In eerdere onderzoeken naar het ontwerpen van onderwijs is niveau 5 – de Associate degree – vooralsnog onderbelicht gebleven. Aan de hand van een bestaand model voor integraal hoger beroepsonderwijs doen Anke Kolvoort en llya Zitter van het lectoraat Beroepsonderwijs (Hogeschool Utrecht) een theoretisch onderbouwd voorstel voor het vormgeven van toekomstbestendig Associate degree-onderwijs.
DOCUMENT
Onderzoek naar de Associate Degree programma’s (Ad). Uitgangspunt was de onderzoeksvraag: ‘Hoe zien mogelijke Ad functies eruit in de financieel- zakelijke branche in de Amsterdamse regio en waarin verschillen deze functies van die op MBO en HBO niveau?
DOCUMENT
Van Hall Larenstein start in 2018 in Leeuwarden met een Associate degree (Ad) voor Biologische Melkveehouderij. Een Associate degree is een tweejarige opleiding op HBO-niveau met een erkend diploma. Tot op heden was er in Nederland nog geen biologische opleiding op HBO-niveau.
DOCUMENT
Artikel over de landelijke ad PEP-monitor die in het studiejaar 2024-2025 is uitgevoerd. Dit onderzoek is uitgevoerd door Hogeschool KPZ in samenwerking met 11 hogescholen met een associate degree-opleiding Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP). De monitor bouwt voort op eerdere onderzoeken uit 2021 en 2023 en biedt een actueel beeld van de inzet, ervaringen en toekomstperspectieven van deze professionals.
DOCUMENT
Vanaf september 2017 start de nieuwe Associate degree opleiding biologische melkveehouderij opleiding in Leeuwarden. In twee jaar worden studenten afkomstig van HAVO of MBO klaargestoomd voor een toekomst in de bio-sector. Ze zijn dan in staat zelfstandig een biologisch bedrijf te runnen of adviseur te worden bij een bedrijf in de periferie.
DOCUMENT
Begin september was ik als ‘extern deskundige’ aanwezig bij de afstudeerpresentatie van een bachelor student Human Resource Management. De student heeft afgelopen jaar bij Defensie onderzocht hoe deze organisatie medewerkers begeleidt, van wie de functie vervalt. Het gaat daarbij in het kader van de huidige bezuinigingsdoelstellingen om ongeveer 10.000 functies die in de toekomst gaan verdwijnen, zowel bij militairen als bij burgerpersoneel! Voor de bemiddeling naar andere posities op de arbeidsmarkt wordt samengewerkt met een groot uitzendbureau en met UWV WERKbedrijf. Daarnaast beschikt de Defensieorganisatie over interne loopbaanbegeleiders en bemiddelaars. Voor uitstromende medewerkers zijn tal van faciliteiten beschikbaar op het gebied van begeleiding, opleiding en loondoorbetaling, vastgelegd in Sociale Beleidskaders. Defensie toont daarmee goed werkgeverschap. De casus die mij opviel in de discussie naar aanleiding van het onderzoek, betrof medewerkers op Mbo-niveau die een vervolgstudie wilden gebruiken voor verbetering van hun arbeidsmarktkansen. Verzoeken om een Hbo-opleiding te beginnen werden echter afgewezen omdat de looptijd van 3 à 4 jaar voor een bachelor programma te lang wordt gevonden. Niemand van de bemiddelaars was op de hoogte van Associate Degree programma’s, waarbij een Mbo’er of Havist in 1 à 2 jaar een erkend diploma van een beroepsopleiding verwerft!
DOCUMENT
Onderzoek naar de manier waarop Pedagogisch Educatief Professionals kunnen worden ingezet in het domein Kind en Educatie. Na afloop van onderzoek kan geconcludeerd worden dat Pedagogisch Educatief Professionals breed kunnen worden ingezet en dat er geen sprake is van een vastomlijnde functie. Door het werkveld worden wel mogelijkheden gezien voor taken en verantwoordelijkheden voor deze nieuwe professional, maar er wordt nog geworsteld om deze op een eenduidige manier en met passende waardering in te schalen in het functiehuis.
DOCUMENT
Het Expertisecentrum Grensoverschrijdend Inlenen van Arbeid heeft voor de opleiding Personeelsmanagement een advies geschreven voor de aanvulling van (kern) competenties voor de associate degree opleiding. Op basis van een inventarisatie van relevante eindkwalificaties, die van de opleiding Personeelsmanagement (Hanzehogeschool Groningen), de eindkwalificaties van de ARTRA/SEU voor intercedenten en aanvullende, door VIA geformuleerde taken, is gebleken dat de eindtermen van de reguliere opleiding tot intercedent (ARTRA/SEU, VIA)passen binnen de associate degree opleiding. De aanvullende aandachtsgebieden van de intercedent voor grensoverschrijdende arbeid zijn in te passen in de personeelsmanagement opleiding, maar wijken inhoudelijk sterk af van de huidige invulling ervan. Op grond hiervan wordt geadviseerd de eerste twee studiejaren te herinrichten en een programma in de minor-ruimte op te stellen.
DOCUMENT
In Nederland is er een groeiende behoefte aan betere samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, zorg en welzijn om de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken. Dit vraagt om professionals die over de grenzen van hun eigen vakgebied kunnen kijken en de verschillende leefwerelden van kinderen en jongeren kunnen verbinden. De associate degree opleiding Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP) leidt studenten op voor deze rol. Omdat het werkveld soms nog zoekende is naar de inzet van deze relatief nieuwe professional, is in 2024-2025 een landelijke ad PEP-monitor uitgevoerd onder twaalf ad PEP opleidingen. Dit landelijke onderzoek is een vervolg op de onderzoeken uit 2021 en 2023, waarmee de inzet van Pedagogisch Educatief Professionals kan worden gemonitord. Door vragenlijstonderzoek en interviews met studenten en alumni is informatie verzameld over de invulling van de huidige functie en rol van deze professionals, de ervaren doorgroeimogelijkheden en de tevredenheid over de opleiding. De meeste Pedagogisch Educatief Professionals hebben een mbo-achtergrond op niveau 4; onderwijsassistent, (gespecialiseerd) pedagogisch professional of sociaal pedagogisch werk (SPW). Zij worden met name ingezet in het (speciaal) basisonderwijs en de kinderopvang. Hun werkzaamheden zijn breed en variëren van lesondersteuning en thematisch onderwijs tot oudergesprekken, coaching en begeleiding en samenwerking met externe partners. Tegelijkertijd blijkt dat in veel organisaties nog geen duidelijke functieomschrijving voor Pedagogisch Educatief Professionals bestaat. Een groot deel van de respondenten geeft daarnaast aan behoefte te hebben aan meer verantwoordelijkheid, waardering en ruimte om hun vaardigheden beter te benutten. Meer dan de helft is na het behalen van het diploma overgestapt naar een andere rol of functie, vaak vanwege betere doorgroeimogelijkheden of een hoger salaris elders. De ad PEP-opleiding zelf wordt door studenten en alumni positief beoordeeld. Zij zijn vooral tevreden over de kwaliteit van docenten, de opbouw van het curriculum en de koppeling tussen theorie en praktijk. Wel is er behoefte aan meer aandacht in de opleiding voor didactische vaardigheden, coachingsvaardigheden en loopbaanontwikkeling. Op basis van het onderzoek wordt aanbevolen om de bekendheid en profilering van Pedagogisch Educatief Professionals binnen organisaties te versterken. Binnen de opleiding zou daarnaast meer aandacht besteed kunnen worden aan loopbaanmogelijkheden en positionering. Ook is het belangrijk om samen met het werkveld te werken aan passende beloning en cao-inschaling. Een mogelijkheid voor vervolgonderzoek is het uitvoeren van een landelijk onderzoek onder werkgevers en HR-professionals, gericht op het verder vergroten van de erkenning en inzetmogelijkheden van Pedagogisch Educatief Professionals.
DOCUMENT
In 2005 besloot het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een experiment uit te voeren om het niveauverschil tussen Mbo-opleidingen en Hbo-opleidingen te verkleinen. Een afgestudeerde Mbo’er heeft doorgaans vier jaar studie voor de boeg om een Bachelor-graad te halen en loopt onderweg veel kans te ‘sneuvelen’. Zonde van geïnvesteerde tijd, inspanning en geld. Deze kwestie speelt overigens in het hele Europese beroepsonderwijs een belangrijke rol!
DOCUMENT