This full paper works towards merging ‘frugality’ and ‘design thinking’ into a simplified framework for a workshop routine as a stepping stone for SMEs in developed countries to create and capture value of frugal innovations. Innovations which are born out of the notion that we can do more with less, or for less. This framework is aimed at reaching a specific group of SMEs, in this paper called the peloton of SMEs, a large group of SMEs which generally have lower growth ambitions and growth potential in comparison to the frontrunners. This group is often overlooked by (regional) governmental innovation programmes due to a primary focus on the same industry’s frontrunners. The framework was first tested with students, discussed with experts and eventually tested with SMEs from the Agribusiness sector in the Netherlands. Frugal Elements added to the design thinking process are; (a.) a Frugal Lens (b.) Frugal Business Model Patternsfor BMI (c.) Frugal leadership development (d.) Frugal Validation of the solution (e.) Frugal Intervention (limited time, limited theory, vertical learning community, practical tools). Although the first Pilot has been a succes in terms of helping participating SMEs to create innovations, more research is necessary for the design of a final framework which is expected to contribute to the frameworks that are currently available to SMEs in frugal and sustainable business modelling.
DOCUMENT
Het domein Creative Business heeft vanwege diverse ontwikkelingen binnen en buiten de opleidingen besloten om te starten met een beperkt experiment, waarin ervaring kan worden opgedaan met een andere vorm van samenwerking met het werkveld in het opleiden van de professional van de toekomst, met interdisciplinair samenwerken van studenten uit de verschillende opleidingen uit het domein, en met het vormgeven aan maatwerk in de opzet waarin interdisciplinair wordt samengewerkt. Het project is onder de titel ‘Creative Growth Initiative’ gelanceerd. Studenten werkten een semester lang samen met studenten uit andere opleidingen aan een complex vraagstuk dat door een werkveldpartner werd ingebracht. De studenten uit de verschillende opleidingen verbonden daar ook een persoonlijke opdracht aan die leidde tot een bijdrage aan het groepsproduct en dat waarborgde dat elke student ook een stap zette in de ontwikkeling van een professional met specifieke kenmerken. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology werd gevraagd te adviseren bij het ontwerp en om de uitvoering en opbrengsten van het eerste prototype te evalueren.
DOCUMENT
Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
In dit KIEM project werkt het lectoraat Co-design van Hogeschool Utrecht samen met enkele creatieve bedrijven aan het verstevigen en uitwerken van het instrumentarium van creatieven om een rol te spelen in de energietransitie. Uitgangspunt is een eerder (binnen het programma Smart Energy Cities) ontwikkelde maar nog prille aanpak om gemeenten en bewonersinitiatieven te ondersteunen bij wijkgerichte energietransitie projecten. Het unieke aan deze integrale aanpak ligt in de inzet van een multidisciplinair team van marktexperts die de benodigde sociaal/ maatschappelijke ontwikkelroute en de technisch/ economische ontwikkelroute met elkaar moeten verbinden. Hierbij is een belangrijke en nieuwe rol weggelegd voor creatieven en hun ontwerpende en gebruikersgerichte aanpak (waarin o.a. design thinking en service design een belangrijke rol spelen). De betrokken creatieven geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij het doorontwikkelen (in tools & methoden) en onderbouwen van hun eigen werkwijze in deze context. In dit KIEM project ligt de focus op het onderbouwen van het huidige (en nog prille) model voor een integrale aanpak. Tegelijkertijd zal het gaan om het nader invullen van het model met tools en methoden, en het volgen van de toepassing hiervan in de praktijk. Dit zal bijdragen aan het opschaalbaar maken van deze aanpak, en het zal de creatieven in staat stellen om hun toegevoegde waarde in dergelijke energietransitietrajecten te expliciteren. In dit KIEM project willen de samenwerkingspartners daarnaast bepalen hoe ook de overige vraagstukken (waarvoor uitgebreider en langdurig onderzoek en ontwikkeling nodig is) geadresseerd kunnen worden in een vervolgonderzoek; bv. in een SIA RAAK project.
Design, Design Thinking, and Co-design have gained global recognition as powerful approaches for innovation and transformation. These methodologies foster stakeholder engagement, empathy, and collective sense-making, and are increasingly applied to tackle complex societal and institutional challenges. However, despite their collaborative potential, many initiatives encounter resistance, participation fatigue, or only result in superficial change. A key reason lies in the overlooked undercurrent—the hidden systemic dynamics that shape transitions. This one-year exploratory research project, initiated by the Expertise Network Systemic Co-design (ESC), aims to make systemic work accessible to creative professionals and companies working in social and transition design. It focuses on the development of a Toolkit for Systemic Work, enabling professionals to recognize underlying patterns, power structures, and behavioral dynamics that can block or accelerate innovation. The research builds on the shared learning agenda of the ESC network, which brings together universities of applied sciences, design practitioners, and organizations such as the Design Thinkers Group, Mindpact, and Vonken van Vernieuwing. By integrating systemic insights—drawing from fields like systemic therapy, constellation work, and behavioral sciences—into co-design practices, the project strengthens the capacity to not only design solutions but also navigate the forces that shape sustainable change. The central research question is: How can we make systemic work accessible to creative professionals, to support its application in social and transition design? Through the development and testing of practical tools and methods, this project bridges the gap between academic insights and the concrete needs of practitioners. It contributes to the professionalization of design for social innovation by embedding systemic awareness and collective learning into design processes, offering a foundation for deeper impact in societal transitions.
Op 13 oktober 2016 lanceerde de gemeente Enschede het programma Multiply, een samenwerking tussen Saxion, Gemeente Enschede, Rabobank Enschede-Haaksbergen, The Golden Egg Check BV en CeeCee, met ondersteuning van de Industriekring Twente, Technologiekring Twente en MKB Twente (Gemeente Enschede, 2016). De gedachte achter Multiply is dat veel mkb’ers elke dag druk zijn met het runnen van hun bedrijf en er weinig tijd en aandacht overblijft om in te springen op nieuwe ontwikkelingen terwijl innoveren en snel kunnen schakelen juist noodzakelijk zijn om gezond ondernemer te blijven. Multiply springt daarop in door met creativiteit en studentondersteuning een nieuwe business kans te verkennen voor betreffende ondernemer. Inmiddels vindt ook uitrol plaats in Deventer, samen met MKB Deventer. Kennis delen en business vermenigvuldigen, Multiply dus. Saxion ondersteunt dit programma, omdat zij samenwerking op gebied van innovatie, creativiteit en ondernemerschap hoog in het vaandel heeft. Saxion koppelt studenten aan Enschedese mkb-ers om hen te helpen met een nieuw business- en/of verdienmodel, om zodoende een boost te geven aan de bedrijvigheid in de gemeente. Dit zal positief werken op werkgelegenheid en uiteindelijk ook op de leefbaarheid. Met dit KIEM-project onderzoeken we de business impuls vanuit Multiply, door de impact van creative thinking binnen business transformation te meten. We gaan Enschedese ondernemers meenemen in de gedachten van Smart Society, Creative Futures en de voordelen van intrinsiek creatief innoveren. Multiply is een cyclus van 10 weken, waarin ondernemers en studenten sámen een innovatietraject doormaken. Er is aandacht voor creatief denken, trendwatching en het ontdekken van andere business kansen volgens de Golden Egg Check. Door vanuit een creatieve invalshoek om te gaan met business development, leren we ondernemers (en studenten!) anders aan te kijken tegen hun bedrijf. Hieruit ontwikkelen we een innovatieframe waarmee we het bestaande, vastgeroeste en slapende mkb wakker schudden en aanzetten tot nieuwe kansen, nieuwe wegen en nieuwe markten. Met deze KIEM onderzoeken we de effectiviteit van deze aanpak, om te zien of deze shake-up tot echte nieuwe business leidt.