Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.
DOCUMENT
It is often said that European companies must stop trying to compete on price and concentrate more on developing products and services that offer customers and users a high level of added value. Design is an indispensable tool for such development and innovation, and this is why the findings of this survey are cause for concern. It is not enough to encourage companies to use design; they must also develop skill in managing design. It seems risky to assume that they will eventually find their own way to design and its effective management; as an economic necessity, attention and commitment will be required from those who set business policy. The survey results suggest that improved awareness of design and the management of design will drive increased business performance within SMEs. "is would likely also trigger increased demand for effective support services to develop design management skills, and thus more jobs. One of the study’s findings is the positive correlation between increasing design management capability and positive growth. At the same time, however, cost factors are widely cited as the main obstacle standing in the way of companies implementing design management. What this indicates is that design should cease to be seen as a cost, and instead should be considered as an investment in the future. One way to improve the perception of the cost factor is to raise awareness of design’s benefits. To do this, however, it is critical to find ways to measure and therefore value design effectiveness and, once it has been implemented, to measure its success in a way that can be understood by managers. Knowledge factors also present a considerable obstacle, and as such education is a second critical success factor. "e curricula of European design courses tend to dedicate relatively little time to the development of management skills or the understanding of the business implications of design decisions. And although the attention paid to ideas such as design thinking does show some movement in the world of management, things seem to be happening rather slowly. In management courses, there is still relatively little structural focus on design, and for experienced designersóeven those with sufficient management skillsótraining in design management is rarely available. Indeed, the relative lack of training opportunities for design management begs the question: Are we making enough progress with design management as a professional field? "e gap between design management “winners” and “losers” seems rather large, and the group of companies that is left behind is comparatively too big. Progress has and is being made within the profession of design management; however, to sustain this progress, and even to turn the situation around, will require the collaborative efforts of a broader group of stakeholdersónamely, the design sector, the training and education sector, trade associations, promoters of design management honors such as the DME Award, and government bodies themselves.
DOCUMENT
'Corporate designmanagement' is een vlot geschreven en zeer overzichtelijk standaardwerk op het gebied van corporate designmanagement. Een sterke visuele identiteit is voor een organisatie een doeltreffend middel om zich te positioneren en te profileren. Voorwaarde is wel dat de visuele identiteit duidelijk wordt geregisseerd. Corporate designmanagement zorgt daarvoor. Dit boek daagt de lezer uit om een eigen visie op corporate design te ontwikkelen en om deze visie in de praktijk vorm te geven. Niet alleen krijgt de lezer een heldere uitleg van begrippen als identiteit, imago, huisstijl, brands, merkbouw en design audit. Ook wordt beschreven hoe deze begrippen succesvol kunnen worden toegepast. En hoe een huisstijl van een organisatie wordt ontwikkeld en gemanaged. In deze herziene druk is er meer aandacht voor het verschil tussen basiselementen zoals logo, kleur, typografie en beeld en toepassingsgebieden oftewel de dragers van de huisstijl. Denk hierbij aan brochures, websites en natuurlijk visitekaartjes. Ook zijn er meer cases en checklists toegevoegd. 'Corporate designmanagement' is niet alleen een zeer toegankelijk en compleet studieboek, maar bewijst ook in de praktijk goede diensten.
DOCUMENT
It’s clear that the e$ective management of design is a commercial necessity. It enables a company or organization to innovate, to stay in line with or ahead of the market, and to identify and cater to consumer needs. When design becomes an explicit part of the management process, it can have a greater impact on business performance and help secure a market position for the long term. However, there is growing concern that most European small and medium-size businesses (SMEs) lack su#cient grasp of the role of design and that their focus on its management is still underdeveloped. With the exception of a few small-scale case studies, there has been no substantial research into how European companies handle design. To what extent do they succeed in integrating design into their operational management? What design management skills do they actually have?
DOCUMENT
During the timespan of the implementation of a system, the why and what against the actual state of the system can change. This difference is referred to as the design problem. Currently, no design problems are identified in Business Rules Management (BRM) and Business Rules Management System (BRMS) literature. To solve problems with a BRMS implementation it is important that the problems solved by this implementation are known, which is not the case. A case study approach is utilized containing two phases of data collection. Phase one consisted of multiple expert interviews focused on creating a set of design problems utilizing existing literature on BRMS design problems. Then, in phase two, the set of design problems were proposed to a selection of thirteen organizations, which indicated if the design problems occurred in a BRMS implementation. This resulted in a set of 24 design problems. The identification of design problems contributes to future research in evaluating BRMS’s. Furthermore, the identification of design problems is a contribution towards situational artifact construction in the field of BRM.
LINK
Van de flaptekst: Service design - het ontwerpen van dienstverlening verbetert bestaande diensten of ontwerpen geheel nieuwe. Daarbij wordt gekozen voor een andere invalshoek: creatief onderzoekend en gericht op de ervaringen van individuele gebruikers. Dit is een eindpublicatie van het prgramma Innoveren in Dienstverlening. In negen verschillende projecten werden door creatieve bureaus methoden van service design toegepast. Van dit boek is ook een Engelstalige versie beschikbaar.
DOCUMENT
Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
Studenten opleiden tot professionals die kunnen leven en werken in de huidige complexe en diverse samenleving. Kunnen acteren met mensen van verschillende achtergronden en de verhoudingen in de wereld kennen. Wereldburgers opleiden die zelfbewust zijn en met een kritische en empathische blik naar de wereld om hen heen kijken. Zodat ze na hun opleiding professionals zijn die begrijpen dat onderwerpen door henzelf en anderen vanuit verschillende invalshoeken kunnen worden aangevlogen. En in staat zijn om oplossingen te vinden voor ingewikkelde vraagstukken. Dat is een leven lang leren! Aan die ontwikkeling draag jij als onderwijsprofessional, op jouw manier, bij. Maar, dat vraagt ook van jou om steeds meer te acteren op het snijvlak van de interne leeromgeving van school en een externe (leer)omgeving, waarbij het cocreëren met verschillende stakeholders steeds belangrijker wordt voor het slim vormgeven van leerprocessen. De afgelopen periode onderschrijft des te meer dat we in een sneltreinvaart toe bewegen naar het ‘nieuwe normaal’, waarbij van ons wordt verwacht om anders te werken én te denken. Ingesleten denk- en werkpatronen volstaan niet meer in onze internationale samenleving die steeds complexer en onvoorspelbaarder wordt. Je ontkomt pas aan die patronen door opnieuw te gaan denken, te leren afstand nemen van vooropgestelde ideeën over wat er zou moeten zijn en ontstane situaties als kansen voor ontwikkeling te zien. Juist in deze tijd is flexibilisering van het onderwijs en cocreatie hard nodig om bij te dragen aan het ‘nieuwe normaal’. Design Thinking is een gedachtegoed, aanpak en onderwijsmethodiek die hierbij kan helpen. Het is een manier om vanuit een mens-perspectief te kunnen vernieuwen. In deze Design Thinking ‘proeverij’ hebben we gepoogd onze ervaringen met Design Thinking in living labs voor business en management studenten te bundelen met ervaringen van anderen en theorie. Daarvoor hebben we ervaringen van andere hogeschooldocenten die Design Thinking reeds toepas sen in hun onderwijsomgevingen en een praktische vertaling van de theorie over Design Thinking & Doing gebruikt. Met als doel dat jij voor jezelf kunt gaan ontdekken of Design Thinking (& Doing) iets is voor jou, en voor jouw studenten. Wie weet, misschien ontdek je zelfs dat je al een onbewust, bekwame Design Thinker bent.
DOCUMENT
Eindpublicatie van het programma Innoveren in Dienstverlening. In negen verschillende projecten werden door creatieve bureau's methoden van service design toegepast. De verschillende projecten zijn uitgevoerd met dienstverleners rondom Utrecht CS, het UMC Utrecht en de Hogeschool Utrecht
DOCUMENT