Website ontwikkeld met tips, ervaringen & lessons learned: Digital fabricage technieken - How to make almost everything, Fab Academy.
LINK
BACKGROUND: The design and manufacturing of effective foot orthoses is a complex multidisciplinary problem involving biomedical and gait pattern aspects, technical material and geometric design elements as well as psychological and social contexts. This complexity contributes to the current trial-and-error and experience-based orthopedic footwear practice in which a major part of the expertise is implicit. This hampers knowledge transfer, reproducibility and innovation. OBJECTIVE/METHODS: A systematic review of literature has been performed to find evidence of explicit knowledge, quantitative guidelines and design motivations of pedorthists. RESULTS: 17 studies have been included. No consensus is found on which measurable parameters ensure proper foot and ankle functioning. Parameters suggested are: neutral foot positioning and control of rearfoot motion, maximum arch, but also tibial internal/external rotation as well as a three point force system. Also studies evaluating foot orthoses centering on the diagnosis or orthosis type find no clear guidelines for treatment or for measuring the effectiveness. CONCLUSIONS: A gap in the translation from diagnosis to a specific, customized and quantified effective orthosis design is identified. Suggested solutions are both top-down, fitting of patient data in simulations, as well as bottom-up, quantifying current practices of pedorthists in order to develop new practical guidelines and evidence-based procedures.
DOCUMENT
Printplaten (PCB's) zijn essentieel in elektronische producten. Ze bestaan uit een drager, geleidende kopersporen en een beschermende soldermask-laag. PCB's worden geproduceerd via fotolithografie en etstechnieken, wat kostenefficiënt is voor massaproductie, maar niet voor kleine oplages. Dit vormt een probleem wanneer bedrijven één PCB nodig hebben, bijvoorbeeld in de ontwerp- of prototypefase en bij eenmalige installaties. Bedrijven zoals 100%FAT en Edulogics bestellen dan meerdere PCB's, waarvan ze slechts één gebruiken. PCB-productiebedrijf DeltaProto beaamt dat bijna al hun klanten op deze manier werken. Dit leidt tot verspilling. Bovendien maken bedrijven zich, bij uitbesteding van PCB-productie, zorgen over veiligheid van hun ontwerpen en ecologische voetafdruk van productie en verzending. Digital manufacturing maakt het mogelijk om in-house PCB’s te maken. Dit biedt flexibiliteit en snelheid, maar het ontbreekt aan een methode om een kwalitatief goede soldermask-laag aan te brengen. Deze PCB’s voldoen niet aan industrie-standaarden, waardoor bedrijven deze methode niet gebruiken. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een methode voor additive manufacturing, zoals inkjet-printing, van soldermask op PCB's, zodat ze voldoen aan industrie-standaarden. Additive manufacturing wordt digitaal gestuurd dus maakt snelle ontwerpwijzigingen mogelijk en materiaal wordt alleen aangebracht waar nodig. Dit minimaliseert verspilling, verlaagt opstartkosten en maakt in-house productie van prototype-PCB’s geschikt voor professioneel gebruik. Een eenjarig verkennend onderzoek is nodig om technische uitdagingen en eisen voor het aanbrengen van een soldermask-laag te begrijpen en een prototype te ontwikkelen als proof-of-concept. Wanneer deze technologie wordt ontwikkeld, zal in-house PCB-productie bijdragen aan sneller, beter en verantwoord ontwerpen van elektronica. Dit projectvoorstel past binnen het innovatiedomein Smart Industry door de focus op flexibele en duurzame productie van prototype-PCB's. Het draagt bij aan technologieontwikkeling en heeft een duidelijke maatschappelijke impact. Daarnaast sluit het aan bij innovatiedomeinen Mechatronics en Optomechatronics en sleutel technologieën Advanced Materials en Engineering and fabrication technologies, wat de relevantie verder onderstreept.
In het project CW4.0 onderzoeken MKB’ers uit de houtindustrie en Smart Industry samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), kennispartners TNO, HMC en Bouwlab R&Do en partners in hospitality hoe zinvolle toepassingen te maken van resthout, met behulp van Industry 4.0-principes. Hoogwaardig hout blijft momenteel ongebruikt, omdat het te arbeids-intensief is grote hoeveelheden ongelijkmatige stukken hout van verschillende grootte en houtsoort te verwerken. Waardevol resthout wordt zo waardeloos afval, tegen de principes van de circulaire economie in. CW4.0 richt zich op de ontwikkeling van geautomatiseerde processen voor houtverwerking gebaseerd op Industry 4.0 technologieën - met behulp van digitale ontwerptools en industriële robots. Uit eerdere projecten van HvA en partners is gebleken dat deze processen het gebruik van resthout levensvatbaar kunnen maken, in het bijzonder voor toepassingen in de hospitality sector, bijvoorbeeld voor receptiebalies, hotelmeubilair en interieurdelen. CW4.0 wordt dan ook uitgevoerd in samenwerking met hospitality-ontwerpers en hotelketels. Het onderzoek concentreert zich op 1) het creëren van een digital twin (=digitale kopie van een beoogd object of proces, om dit te onderzoeken zonder het eerst te hoeven bouwen) van een ‘upcycle houtfabriek’; 2) het realiseren en beproeven van secties van de fabriek; 3) het ontwerpen en prototypen van hospitality toepassingen en 4) het evalueren van de business case van deze toepassingen en de fabriek in het algemeen. Na afloop is er kennis beschikbaar voor houtindustrie om afval te verminderen, voor Smart Industry om hun digitale technologieën toe te passen voor upcycling van materialen, en voor horecapartners om waardevolle toepassingen te creëren van resthout. Het project is een belangrijke stap in de opschaling van industriële robotproductie met circulaire materialen. Het legt een nieuwe, belangrijke verbinding tussen Smart Industry en de circulaire transitie, gericht op het aanpakken van urgente maatschappelijke uitdagingen verband houdend met materiële schaarste en de mondiale milieucrisis.
The SPRONG group, originating from the CoE KennisDC Logistiek, focuses on 'Low Impact in Lastmile Logistics' (LILS). The LILS group conducts practical research with local living labs and learning communities. There is potential for more collaboration and synergy for nationwide scaling of innovations, which is currently underutilized. LILS aims to make urban logistics more sustainable and facilitate necessary societal transitions. This involves expanding the monodisciplinary and regional scope of CoE KennisDC Logistiek to a multidisciplinary and supra-regional approach, incorporating expertise in spatial planning, mobility, data, circularity, AI, behavior, and energy. The research themes are:- Solutions in scarce space aiming for zero impact;- Influencing behavior of purchasers, recipients, and consumers;- Opportunities through digitalization.LILS seeks to increase its impact through research and education beyond its regions. Collaboration between BUas, HAN, HR, and HvA creates more critical mass. LILS activities are structured around four pillars:- Developing a joint research and innovation program in a roadmap;- Further integrating various knowledge domains on the research themes;- Deepening methodological approaches, enhancing collaboration between universities and partners in projects, and innovating education (LILS knowledge hub);- Establishing an organizational excellence program to improve research professionalism and quality.These pillars form the basis for initiating and executing challenging, externally funded multidisciplinary research projects. LILS is well-positioned in regions where innovations are implemented and has a strong national and international network and proven research experience.Societal issue:Last-mile logistics is crucial due to its visibility, small deliveries, high costs, and significant impact on emissions, traffic safety, and labor hours. Lastmile activities are predicted to grow a 20% growth in the next decade. Key drivers for change include climate agreements and energy transitions, urban planning focusing on livability, and evolving retail landscapes and consumer behavior. Solutions involve integrating logistics with spatial planning, influencing purchasing behavior, and leveraging digitalization for better data integration and communication. Digital twins and the Physical Internet concept can enhance efficiency through open systems, data sharing, asset sharing, standardization, collaboration protocols, and modular load units.Key partners: Buas, HR, HAN, HvAPartners: TNO, TU Delft, Gemeente Rotterdam, Hoger Onderwijs Drechtsteden, Significance, Metropolitan Hub System, evofenedex, Provincie Gelderland, Duurzaam Bereikbaar Heijendaal, Gemeente Alphen aan den Rijn, Radboud Universiteit, I&W - DMI, DHL, TLN, Noorderpoort, Fabrications, VUB, Smartwayz, RUG, Groene Metropoolregio.