This online STS muhabbet, friendly but critically engaging conversation that took place between Yetiskin and Lovink will walk you through the stages of identifying the problems, threats, and possibilities that media technologies have brought to the table of not only users but also social science researchers who are mostly outside the current modes of technical knowledge production. It is a frank discussion on the biases of codes and algorithms upon which social media platforms have been built, the lack of technological awareness in academia, and the effect of this lack in terms of centralizing governance structures. Yetiskin and Lovink not only elaborate on the embeddedness of the political, economic and cultural in the technical but also the embeddedness of technical means in the way that we think and express ourselves. They also discuss the ways of politicizing the contemporary technologies, making them the matter of concern for both the users and the social scientists, and opening the black boxes of them i.e. making visible the invisible: media infrastructures, biased filters, the firewalls against the democratization of technologies. Enjoy your STS muhabbet!
MULTIFILE
Veertien docenten met uiteenlopende onderwijsvisies in de Domeinen Gezondheid, Sport en Welzijn (GZW) en Business, Finance & Law (BFL) zijn geïnterviewd in het najaar 2023 over hun visie op Student als (Inhoudelijke) Partner. Hoe kijken zij aan tegen studentparticipatie, Student als Partner, en Student als Inhoudelijke partner? Waar zien zij kansen en uitdagingen? Het interview startte met de vraag waarom ze het onderwijs ingegaan zijn, en wat energie geeft.
In de eerste helft van 2023 heeft het lectoraat Human Capital een onderzoek verricht onder jonge hbo-professionals die afgestudeerd zijn bij de Business en Finance opleidingen van Hogeschool Inholland. We kwamen erachter dat we daar eigenlijk weinig gestructureerde informatie over hebben. Recent systematisch onderzoek naar de attitudes en verwachtingen van jongeren ten opzichte van werk ontbreekt (Wilthagen, 2023). Dit onderzoek kan bijdragen aan meer inzicht hierover, en dan van een specifieke groep jongeren: hbo-professionals in het Business & Finance domein. De resultaten van dit onderzoek bieden inzichten aan werkgevers over wat jonge hbo-professionals beweegt en hoe ze hen aan hun organisatie kunnen binden. Het biedt ook inzicht aan onze studenten: wat kunnen zij verwachten bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt? En tenslotte kunnen we als Hogeschool Inholland de inzichten meenemen in onze curriculumontwikkeling. In een kwalitatief onderzoek zijn we ingegaan op vragen als: Wat komen jonge professionals tegen als ze landen op de arbeidsmarkt? Wat hebben ze, terugkijkend, gehad aan hun opleiding en wat hebben ze pas geleerd op de werkvloer? Wat vinden ze belangrijk aan hun werk en wat aan hun werkgevers? Welke verwachtingen hebben zij met betrekking tot hun loopbaan? En tenslotte, welke verschillen zijn er tussen de verschillende Business & Finance richtingen? Het onderzoek heeft verrassende inzichten opgeleverd, die we in deze publicatie beschrijven.
Met het innovatietraineeship wil Hogeschool Inholland de relatie tussen onderwijs, onderzoek en werkveld versterken. Studenten van hogeschool Inholland worden tijdens dit traineeship gekoppeld aan MKB-bedrijven en krijgen begeleiding vanuit zowel de hogeschool als het MKB. De student werkt een half jaar aan het afstudeeronderzoek binnen een bedrijf, in samenwerking met een onderzoeksgroep van Inholland. Vervolgens krijgt de student een jaarcontract om binnen het bedrijf de resultaten van het onderzoek verder uit te werken en tot realisatie te brengen. Tijdens dit jaar wordt de student gecoacht en getraind vanuit Inholland. Hiermee ontstaat een langer lopende relatie tussen de hogeschool en het werkveld. Om tot een goede match te komen tussen student en MKB-bedrijf is een vraagarticulatieproces uitgewerkt, waar zowel docenten en lectoren vanuit de hogeschool als medewerkers van het MKB bij zijn betrokken. Het eerste half jaar van deze pilot wordt gebruikt om de vraagarticulatie te beproeven. Lessen worden getrokken voor verbetering van het Inholland-proces en als inspiratie voor andere hogescholen. Studenten beginnen in september 2021met een afstudeerstage bij een MKB-bedrijf om onderzoek te doen dat gerelateerd is aan een maatschappelijke opgave. Na het succesvol afstuderen treedt de student in februari 2022 voor een jaar in dienst bij dit MKB-bedrijf om de onderzoeksresultaten te implementeren. Er wordt een traineeship-programma ontworpen dat aandacht besteedt aan persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling van de trainee. Tevens wordt er een MKB-Community opgezet om de MKB-bedrijven met elkaar in contact te brengen en maatschappelijke innovatie een boost te geven. De resultaten van en ervaringen met het traineeship en de ontwikkeling van de trainee zelf wordt tussendoor gemonitord en geëvalueerd. Inholland ziet het innovatietraineeship als een geweldige kans om te werken aan duurzame partnerships, versterking van het praktijkgericht onderzoek en bij te kunnen dragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.