hoe de keus voor bepaalde participatiestructuren, die zichtbaar zijn in het gehanteerde taalgebruik van leerkrachten en leerlingen, leerlingen op een bepaald type toekomstige samenleving oriënteren. In dat verband wordt ervoor gepleit om dialogische participatiestructuren en discussie-structuren, die ruimte en rechten voor leerlingen impliceren, te bevorderen in de klas en in lerarenopleidingen.
DOCUMENT
Tweetalig onderwijs (tto) is bezig aan een opmars in Nederland. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? En wat is het verschil met de andere veelgehoorde afkorting CLIL?
DOCUMENT
Hogeschool KPZ experimenteert al enige jaren met de inzet van schurende en naburige teksten (Jongstra & Van den Ende, 2021). Het gaat om een domeinoverstijgende methodiek; er wordt integraal gewerkt aan meerdere doelen zoals het versterken van leesmotivatie, mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid en kennisvergroting in vakgebieden. De teksten vullen elkaar op inhoud aan, spreken elkaar enigszins tegen of kennen andere perspectieven. De teksten zijn fragmenten die uit rijke jeugdliteratuur komen. Deze literatuur wordt door de leraar gepromoot waardoor leerlingen verder kunnen lezen bij stillees momenten. Belangrijke onderdelen van de methodiek zijn het samenwerkend leren en de interactie over de tekst. Leerlingen werken in groepen en iedere leerling is verantwoordelijk voor het ontsluiten van zijn eigen tekst, maar de leerlingen hebben elkaar nodig om tot dieper begrip te komen door met elkaar in gesprek te gaan over de gelezen teksten.
DOCUMENT
20 verpleegkundigen van het ElisabethTweeSteden Ziekenhuis konden met eigen verbeterideeën aan de slag gaan dankzij een subsidie vanuit het Landelijk Actieplan Zeggenschap en Veerkracht
LINK
Deel 3 van een serie artikelen over geschiedenis en didactiek. Dit artikel gaat over het werken met teksten tijdens een les geschiedenis en de waarde die deze bronnen kunnen hebben.
DOCUMENT