In het middelbaar beroepsonderwijs worden hybride leeromgevingen, waarin de contexten van school en werk worden geïntegreerd, gezien als een veelbelovende manier om onderwijs en praktijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Er is weinig bekend over het duurzaam ontwerpen van deze integratieve leeromgevingen binnen een mbo-instelling als geheel, waarbij het gaat om leeromgevingen van verschillende sectoren. In deze meervoudige, tweejarige case study zijn 45 integratieve leeromgevingen op de grens van school en werk, verspreid over zes sectoren binnen één onderwijsinstelling in kaart gebracht. Deze leeromgevingen zijn in focusgroepen geanalyseerd op 1) waar zij zich bevinden op de dimensie school-werk, 2) de ontwerpkenmerken inhoudelijk, sociaal, temporeel, instrumenteel en ruimtelijk, en 3) bevorderende en belemmerende factoren bij het ontwerpen en uitvoeren van integratieve leeromgevingen. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe deze leeromgevingen zijn ontworpen en welke factoren daarbij van belang zijn. Integratief samenwerken met het werkveld blijkt in alle sectoren mogelijk. De ontwerpkenmerken inhoudelijk, sociaal en ruimtelijk worden vaker als integratief ervaren dan het ontwerpkenmerk temporeel. Vanuit het temporele perspectief blijken vooral kaders van school leidend en komen daarmee naar voren als een belangrijke factor in het succesvol opschalen en verduurzamen van leeromgevingen.
MULTIFILE
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders die in armoede leven heeft werk. Deze werkenden met een laag inkomen behoren relatief tot de ‘verborgen armen’, wat betekent dat zij gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen mislopen waar zij recht op hebben. De gemeente Amsterdam werkt in haar aanpak Sociaal Werkgeverschap samen met lokale en regionale werkgevers om deze inwoners zo veel mogelijk te bereiken en ondersteunen. In deze case study is onderzocht hoe dat in de praktijk vorm krijgt en wat deze ondersteuning heeft betekend voor een aantal werknemers die in financiële nood zaten. Ook is gekeken in hoeverre werkgevers een 'vindplaats' kunnen zijn voor werkenden die in verborgen armoede leven en soms nog helemaal niet in contact zijn met de hulpstructuur in de stad. Deze case study is voor gemeenten die ook willen samenwerken met werkgevers om werkenden te bereiken met hun voorzieningen voor inwoners met een laag inkomen: mensen in 'verborgen armoede'.
DOCUMENT
-
DOCUMENT
ABSTRACT When designing interventions for health, multidisciplinary teams increasingly work according to an ‘agile’ process. Potential benefits of this approach are better knowledge transfer, stakeholder inclusion, and removal of barriers to interactions. Unfortunately, the question whether agile approaches are useful in designing health interventions remains as yet unanswered. To contribute to current knowledge, we analysed the process and results of a large multidisciplinary project with an agile approach. Our case study shows such an approach may indeed be a feasible method for the development of health interventions. The process allowed for a high pace, and good stakeholder inclusion. Some limitations also occurred. The agile approach favours speed over rigour, which hinders integration of user research and scientific evidence in the development process. Multidisciplinary cooperation remains difficult because of the limited availability of experts and stakeholders. Finally, the difficulties in documenting the process and results of the agile approach limit its use in scientific projects. Published at https://research.shu.ac.uk/design4health/publications/2020-conference-proceedings Vol. 2
DOCUMENT
In dit artikel een uitgebreide case study van de werkwijze met een trouwe klantenkring van een toeristisch bedrijf. Gepresenteerd op een Kenniskringbijeenkomst.
DOCUMENT
Medewerkers en studenten in het hoger onderwijs zeggen veel te leren van congresdeelname. Tot op heden echter zijn die leerervaringen nauwelijks systematisch in kaart gebracht. We weten ook weinig over verschillen daarbij tussen junior- en senior congresdeelnemers, ofwel deelnemers die eerder nog weinig of juist veel congressen bezochten. In deze exploratieve casestudy interviewden betrokkenen van ons onderzoeksteam (N = 9) elkaar voor en na bezoek aan de OnderwijsResearchDagen 2018 (ORD) over hun leerverwachtingen en leerervaringen. Via thematische codering resulteerde dit in leerverwachtingen en leerervaringen die verschillen tussen junioren en senioren. Junioren richten hun leerverwachtingen op hun eigen ervaringen binnen de microsetting van de afzonderlijke sessies, waarbij ze vooral binnen de congresstructuur hun leren plaatsen. De senioren beschouwen een congres meer als een geheel en zien het congres in een grotere context van de discipline of het vakgebied, waarbinnen ze hun leerervaringen rapporteren. Hierbij zetten ze de congressetting meer naar hun hand en zijn ze meer dan junioren gericht op de ontwikkeling van anderen. De resultaten van dit kleinschalige onderzoek kunnen congresdeelnemers en - organisatoren meer inzicht geven in het leren van congresbezoek en daarmee helpen in het benutten van congresdeelname als professionaliseringsvorm.
DOCUMENT
Supply chain collaboration, in which two or more autonomous firms work together to plan and execute supply chain operations, is becoming ever more important to remain competitive in business. Yet, through collaboration concerns arise about whether the benefits and risks of collaboration are split in an acceptable and fair manner. This research illustrates the role of fairness (organizational justice theory) in creating and appropriating value from supply chain collaborations. We therefore analyze an extensive case study in the Dutch floricultural industry, in which six companies enter a supply chain collaboration. We conclude that fairness considerations are very important for explaining the outcomes of supply chain collaborations. Asymmetries in perceived value appropriation can be offset if the collaboration is deemed fair on distributive, procedural, interpersonal and informational justice dimensions. Firms may improve the success rate of supply chain collaborations if the fairness perceived is considered to be adequate.
LINK
The central question in this study is how, for whom, and under which conditions professional youth work contributes to the personal development of socially vulnerable youngsters, the reinforcement of their social network, the enhancement of their social participation, and the timely finding of appropriate specialized care services in relation to contextual factors such as life events and the influence of significant others. This research used a multiple case study with a comparative design. During a 12-month period, youth workers (N = 20) participated in group intervision meetings and kept diaries reporting on their actions and the development of the youngsters (N = 23). An analysis of this data revealed four patterns of development of socially vulnerable youngsters in youth work settings. Each pattern consisted of a specific form of multi-methodic action that resulted in a specific outcome. The study also revealed how these processes of development are influenced by important life events and significant others. The findings suggest that youth work contributes to personal development and social participation and thereby may lessen the need for formal social care services.
DOCUMENT
Service robots provide retailers with new opportunities to innovate their in-store service offerings. Despite advances made in the fields of human-robot interaction, information systems, and marketing, there is relatively little known about how to apply a service robot in retailing. In this paper we aim to shed light on this issue by exploring the added value, roles, and prototyping of a service robot in fashion retailing. Using two Dutch fashion stores as real-life settings, we apply differentinteraction techniques (observation, interview, survey, structured role play, prototyping) to generate first insights and obtain lessons learned. The results of our study suggest that fashion retailers would benefit most from using service robots for communication of promotions and provision of product information. When applying service robots to these use cases, customers seem to prefer briefly and clearly expressed information that is communicated in a style that matches (in-)store communications. Still, the lack of personal attention and social support associated with a service robot makes retailers and store personnel rather reluctant to use them for their service excellence-oriented stores.
MULTIFILE