Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.
DOCUMENT
Het lectoraat Co-Design van Hogeschool Utrecht doet met een systemisch-inclusieve ontwerpende aanpak praktijkgericht onderzoek, om complexe maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Binnen die onderzoeken stellen we vragen over het ontwerpproces en de mensen die daarbij betrokken zijn. Hoe kun je goed co-designen in de weerbarstige werkelijkheid? Wat kan helpen in die ontwerpende aanpak? Hoe kunnen mensen die niet zijn opgeleid als ontwerpers volwaardig meedoen in het ontwerpproces, en wat hebben zij daarvoor nodig aan ontwerpend vermogen? De kennis over ontwerpend vermogen die we de afgelopen vier jaar hebben opgedaan, delen we in dit boekje. We hebben dat proces getekend en beschreven als een reisverhaal van Co, die ons meeneemt op een boot over een rivier, door stroomversnellingen en langs landschappen. Met bijdragen van: Marry Bassa, Anita Cremers, Tanja Enninga, Anita van Essen, Christa van Gessel, Berit Godfroij, Joep Kuijper, Remko van der Lugt, Caroline Maessen, Lenny van Onselen, Dirk Ploos van Amstel, Karlijn van Ramshorst, Carolijn Schrijver, Fenne Verhoeven, Danielle Vossebeld, Rosa de Vries
DOCUMENT
This article explores the use of design thinking as a method to develop scenario for the future of hotels. Using a Dutch case study, this article shows how a new concept for hotels – the Lifestyle Hub – was created using design thinking as methodology. The Lifestyle Hub concept provides ingredients to hotel owners as well as public policymakers to help understand how future guests may expect to make use of individually tailored hospitable facilities in destinations around the world. Moreover, design thinking allows researchers and businesses to generate highly differentiated customer-centred, experience-based business concepts, thus adding to the toolkit of futures researchers. We conclude that design thinking provides new insights for hospitality and tourism and presents a valuable alternative to current future scenarios approaches.
LINK
Recently, there has been an increase in interest for the integration of insights from the behavioural sciences into the design process. The Persuasive by Design model aims to provide an evidence-based framework by which designers gain access to relevant theoretical insights from the behavioural sciences. This paper examines the use of the model in two case studies that dealt with complex behavioural change situations. In both studies, the model proved to be a valuable aid in determining target behaviours and operationalizing intervention concepts, especially in the early stages of the design process. Some shortcomings of the model also transpired. The model was seen as too complex, and its psychological frame does not prevent designers to overlook possible systemic moderators of behaviour. Implications for further development of tools that give access to model insights are discussed.
DOCUMENT
Van de flaptekst: Service design - het ontwerpen van dienstverlening verbetert bestaande diensten of ontwerpen geheel nieuwe. Daarbij wordt gekozen voor een andere invalshoek: creatief onderzoekend en gericht op de ervaringen van individuele gebruikers. Dit is een eindpublicatie van het prgramma Innoveren in Dienstverlening. In negen verschillende projecten werden door creatieve bureaus methoden van service design toegepast. Van dit boek is ook een Engelstalige versie beschikbaar.
DOCUMENT
As smart solutions for healthcare (eHealth) are becoming increasingly widespread, apps and other digital devices may effectively complement various forms of psychotherapy. We point at children and adolescents in psychological therapy as a yet-underserved public for similar solutions. Moreover, a shared design sensibility between interaction designers, game designers, and therapists is still lacking. The Games 4 Therapy initiative was launched to address this problem space through practical design explorations. We illustrate its design research agenda, we call for more attention to children and adolescents as important recipients of digitally-mediated psychological therapies, and we offer actionable concepts and game design tactics for interaction designers and psychotherapists. Finally, we discuss our findings by "thinking through" a selection of conceptual design explorations, pointing at the characteristics and tactics we identified in our sketches.
DOCUMENT
Academic design research often fails to contribute to design practice. This dissertation explores how design research collaborations can provide knowledge that design professionals will use in practice. The research shows that design professionals are not addressed as an important audience between the many audiences of collaborative research projects. The research provides insight in the learning process by design professionals in design research collaborations and it identifies opportunities for even more learning. It shows that design professionals can learn about more than designing, but also about application domains or project organization.
DOCUMENT
As smart solutions for healthcare (eHealth) are becoming increasingly widespread, apps and other digital devices may effectively complement various forms of psychotherapy. We point at children and adolescents in psychological therapy as a yet-underserved public for similar solutions. Moreover, a shared design sensibility between interaction designers, game designers, and therapists is still lacking. The Games 4 Therapy initiative was launched to address this problem space through practical design explorations. We illustrate its design research agenda, we call for more attention to children and adolescents as important recipients of digitally-mediated psychological therapies, and we offer actionable concepts and game design tactics for interaction designers and psychotherapists. Finally, we discuss our findings by "thinking through" a selection of conceptual design explorations, pointing at the characteristics and tactics we identified in our sketches.
LINK
Eindpublicatie van het programma Innoveren in Dienstverlening. In negen verschillende projecten werden door creatieve bureau's methoden van service design toegepast. De verschillende projecten zijn uitgevoerd met dienstverleners rondom Utrecht CS, het UMC Utrecht en de Hogeschool Utrecht
DOCUMENT