A general trend of museums and cultural heritage institutions besides digitizing their collections is to involve the public more and at various levels. Technology plays an increasingly important role in this involvement. Developments we have observed in museum experience design, include trends towards 1) dialogical engagement of the public; 2) addressing crowds as audiences; 3) the use of Internet of Things (IoT) and Do-It-Yourself (DIY) technology in museums; and 4) designing for museum systems and institutional ecologies instead of for individual museums only. In this one-day workshop we especially focus on exploring the implications of museums reaching out to crowds beyond their local communities, and of museums increasingly becoming part of connected museum systems and large institutional ecosystems. By means of a tangible game we will brainstorm about future opportunities and challenges, cluster and evaluate them, and suggest future work.
DOCUMENT
The museum world is rapidly changing from being collection-centred to being community-centred and for the public. Apart from broadening access to collections through, for example, digitisation initiatives, new ways of involving the public more meaningfully and at various levels have emerged. Experiences inside museums have become more engaging, by extending the experience beyond the physical visit, or by involving the public in various forms of crowdsourced stewardship of collections. In this book, we explore the design implications that go along with these developments, all concerned with diversifying and making the engagement of the public in museum experiences more rewarding. We focus on the design implications associated with museums reaching out to crowds beyond their local communities, on experimenting with novel technologies and on conceiving experiences embedded in connected museum systems and large institutional ecosystems. By looking at and reflecting on trends, we attempt to sketch a picture of how future museums will change and, particularly, how they will relate to their public as a result of responding to or embracing these trends.
LINK
In dit boekje over crowdsourcing worden een aantal relevante aspecten van crowdsourcing behandeld. Allereerst beschrijven we een aantal historische voorbeelden om duidelijk te maken dat crowdsourcing niet ontstaan is als gevolg van de opkomst van internet maar als fenomeen al bestond voor het internettijdperk. Door internet is het echter zonder meer eenvoudiger geworden crowdsourcing te organiseren en een veel grotere groepen deelnemers te betrekken. In de sectie 'Wisdom of the Crowds' gaan we in op de onderliggende principes van crowdsourcing. Crowdsourcing wordt vaak in één adem genoemd met de 'Wisdom of the Crowds', als onderliggend mechanisme hoe en waarom crowdsourcing werkt. We zullen echter concluderen dat de 'Wisdom of the Crowds' slechts één van de drie onderliggende principes van crowdsourcing is. Vervolgens gaan we in op de verschillende verschijningsvormen van crowdsourcing. Na een reflectie op bestaande voorstellen om tot een categorisering te komen van deze verschijningsvormen, presenteren we zeven categorieën op basis van het te onderscheiden doel. Bij de keuze om crowdsourcing in te zetten zal naar de kosten, risico's en baten ervan gekeken moeten worden. In de sectie 'Kosten en baten van crowdsourcing' bekijken we dit aspect voornamelijk vanuit het perspectief van de initiërende organisatie. Maar de kosten en baten voor de deelnemers zullen ook kort beschreven worden om te begrijpen wat hen drijft om aan een crowdsourcingproject mee te doen. In de laatste sectie beantwoorden we de vraag hoe crowdsourcing zo effectief en efficiënt mogelijk is in te zetten door naar een aantal implementatiemodellen te kijken en algemene adviezen te inventariseren. We sluiten af met een reflectie op de beschreven bevindingen.
DOCUMENT
Naar aanleiding van een Toplezing bij FBEnT van Edwin Vlems (MCB) heeft hij docenten en studenten met vele voorbeelden overtuigend aangetoond dat de massa slimmer is dan een groep deskundigen. Hij verwees ook naar het boek The Wisdom of crowds. Dat is groot nieuws en een wetenschappelijk bewijs voor het nut en belang van een echte democratie.
LINK
This paper examines the (collective) performance of identities in an event context. During events, the participants not only engage in face-to-face performances, but also in the collective performances of crowds and audiences. This study analyses collective performance using Collins’ framework of Interaction Ritual Chains, which combines Goffman’s performance metaphor with Durkheim’s work on rituals and collective effervescence. This provides a more complete analysis of the ways identities are performed and (re)constructed during an event. This qualitative study presents the case of the Redhead Days, the world’s largest gathering of redheads. Visitor interviews and participant observation over four editions of the event show how a temporary majority of redheads is created, which greatly impacts both face-to-face and collective performance. Social practices that facilitate performance include photographing and storytelling. The data reveal that collective performance is inherently different from face-to-face performance, and that the combination of the two contributes to a change in narrative identities of the event attendees
DOCUMENT
Dit artikel gaat over de waarde van Twitter als een nieuwsbron voor journalisten. Het artikel poogt de theoretische discussie in de literatuur over de mogelijkheden en de waarde van Twitter een empirische grondslag te geven. In die discussie speelt het artikel van Alfred Hermida, 'Twittering the News', een centrale rol. In dit artikel wordt berichtgeving via Twitter rondom de crash van Turkish Airline TK 1951 op 25 februari 2009 op Schiphol tot uitgangspunt genomen. De analyse, gebaseerd op een beoordeling van de tweets op verschillende variabelen, beschrijft de nieuwswaarde van Twitter en laat zien hoe het nieuws via Twitter zich ontwikkelt. Ten tweede wordt een vergelijking gemaakt met de crash van Ryanair in Schotland op 23 december en de crash van American Airlines op 22 december op het vliegveld van Kingston op Jamaica. Deze drie gevallen zijn als ongeval goed vergelijkbaar en op alle drie de gevallen is eenzelfde analyse toegepast, waarbij duidelijk verschillen zijn aan te wijzen in de rol van Twitter als nieuwsbron. Aan het eind van het artikel komt de vraag aan de orde of 'wisdom of the crowds', dat is het filteren van het nieuws door de gebruikers zelf, een rol speelt? Daarvoor wordt een vergelijking gemaakt tussen de tweets rondom de Schiphol crash en de verslaggeving via Coveritlive, waarin ook gebruik werd gemaakt van de input van Twitter en commentaar van de gebruikers, en waarbij een journalist de rol van moderator had.
DOCUMENT
e term ‘nieuwe businessmodellen’ is vooral te vinden in het discours over duurzaam, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de deeleconomie. Dit discours zit vol verwijzingen naar sociale en collectieve termen als bottom-up, grassroots, crowds en communities. Het suggereert anders denken en doen, meer verbondenheid, duurzaamheid. Het internet fungeert hierbij als faciliterende factor. Dat internet democratiseert, verenigt en socialiseert, is een algemeen geaccepteerd idee.1 De hiërarchie als organisatie-tool maakt door het internet plaats voor zelforganisatie, zelfsturing, netwerkverbanden en coöperaties in zowel het business- als het politieke domein. Maar de nieuwe businessmodellen en zelforganisatie dienen echter niet per se de goede zaak. Ook de nieuwe businessmodellen zijn nog steeds gericht op winstmaximalisatie in euro’s. En dat is niet gek: de transitie staat pas aan het begin, waardoor er nog voldoende ruimte is voor het oude afrekenmodel. Er is nu zelfs eerder sprake van meer dan van minder piranha-economie én van minder compassionate capitalism. Dat dit zou gebeuren, werd twintig jaar geleden al begrepen, maar dat inzicht is in het marketinggeweld van tech-bedrijven ondergesneeuwd.
LINK
Such a crazy world! Disclaimers on cigarette packs, on medicines, on banking services and products, but not on the State Lottery, while crowds of lowincome people gamble, resulting in even less spending space. Mandatory unsolicited advice literally spoils communication between employees and clients. It isolates us all to functionaries rather than people, while the economy in particular must continue...
MULTIFILE
As a strategy to better manage the social-exclusionary impacts of overtourism, urban decision-makers in Amsterdam are looking at the physical spreading of events to better manage crowds, mobility and anti-social behaviour. Perceptions of safety, security and exclusion can vary significantly across the city and communities, threatening its status as a leading gay destination in Europe. These may impact proposals being made to Amsterdam Pride Week that look to spread visitors as much as possible over the city and its surroundings. By venturing beyond the ‘safe’ inner city, can the event still act as an agent for social change, or will its presence displace unwelcome conflicts in periurban neighbourhoods?
LINK