De eerste Nederlandse vertaling van 'Laus Stultitiae' van Erasmus verscheen in 1561. De vertaler heeft gebruik gemaakt van de Leuvense Bijbel voor de vertalen van de Bijbelcitaten.
DOCUMENT
Hoe is het gesteld met het communicatiemanagement? Zijn communicatiemanagers wel managers of communiceren zij slechts alleen het beleid dat door anderen wordt gemaakt? In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste bevindingen in het proefschrift "Communicatiemanagers: visies van topmanagers van Zweekhorst.
DOCUMENT
Inaugurele rede lector Peter de Jong, Leeuwarden, 9 februari 2015. Vooraf aan de rede is er een symposium gehouden rondom het thema duurzame zuivelprocestechnologie. Het programma daarvan staat achterin dit boekje. Peter de Jong is bij Hogeschool VHL gestart als lector Zuivelprocestechnologie. Samen met studenten, docenten, projectingenieurs en bedrijven richt lector De Jong zich op de ontwikkeling en toepassing van innovatieve technologieën voor een duurzame productie bij zuivelbedrijven.
DOCUMENT
In dit onderzoek in het kader van de kenniskring ‘Surfen naar Zin’ van het lectoraat Praktische Theologie van de Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing in samenwerking met de Fontys Pabo’s is een verkenning verricht naar doeloriëntaties van Pabo-studenten. De ‘jeugd van tegenwoordig’ waar Pabo-studenten nog recentelijk deel van uitmaakten heeft een andere oriëntatie op religie en levensbeschouwelijkheid dan zo’n dertig jaar geleden. Op basis van de theoretische concepten over religieus leren van Grimmitt is onderzocht welke doelen studenten voor zichzelf en het levensbeschouwelijke onderwijs hanteren. Immers oriëntaties van studenten zijn beïnvloedend voor de wijze waarop ze levensbeschouwing aan basisschoolkinderen onderwijzen. Inzicht in de voorkeursdoeloriëntatie zou kunnen leiden tot verhoging van de expertise en innovatie van het huidige Pabo curriculum op dit gebied. De volgende indeling van doeloriëntaties is gehanteerd: het monoreligieuze model - learning in religion - , het multireligieuze model - learning about religion - en het interreligieuze model - learning from religion -. Met behulp van een schriftelijke vragenlijst zijn 120 studenten bevraagd op hun oriëntaties. Het blijkt dat de onderzoeksgroep een voorkeur heeft voor het model van ‘learning about religion’ In hoeverre dit beïnvloed wordt door persoonskenmerken, culturele diversiteit, relaties tussen religies, vindplaatsen, perspectieven en alternatieven in religieus beleven is niet significant gebleken. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt gepleit voor een aanpassing van het curriculum van de Pabo in de richting van het ‘learning about religion’ model en voor verder onderzoek naar de doeloriëntatie van leerkrachten, ouders en kinderen in de basisschool.
DOCUMENT
De langverwachte integratiebijbel van Paul Scheffer is er. Volgens hemzelf een hoopgevend verhaal dat oproept tot nieuwe gemeenschapszin, maar volgens Baukje Prins is dat slechts de misleidende verpakking van deze dikke pil van een onheilsprofeet. Suggesties die te denken geven, taalgebruik en asymmetrische oproepen tot zelfkritiek, verraden een weinig inclusief 'wij' bij de zelfbenoemde bruggenbouwer."Het 'wij' van Het land van aankomst is bijna zonder uitzondering het 'wij' van de gevestigden".
DOCUMENT
Als moderne moslima's ook in geloofszaken voor zichzelf willen denken, hoe staan zij dan tegenover de minder prettige passages in de koran, zoals die over de pijnlijke bestraffing van ongelovigen (zoals ikzelf) of het slaan van vrouwen? Wie heeft eigenlijk het laatste woord: de tekst, als het onbetwijfelbare woord van God, of de lezer?
DOCUMENT
Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Wat verstaan we onder de werkalliantie? 113 8.2 Overeenkomsten en verschillen tussen de begrippen werkalliantie en relatie 115 8.3 De werkalliantie en effectiviteit in het vrijwillige kader 117 8.4 Van relatie naar werkalliantie in het gedwongen kader: een zoektocht in vogelvlucht 119 8.5 Internationaal onderzoek naar de werkalliantie in het gedwongen kader 121 8.6 Nederlands onderzoek naar de werkalliantie in gedwongen kader 125 8.7 Conclusies over de werkalliantie in het gedwongen kader 132 De link verwijst naar de nieuwere versie van het boek. Dit boek is beschikbaar bij de HU bibliotheek.
LINK
Link naar nieuwste druk, bestelinfo uitgever Hoofdstuk 8 in Werken in gedwongen kader 8.1 Inleiding 8.2 Relatie en werkalliantie: betekenis en verhouding tot methodiek 8.3 Het begrip relatie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.4 Het begrip werkalliantie: definitie en kenmerken in het vrijwillige kader 8.5 Relatie en werkalliantie: verschuivende begrippen in onderzoek naar gedwongen kader 8.6 Kenmerken van de werkalliantie in het gedwongen kader 8.7 Vroege conclusie over onderzoeksresultaten tot dusver 8.8 Op weg naar een nieuwe theorie over de werkalliantie in het reclasseringstoezicht 8.9 Feedback op de werkalliantie met behulp van de alliantiemonitor
LINK