In dit praktijkvoorbeeld staat de ontwikkeling van de identiteit van de lerarenopleider centraal. Het opleiden van leraren vraagt een bepaalde rolinvulling van de opleider, waarvan niet iedere opleider zich bewust is. Hoe kan de groei in de verschillende aspecten van de rol als lerarenopleider bevorderd worden? We geven voorbeelden over identiteitsontwikkeling van lerarenopleiders bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). In deze voorbeelden is bewustwording van de eigen rol als opleider het startpunt. En een belangrijke vervolgstap is de verankering hiervan in het personeelsbeleid, een doorgaande ontwikkelingslijn van werving&selectie, begeleiding van de inductiefase, contractering&beoordelingsgesprekken, collegiaal leren, certificering en voortgezette professionalisering vanuit de beroepsstandaard voor lerarenopleiders. In dit praktijkvoorbeeld zullen we de ontwikkelingslijn presenteren, de instrumenten die we daarbij inzetten en de opbrengsten uit het parallel lopende onderzoek naar de effecten hiervan op de identiteitsontwikkeling van FLOT-lerarenopleiders. Met deze voorbeelden willen we andere lerarenopleidingen en opleidingsscholen inspireren om ook aan de slag te gaan met het ondersteunen van de identiteitsontwikkeling van lerarenopleiders.
Met ingang van 2015 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) volledig ingevoerd. Het uitgangspunt van deze wet is de eigen kracht van de burger en zijn of haar netwerk. Professionele zorg is geen vanzelfsprekendheid meer. Van burgers wordt verwacht dat zij in eerste instantie elkaar ondersteunen in situaties waarin zorg of ondersteuning nodig is. Als sociale professional doe je daardoor steeds vaker je werk samen met vrijwilligers. Deze Wmo-wijzer reikt een aantal tips en ideeën aan om tot een optimale samenwerking te komen
Op 13 en 14 maart vond in de Beurs van Berlage de International Summit on the Teaching Profession (ISTP2013) plaats, waar delegaties van ministers en vakbonden uit 18 verschillende landen zich bogen over het thema Teacher Appraisal: waardering, evaluatie en beoordeling van leraren. Op deze topconferentie kwamen ministers en vakbondsvertegenwoordigers uit 30 landen beleidservaringen en ideeën over lerarenbeleid uitwisselen. Het doel was om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de kwaliteit van leraren en het onderwijsniveau in de betrokken landen. De deelnemers waren afkomstig uit landen met de hoogste score of de grootste stijging op onderwijsranglijsten. HvA-lector Marco Snoek was daar met zes studenten uit het Excellentieprogramma aanwezig. In deze publicatie reflecteert hij uitgebreid op de Summit en trekt lessen voor schoolleiders (Besteed 50% van je tijd aan het stimuleren en ondersteunen van professionele ontwikkeling van leraren!), de beroepsgroep (Zorg voor collectieve normatieve professionaliteit door je te binden aan gezamenlijke normatieve kaders!) en de lerarenopleidingen (Stimuleer normatieve professionaliteit vanaf het begin van de opleiding!). Deze reflecties zijn in twee delen gepubliceerd op Scienceguide.nl: Leg focus op docentevaluaties en Leren van de Summit. De impressies van de studenten (zie de berichtgeving op Scienceguide en Foliaweb) zijn omgezet in een advies die zijn aangeboden aan minister Jet Bussemaker
MULTIFILE