Lector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de publicatie ‘Shaping career-long perspectives on teaching’. Deze ‘Guide on policies to improve initial teacher education’ is onlangs gepubliceerd door de Europese Commissie. De guide omvat handreikingen die het resultaat zijn van het werk van de Working Group Schools van de Europese Commissie. De publicatie gaat in op de rol van leraren en hoe leraren in die rol ondersteund kunnen worden door een structuur voor het beroep, die gericht is op een leven lang leren en op samenwerkend leren. Het realiseren van een dergelijke structuur vraagt een nauwe samenwerking van de verschillende stakeholders: ministeries, leraren en schoolleiders. In de Working Group Schools bogen vertegenwoordigers van de verschillende lidstaten zich over de vraag hoe beleid van overheden het continuum van het beroep (de samenhang tussen de lerarenopleiding, de eerste fase van de beroepsuitoefening en de verdere loopbaan van leraren) kan versterken, welke bijdrage leeromgevingen die gericht zijn op samenwerkend leren tussen professionals daar aan kunnen leveren en wat dit vraagt van beleid en van de samenwerking tussen stakeholders bij het ontwikkelen van dit beleid. Marco Snoek vertegenwoordigde daarbij het Nederlandse Ministerie van Onderwijs. De verschillende inzichten die ontstonden op basis van uitwisseling van beleidsaanpakken in verschillende landen zijn vertaald naar aanbevelingen voor beleid. In een TEDlike talk die Marco Snoek op het Europese Education, Training and Youth Forum in Brussels op maandag 19 oktober verzorgde, gaat hij in op de hoofdpunten van de publicatie. Zie: www.vimeo.com/144635675
MULTIFILE
In 1995 publiceerden Cott e.a. de "movement continuum theory for physiotherapy". In de Nederlandse discussie over stromingen in fysiotherapie bleef dit model onderbelicht terwijl dit model juist goede mogelijkheden biedt voor onderwijs, wetenschap en praktijk. De movement continuum theory maakt de dynamische systeem theorie toepasbaar voor fysiotherapie en brengt de elementen en hun onderlinge verband zowel grafisch in beeld als beschrijvend aan de hand van een aantal pricipes.
In 2021 deden drie studenten van de master Forensisch Sociale Professional onderzoek in twee penitentiaire inrichtingen naar de opvattingen van penitentiair inrichtingswerkers naar zorg en veiligheid in hun werk. Op grond van die data is in het voorjaar 2021 in een penitentiaire inrichting een vervolgonderzoek uitgevoerd.Doel Meer inzicht verwerven in hoe penitentiaire inrichtingswerkers hybride werken (balans vinden tussen zorg en veiligheid) vormgeven. Resultaten Een overzicht van geclusterde opvattingen over zorg en veiligheid onder inrichtingswerkers; Handvatten hoe daar in wering en in scholing/training/begeleiding op in te spelen. Looptijd 01 mei 2021 - 30 september 2022 Aanpak Het onderzoek wordt uitgevoerd volgens de Q methodologie. 32 penitentiair inrichtingswerkers sorteren 43 uitspraken over het werken op het continuüm van zorg en veiligheid naar belangrijkheid en brengen zo hun opvatting daarover in beeld. Op basis van een statistische en inhoudelijke analyse volgt een schets van drie profielen (clusters van gedeelde opvattingen) die te onderscheiden zijn.
Het uitlijnen van optische elementen, zoals hoogwaardige lenzen, is een complexe taak die essentieel is voor de assemblage van diverse fotonische producten. Een circulaire lens moet in vijf vrijheidsgraden worden gepositioneerd, terwijl asymmetrische lenzen in zes vrijheidsgraden uitgelijnd moeten worden. Huidige technieken in de industrie en onderzoeksinstellingen richten zich op het optimaliseren van dit proces, bijvoorbeeld door gebruik te maken van algoritmen die meerdere assen tegelijkertijd kunnen aanpassen in plaats van sequentiële stappen. SuperLight Photonics (SLP), een spin-off van de Universiteit Twente, ontwikkelt breedbandige supercontinuüm lasers die worden toegepast in onder andere spectrometrie en optische coherentietomografie (OCT). Eén van hun producten is een breedbandige lichtbron gebaseerd op een fotonische chip. Om dit licht optimaal te benutten, moet het met een lens worden gecollimeerd, wat momenteel handmatig gebeurt door het analyseren van het bundelprofiel en parameters zoals grootte en circulariteit van de lichtbundel. De uitlijning van de lens is cruciaal voor de prestaties van het systeem, vooral omdat de complexe interacties tussen meerdere optische componenten elkaars uitlijning kunnen beïnvloeden. SLP heeft daarom Saxion's lectoraat Applied Nanotechnology (ANT) benaderd om een geautomatiseerd uitlijnalgoritme te ontwikkelen dat de lens nauwkeurig en consistent positioneert volgens specificaties. Het ANT heeft uitgebreide ervaring met fotonische integratie, precisieassemblage, en heeft samenwerkingen met bedrijven en onderzoeksinstellingen zoals de Universiteit Twente. Dit project onderzoekt nieuwe methoden om het uitlijnproces te automatiseren, met focus op snelheid, kostenefficiëntie en een lage foutmarge. Hoewel vastlijmen buiten de huidige scope valt, zal dit aspect mogelijk in een vervolgproject worden meegenomen. Het project sluit aan bij landelijke innovatiethema's en draagt bij aan de verdere ontwikkeling van geavanceerde productieprocessen binnen de fotonica-industrie.
Een groeiend aantal opleidingen in het hoger onderwijs heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarin de formatieve en summatieve functie van toetsen wordt verweven. Hoewel er consensus is over de theoretische principes van programmatisch toetsen, maken opleidingen verschillende concrete ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context.Doel Met dit project willen we inzicht geven in de overwegingen die een rol spelen bij het maken van die ontwerpkeuzes binnen de principes van programmatisch toetsen én hoe die passen bij de opleiding specifieke context waarin programmatisch toetsen geïmplementeerd is. Resultaten Dit project resulteert in: Een overzicht van mogelijke ontwerpkeuzes en context-specifieke opleidingskenmerken binnen de 12 principes van programmatisch toetsen. Factsheet: 11 Ontwerpkeuzes in Programmatisch Toetsen Zes rijke casusbeschrijvingen waarin ontwerpkeuzes, onderliggende afwegingen en argumenten bij de ontwerpkeuzes in kaart worden gebracht. Een kader waarmee effecten van verschillende ontwerpkeuzes kunnen worden onderzocht. Looptijd 01 september 2022 - 30 augustus 2023 Aanpak Eerst zullen 30 beschikbare portretten van opleidingen die programmatisch toetsen hebben geïmplementeerd kwalitatief worden geanalyseerd op hun ontwerpkeuzes en opleiding specifieke kenmerken. Vervolgens zullen verdiepende interviews duiding geven aan de onderliggende afwegingen en argumenten bij die gemaakte ontwerpkeuzes. Downloads Factsheet: 11 Ontwerpkeuzes in Programmatisch Toetsen