'Ondernemen in een veranderende wereld' biedt een nieuw perspectief op een veranderende wereld. Dit boek reikt handvatten aan om ontwikkelingen sneller te signaleren, consequenties voor de strategie te doorzien, en daardoor sneller te reageren. De nadruk ligt op technologische connectiviteit, veranderende businessmodels, het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen, outsourcing, de herrijzenis van China, samenwerking tussen organisaties, de veranderende consument, de veranderende marketing en authenticiteit. Centraal staat de invloed van deze ontwikkelingen op het businessmodel waarvoor het model van Osterwalder is gebruikt. Model van Osterwalder Een businessmodel bestaat uit negen bouwstenen waarbij het niet alleen gaat om de functie van de losse bouwstenen, maar ook om de verbindingen tussen de bouwstenen.
MULTIFILE
Beschrijving van toegevoegde waarde van een meer geïntegreerde benadering van openheid bij open science en open education.
DOCUMENT
Op basis van een uitgebreide literatuurstudie, 25 interviews met gebiedspartijen in Midden-Delfland en een aantal multi-stakeholders workshops is in kaart gebracht hoe een gebiedsgerichte aanpak gericht op landschapinclusieve kringlooplandbouw in Midden-Delfland vorm krijgt dan wel versterkt kan worden. Hiervoor is de Transitiebloem-aanpak (TBA) gebruikt als holistische, transdisciplinaire en praktijkgerichte transitiebenadering. Deze benadering helpt gebiedspartijen bij het realiseren van een integrale systeemaanpak en collectief handelingsperspectief gericht op de samenhang van verschillende gebiedsopgaven met betrekking tot landbouw, water, voedsel, bodem, biodiversiteit, energie, klimaat, erfgoed, stadplattelandrelaties en economie.
DOCUMENT
Toekomstbestendige business modellen voor mediadiensten zijn lastig te ontwikkelen door het adembenemend tempo waarin de markt zich vernieuwt. Als ondernemer wil je weten welke concepten werken én standhouden. Ondernemers zijn continue op zoek naar het vergroten van het rendement op hun media investeringen. De vraag voor het programma The Future Now is ontstaan vanuit de vraag van mediaondernemers om ‘businesswise’ te kunnen innoveren; generieke business modellen en tools voor handen te hebben waarmee ze nieuwe diensten kunnen ontwikkelen die toekomstbestendig zijn. De vraag naar wat gaat werken, waarom en hoe speelt een terugkerende rol in de ontwikkeling van nieuwe mediadiensten.
DOCUMENT
This Article presents the PSO matrix as a tool for making choices in change projects – choices for simplicity or for complexity. A good process structure is essential for a simple organization, but it is the employees and the managers who are expected to take the lead in the changes and the improvement proposals. The PSO matrix is a useful and usable instrument that promotes simplicity and respects the intelligence that is already present in the organization, particularly that of the ordinary employees. The approach leads to drastic savings. Do as much nothing as possible.
MULTIFILE
PURPOSE: The aim of this research is to link sustainability strategies with risk management. DESIGN/METHOD: 33 unique cases were used for the data analysis. Using the cases, the researchers built a database to operationalise the theoretical framework. This database contains data on general characteristics of an organisation, strategic characteristics (mission, vision, value proposition, core values from the Balanced Score Card categories, strategic goals), strategy characteristics of the sustainability strategies, the 17 sustainability goals of the UN, risks (strategic, financial, operational) and control measures appropriate to the risks. RESULTS/FINDINGS: The first sub-question: Which risks at a strategic, financial, and operational level differ in organisations that pursue SDG 3 Good health and wellbeing, SDG 8 Decent work and economic growth and/or SDG 12 Responsible consumption and production, or do not pursue sustainability goals? It can be answered that sustainable values lead to different risks at strategic and financial levels, but not on an operational level. The second sub-question: Which risks on a strategic, financial, and operational level differ in organisations that pursue the sustainability strategy (Retain product ownership, Product life extension and/or Design for recycling) or do not pursue a sustainability strategy? It can be answered in a similar way as the first research question: that apparently sustainable strategies lead to different risks at strategic and financial levels, but not on an operational level. Operational risks were found but did not change in case of the sustainable strategy. ORIGINALITY/VALUE: Researchers have investigated whether pursuing the sustainability strategy (part 1) or contributing to the achievement of SDGs (part 2) by an organisation causes a change in strategic, financial and/or operational risks. Patterns were sought, not the magnitude of a change, because of the number of cases examined.
MULTIFILE
The Internet is changing the way we organize work. It is shifting the requirement for what we call the ‘schedule push’ and the hierarchical organization that it implies, and therefore it is removing the type of control that is conventionally used to match resources to tasks, and customer demand to supplies and services. Organizational hierarchies have become too expensive to sustain, and in many cases their style of coordination is simply no longer necessary. The cost complexity of the industrial complex starts to outweigh the benefits and the Internet is making it redundant.
MULTIFILE
Veel MKB-organisaties worstelen met het omschakelen naar duurzame businessmodels. Deze duurzame businessmodellen zijn een essentieel onderdeel bij het adresseren van complexe maatschappelijke uitdagingen. Vanuit verschillende disciplines is een groeiende vraag ontstaan naar specifieke instrumenten en praktische kennis om organisaties te ondersteunen bij deze transitie. Intermediairs spelen een belangrijke rol in dit verduurzamingsproces waarbij diverse tools ingezet worden om de complexiteit te beheersen. Taal en context hebben grote invloed op het effectief werken met deze businessmodeltools en daarmee ook op het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Dit project onderzoekt daarom de invloed van taal en context op het gebruik van duurzame businessmodeltools door intermediairs. Specifiek richt dit project zich op het verbeteren van de adviseringsprocessen en het toolinggebruik bij twee changemakers, Eshuis Accountants en Adviseurs en De Betekenisfabriek, met als doel om de opgedane kennis en kunde breed te delen en de duurzame transitie te versnellen. Advanced datasciencetechnieken als Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning worden ingezet om nieuwe inzichten te verkrijgen over de rol van taal en context bij het inzetten van duurzame businessmodeltools. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om een datagedreven interdisciplinaire toolkit te ontwikkelen voor zowel adviseurs als MKB’s. De resultaten dragen bij aan het ontwikkelen van trainingsmateriaal waarmee organisaties ondersteund kunnen worden in hun duurzaamheidstransities. Deze taal-en contextsensitieve toolkit zal breed gedeeld worden binnen onze Impact Ondernemen Collegetour Community waar ongeveer 80 organisaties aan meedoen. Daarnaast geeft dit project via de beoogde toolkit de aanzet voor het verkennen van de veranderende rol van organisatieadviseurs door datagedreven werken te combineren met duurzaamheidsopgaven. De overkoepelende projectdoelstelling is een praktische bijdrage te leveren aan het ondersteunen van organisaties in hun duurzaamheidstransitie en de onderlinge samenwerking te bevorderen, waarmee dit project bijdraagt aan zowel structurele maatschappelijke transities als marktcreatie.