Lector Gezonde Stad Jeannette Nijkamp richt zich met haaronderzoeksprogramma op een gezonde stedelijke fysieke leefomgeving.Doel is het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen bewoners meteen hoge en lage sociaaleconomische status. Deze laatste groep heeftnamelijk een kortere levensverwachting, een slechtere gezondheid en eenongezondere leefstijl.Het Nederlandse gezondheidsbeleid zette tot voor kort vooral in opleefstijlinterventies. Vanwege de hardnekkige gezondheidsverschillenis er nu echter ook aandacht voor een gezonde fysieke leefomgeving.De geschiedenis leert namelijk dat fysieke ingrepen, zoals bijvoorbeeldde aanleg van riolering, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aangezondheidsbevordering voor alle bewoners en het verkleinen vangezondheidsverschillen.Binnen het onderzoeksprogramma Gezonde Stad wordt onderzochthoe de fysieke leefomgeving zodanig kan worden ontworpen eningericht dat stadsbewoners zich hier prettig voelen en worden verleidtot gezond gedrag. Hiertoe worden interventies ontwikkeld, waarbijwordt samengewerkt met allerlei partijen zoals gemeenten, bedrijven,organisaties en kennisinstellingen en vooral ook met de bewoners. Ookwordt onderzocht hoe de verschillende partijen kunnen samenwerken bijhet gezonder maken van de leefomgeving.Docent-onderzoekers en studenten werken in hun onderzoek samen metgemeentelijke professionals uit zowel het fysieke als het sociale domein endragen zo bij aan de verbinding tussen beide domeinen. De praktijk heeftgrote behoefte aan deze verbinding, want een combinatie van fysieke ensociale interventies is vaak effectiever.
An investigation in the learning effects of integrated development projects. In two subsequent semesters the students were asked how they rated their competencies at the start of the project as well as at the end of it. The students voluntarily filled out a questionnaire. After the last questionnaire a number of students were also interviewed in order to learn more about their perceptions. It was a remarkable outcome of these interviews that a lot of students tended to give themselves lower ratings in the end if they met any difficulties in for instance communication or co-operation during the project. Then the questionnaire showed a decrease in the student's ratings, while anyone else would say the student did learn something after recognizing these difficulties. It required a different interpretation of the outcomes of the questionnaires. The investigation showed that co-operating in general and in multidisciplinary teams in particular, co-operating with companies and also working according to plans are the four objectives that are recognized mostly by the students. The factors that actually contribute to, or block, the learning effects remained unknown yet.
Background Conventional medical management, while essential, cannot address all multifaceted consequences of Parkinson’s disease (PD). This pilot study explores the potential of a co-designed creative arts therapy on health-related quality of life, well-being, and pertinent non-motor symptoms.
MULTIFILE