Ook betaald voetbalclubs hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze kunnen daar onder andere vorm aan geven middels projecten in het kader van community development. De stichting 'Voetbal heeft meer dan twee doelen' helpt BVO's bij het realiseren van deze verantwoordelijkheid.
DOCUMENT
In opdracht van dhr. Jos Baljet, Algemeen manager MVV, is onderzoek gedaan naar het supportersbeleid bij betaald voetbal organisaties (BVO’s) in Nederland. In dit rapport wordt algemene informatie gegeven over hoe er vanuit verschillende theoretische invalshoeken en beleidsmaatregelen in Nederland gepoogd wordt om voetbalvandalisme te voorkomen en te beperken, de belangrijkste trends in aanpak worden genoemd. Verder wordt er een overzicht gegeven van de manier waarop verschillende BVO’s in Nederland concreet invulling geven aan hun supportersbeleid. Tot slot wordt vanuit de vorige twee punten aangegeven welke speerpunten MVV in zijn supportersbeleid de komende jaren verder zou kunnen invullen.
DOCUMENT
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de laatste jaren in opkomst. MVO is zaken doen waarbij een organisatie zich niet alleen kan verantwoorden ten opzichte de primaire stakeholders (afnemers, eigenaars, etc.) maar ook tegenover allen die op enigerlei wijze geraakt worden in de samenleving: nu of in de toekomst, hier of ver weg. Een organisatie die aan MVO doet, zorgt ervoor dat in haar kernactiviteiten de belangen van de maatschappelijke stakeholders mee worden gewogen. Een ander belangrijk kenmerk van MVO is de duurzame relatie van de organisatie met de stakeholders. Deze is gebaseerd op transparantie en dialoog, waarbij de organisatie antwoord geeft op vragen uit de maatschappij. Ook van Betaald Voetbal Organisaties (BVO's) wordt maatschappelijke verantwoordelijkheid verwacht. In dit artikel laten we zien hoe het betaald voetbal vorm geeft aan deze verantwoordelijkheid. Allereerst wordt duidelijk dat BV's op verschillende beleidsterreinen al veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Vervolgens gaan we dieper in op redenen die BV's hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het tweede gedeelte van dit artikel vragen we ons af wat we van een BVO mogen verwachten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan de rol die BVO's kunnen spelen bij 'community-ontwikkeling' en de rol van topvoetballers daarbij. Als afsluiting presenteren we vijf trends voor de komende jaren wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen en BVO's.
DOCUMENT
Voetbal en witwassen zijn begrippen die steeds vaker met elkaar worden geassocieerd. Een blik op de krantenkoppen uit het voorjaar van 2019 suggereert dat de sport een criminaliteitsprobleem heeft.
MULTIFILE
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de sportbusiness betekent dat sportorganisaties in hun functioneren rekening houden met de belangen van belangrijke stakeholders binnen en buiten de eigen organisatie. Uiteindelijk raakt dat ook de vraag naar de verdeling van de macht bij een sportorganisatie, zoals bij een betaald voetbalclub. Feyenoord had de afgelopen jaren een goede naam wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen door twee grote projecten. Sinds 2002 heeft Feyenoord een samenwerkingsverband met Unicef. Voor en met Unicef organiseert Feyenoord diverse fondswervende activiteiten. Daarnaast heeft Feyenoord sinds 2003 een overeenkomst met het Erasmus Medisch Centrum Sophia waarbij er speciale aandacht is voor Sophia-kinderen en hun families. Het lijkt er op dat Feyenoord door het recent ingezette nieuwe beleid op het gebied van organisatiestructuur - en de rol van de supporters daarin - een van de kartrekkers wordt van MVO in het betaald voetbal.
DOCUMENT
De voetbalsector is nog steeds kwetsbaar voor witwaspraktijken en andere vormen van financieel-economische criminaliteit. In dit artikel wordt nader ingegaan op de resultaten en achtergronden van het antiwitwasbeleid van de afgelopen 15 jaar. Geconcludeerd wordt dat de vrije zelfregulering niet effectief is gebleken om een dam op te werpen tegen de instroom van crimineel geld en dat actieve bemoeienis van de overheid vereist is. Het artikel sluit af met drie opties voor – onderbrenging in de WWFT; vergunningplicht en bestuurlijke integriteitstoetsing en geconditioneerde zelfregulering met wettelijke randvoorwaarden – verscherpte regulering en toezicht van de witwaspreventie in het professionele voetbal.
DOCUMENT
In dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag: wat mogen we verlangen van organisaties in het betaald voetbal als het gaat over MVO? Elke BVO hoort minimaal transactie-ethiek te hanteren. Er wordt ook verwacht dat ze in sommige situaties voor zichzelf morele plichten erkent in relatie tot rechten van stakeholders. Participatie-ethiek wordt niet gezien als een morele plicht voor een BVO, maar wel als prijzenwaardig. Veranderingsethiek mag in zijn algemeenheid niet verwacht worden van BVO’s, omdat dat teveel spanning genereert met de eigen hoofddoelstellingen. Het lijkt erop dat BVO´s in Nederland de ambitie hebben om participatie-ethiek aan te tikken. Tegelijkertijd zijn er praktijken waarbij meer basale niveaus van ethiek (transactie-ethiek en erkenningsethiek) niet of slechts voor een deel gerealiseerd worden. Zie bijvoorbeeld financieel wanbeleid en misleiding bij FC Twente in de afgelopen jaren. Maar denk ook aan structuren waarbij eigendom, bestuur en beheer van BVO’s steeds meer in één of enkele handen is. Dat raakt de democratische representatie van fans en andere stakeholders (zoals werknemers) in beleid en bestuur van de club. Dat basale niveaus van MVO soms niet gerealiseerd worden, raakt de geloofwaardigheid van maatschappelijke projecten van BVO’s.
MULTIFILE
De hoogste voetbalcompetitie van Nederland is dit jaar ongekend spannend. Het Nederlands publiek is echter verdeeld. Is de huidige situatie een vloek of een zegen? En in hoeverre is dit de toekomst van het Nederlandse voetbal? Bijdrage op SportknowhowXL. 12-11-2013
DOCUMENT
Een onderzoek naar de geografische marktgebieden en ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor clus in het Nederlandse Betaald Voetbal.
DOCUMENT
Fortuna Sittard wordt sinds twee jaar in financieel en bestuurlijk opzicht geleid door Isitan Gün, een Turkse econoom op wiens cv wordt vermeld dat hij na een carrière in de financiële wereld belandde bij de topclub Galatasaray S.K. In het kielzog van deze Turkse ondernemer streek nog een aantal Turkse zakenlieden in Zuid-Limburg neer, onder wie de 25-jarige accountant die club en geldschieter aan elkaar koppelde en nu verantwoordelijk is voor de boekhouding, en een nieuwe directeur voetbal en scout spelers. Interessant is ook de aanwezigheid van de (voormalige?) eigenaar van het Turkse spelersagentschap PMH Management & Consulting. Voormalig staat hier met opzet tussen haakjes en met een vraagteken vermeld. Volgens Gün is de bewuste zaakwaarnemer namelijk al tijden niet meer bij het agentschap betrokken, maar uit informatie van de Turkse Kamer van Koophandel blijkt dat zijn naam nog steeds wordt onder de kop ‘Management & Staf’ wordt vermeld. Het feit dat hierboven de spelerscarrousel bij Roda en de mogelijke betrokkenheid van een spelersmakelaar bij Fortuna expliciet zijn genoemd, heeft een reden. Ondanks het feit dat bij beide clubs geen aanwijzingen bestaan dat de investeringen die zijn gedaan een wederrechtelijke herkomst hebben, is uit de literatuur bekend dat bij het witwassen van crimineel geld in het professionele voetbal de transfer van spelers een belangrijk vehikel is. In dit artikel staat deze thematiek centraal. Na een korte uiteenzetting van de redenen waarom het professionele voetbal zich bij uitstek leent voor het witwassen van crimineel vermogen via de transfermarkt, wordt ingezoomd op de vraag welke mogelijkheden bestaan om dammen tegen dit fenomeen op te werpen. Daarbij wordt in het bijzonder aangehaakt bij de maatregelen die van lidstaten worden verwacht in het kader van de inmiddels vijfde anti-witwasrichtlijn. Bediscussieerd zal worden welke mogelijkheden de in Nederland bij witwasbestrijding en -preventie betrokken partijen hebben om malafide praktijken in het voetbal tegen te gaan en in hoeverre en op welke wijze zij daarvan gebruikmaken. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pietersteenwijk/
MULTIFILE