Gedurende drie schooljaren is de implementatie van het praktijkgerichte programma ‘Technologie en Toepassing’ in de theoretische leerweg van het VMBO (T&T) onderzocht en ondersteund. Gebleken is dat T&T mogelijkheden schept om leerlingen voor techniek te interesseren en om de werelden van school en daarbuiten met elkaar te verbinden. De implementatie van het vak laat echter nog veel te wensen over. T&T doet een zwaar beroep op de vakinhoudelijke en vakdidactische expertise van leraren. Dit heeft te maken met de breedte van het vak, met doelstellingen die niet altijd makkelijk verenigbaar zijn, en met het feit dat veel technologie uitdagend is voor gebruik in schoolklassen, en ook snel verandert. Deze combinatie maakt dat het vak alleen succesvol kan zijn als leraren over specifieke expertise beschikken. Er is inmiddels een infrastructuur opgetuigd om die expertise te ontwikkelen. We laten in dit rapport zien hoe deze infrastructuur en de landelijke regelgeving nog zouden moeten worden doorontwikkeld om T&T tot bloei te laten komen.
DOCUMENT
Het nieuwe accreditatiestelsel getoetst aan de conclusies uit het proefschrift van Van Kemenade (2009).
DOCUMENT
BACKGROUND: Value-based healthcare (VBHC) is increasingly implemented in healthcare worldwide. Transparent measurement of the outcomes most important and relevant to patients is essential in VBHC, which is supported by a core set of most important quality indicators and outcomes. Therefore, the aim of this study was to develop a VBHC-burns core set for adult burn patients.METHODS: A three-round modified national Delphi study, including 44 outcomes and 24 quality indicators, was conducted to reach consensus among Dutch patients, burn care professionals and researchers. Items were rated on a nine-point Likert scale and selected if ≥ 70% in each group considered an item 'important'. Subsequently, instruments quantifying selected outcomes were identified based on a literature review and were chosen in a consensus meeting using recommendations from the Dutch consensus-based standard set and the Dutch Centre of Expertise on Health Disparities. Time assessment points were chosen to reflect the burn care and patient recovery process. Finally, the initial core set was evaluated in practice, leading to the adapted VBHC-burns core set.RESULTS: Twenty-seven patients, 63 burn care professionals and 23 researchers participated. Ten outcomes and four quality indicators were selected in the Delphi study, including the outcomes pain, wound healing, physical activity, self-care, independence, return to work, depression, itching, scar flexibility and return to school. Quality indicators included shared decision-making (SDM), the number of patients receiving aftercare, determination of burn depth, and assessment of active range of motion. After evaluation of its use in clinical practice, the core set included all items except SDM, which are assessed by 9 patient-reported outcome instruments or measured in clinical care. Assessment time points included are at discharge, 2 weeks, 3 months, 12 months after discharge and annually afterwards.CONCLUSION: A VBHC-burns core set was developed, consisting of outcomes and quality indicators that are important to burn patients and burn care professionals. The VBHC-burns core set is now systemically monitored and analysed in Dutch burn care to improve care and patient relevant outcomes. As improving burn care and patient relevant outcomes is important worldwide, the developed VBHC-burns core set could be inspiring for other countries.
DOCUMENT
Dit onderzoek maakt deel uit van het project Arbeidsmarktonderzoek Provincie Limburg uitgevoerd door Matchcare in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Vista College. Het totale project bestaat uit een regionale inventarisatie, analyse en organisatie van het huidige en toekomstige arbeidsaanbod, vraag naar arbeid en opleidingsaanbod. De onderzoeksresultaten moeten uiteindelijk leiden tot een verbetering van de uitvoering van het arbeidsmarktbeleid in de deelnemende arbeidsmarktregio’s in Limburg. In dit kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Employability Zuyd Hogeschool, is middels literatuurstudie, focusgroepen en diepte-interviews getracht een beeld te geven van de impact die digitale ontwikkelingen hebben op de gevraagde vaardigheden, talenten en digitale kennis en skills. Hierbij is gefocust op de beroepskolom mbo-hbo in de sectoren HR, Finance, IT en onderwijs. Meer kennis van de gevraagde vaardigheden maakt het mogelijk om onderwijs- en trainingsprogramma’s af te stemmen op de vraag naar arbeid, die als gevolg van technologische ontwikkelingen aan het veranderen is (Fareri et al., 2020)
DOCUMENT
De Nederlandse maatschappij staat voor een belangrijke uitdaging. In 2030 moet de CO2-uitstoot met minimaal 49% zijn teruggedrongen en de Nederlandse industrie dient veel meer circulair te werken dan nu het geval is. In 2050 is de industrie circulair en stoot vrijwel geen broeikasgas meer uit. Een hele opgave als je bedenkt dat Nederland volgens de Nieuwe Economie Index nu nog op een score zit van 12.1% wat betreft circulariteit (Van ‘t Klooster et al., 2020). Voor de topsector Logistiek betekent dit dat er kennis en nieuwe concepten ontwikkeld moeten worden om duurzame logistieke oplossingen te realiseren.
LINK
Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen geven zorgtechnologie een impuls. Een update van het hoger gezondheidszorgonderwijs is dan ook nodig om dit aan te laten sluiten bij alle ontwikkelingen. Het is belangrijk dat zorgprofessionals de juiste kennis en vaardigheden hebben. Dit rapport geeft suggesties hoe dit aan te pakken.
DOCUMENT
Introductie van het lectoraat Futures Research & Trendwatching.
DOCUMENT
Op basis van een promotie-onderzoek van Van Kemenade concluderen de auteurs, dat hbo-docenten niet blij zijn met het huidige accreditatiesysteem.
DOCUMENT
Het aantal kwetsbare ouderen in Nederland neemt toe en huisartsen voelen vaak de behoefte om negatieve gezondheidsuitkomsten bij deze patiënten voor te zijn. Er zijn diverse screeningsinstrumenten ontwikkeld, waaronder veel vragenlijsten. Kwetsbaarheidsvragenlijsten waar onderzoek naar is gedaan, blijken negatieve gebeurtenissen echter niet beter te voorspellen dan de huisarts zelf. Het heeft dan ook geen zin om kwetsbaarheid te scoren met een standaard vragenlijst.
MULTIFILE
This paper presents the results of an evaluation of a technology-supported leisure game for people with dementia in relation to the stimulation of social behavior.
DOCUMENT