De coronapandemie heeft opnieuw laten zien dat we in een onderling afhankelijke wereld leven. Wat daar gebeurt, heeft hier ook een weerslag. Er is een groeiend besef dat een kritisch en empathisch bewustzijn cruciaal is voor nationale en internationale samenwerking en vrede en dat dit meer vergt dan het ontwikkelen van culturele sensitiviteit of sociale actieplannen (Lengelle, Jardine, & Bonnar, 2018). Wereldburgerschap wordt gezien als een belangrijk thema in het hoger onderwijs en UNESCO beschouwt de sociaalemotionele ontwikkeling van studenten als fundamenteel onderdeel daarvan. Het probleem is daarbij wel: wat zijn effectieve manieren om dit leerproces op gang te brengen binnen wereldburgerschapsonderwijs?
Wanneer we over HRM en technologie spreken, kunnen we niet meer heen om HR analytics. Gefaciliteerd door de alsmaar groeiende hoeveelheid beschikbare data, oftewel Big Data, proberen organisaties momenteel volop waardevolle inzichten uit de bijna oneindige hoeveelheid data te genereren. Samenwerking tussen wetenschap en praktijk ligt voor de hand. De één kan goed analyseren, de ander beschikt over een schat aan data. Toch komen samenwerkingsverbanden vaak niet verder dan het inzetten van een afstudeerder of het verzorgen van een workshop. Anders gezegd: er wordt volop gedate en er vinden veel one-night stands plaats, maar tot duurzame relaties komt het vaak niet. Waarom niet? En hoe zouden we de samenwerking dan wel vorm kunnen geven?
Het lectoraat Schulden en Incasso heeft samen met designers van Studio Sociaal Centraal een handreiking gemaakt voor stress-sensitieve inrichting van publieke ruimtes. De handreiking laat met foto’s zien hoe Studio Sociaal Centraal verschillende spreekkamers op een stress-sensitieve manier heeft ingericht. De manier van inrichten is onderbouwd met inzichten uit recente, wetenschappelijke literatuur.Doel De handreiking geeft gemeenten en andere publieke instellingen praktische tips met empirische onderbouwing hoe zij hun ruimtes stress-sensitief kunnen inrichten. Resultaten Wanneer mensen minder stress ervaren, kan dat bijdragen aan hun bereidheid om hulp te zoeken en hun problemen aan te pakken. Hieronder vind je de resultaten. Looptijd 01 oktober 2021 - 30 april 2022 Aanpak Screening van 181 publicaties uit de databases PubMed, PsycInfo, CINAHL en WoS in de periode 2010-2021, in combinatie met een eerdere snowballing-aanpak, leverde 23 artikelen op. Verkennend onderzoek In een eerder onderzoek in 2020 is door middel van een zelf-rapportage vragenlijst onderzocht in hoeverre herinrichting op basis van stress-sensitieve principes leidt tot een positievere waardering van de inrichting door ouders. De vragenlijst is voorgelegd aan twee groepen ouders die op afspraken kwamen bij de Jeugdgezondheidszorg. De eerste groep kwam voor de herinrichting (n=58), de tweede groep na de herinrichting (n=52). Na de herinrichting gaven ouders vaker aan: Zich welkom en veilig te voelen Dat de spreekkamers een vriendelijke uitstraling hadden Dat ze zich vrij voelden om te praten over wat ze belangrijk vonden Een kritische noot: vanwege het cross-sectionele design kan causaliteit niet worden aangetoond. Met name het gegeven dat ouders aangaven zich vrijer te voelen om te praten over wat ze belangrijk vonden, is een teken dat het loont om bij verbouwing na te denken over hoe die aanpassingen ondersteunend kunnen zijn aan de dienstverlening.