In dit hoofdstuk (onderdeel van deel 2 "Een gesprekstechniek voor individuelemaatschappelijke ondersteuning" )gaat het om de toepassing van rehabilitatie in de maatschappelijke context
LINK
Praktische Gespreksvoering Wim Donders Er zijn tientallen boeken op de markt over gespreksvoering. Het bijzondere van het boek 'Praktische gespreksvoering' is, dat basisvaardigheden, zoals op de goede manier samenvatten en doorvragen, systematisch worden aangeleerd. Stap voor stap worden de gesprekken, aan de hand waarvan wordt geoefend, ingewikkelder. Het boek begint met het bekijken van wat er gebeurt in een alledaags gesprek bij een kennismaking. Daarna wordt geleerd hoe op een efficiënte manier informatie over feiten en meningen verkregen kan worden. De hierbij verworven vaardigheden worden daarna ingezet en uitgebreid in situaties waarin iemand om hulp vraagt of waarin je als professional slecht nieuws moet vertellen. Een bijzondere plaats neemt het hoofdstuk over de Human Social Functioningmethode in. Hierin wordt uitgegaan van de vraag hoe je mensen helpt om hun eigen levenservaring om te zetten bij het oplossen van een concreet probleem. Deze methode is ontwikkeld door Eugene Heimler en wijkt af van andere methodes in het concreet doorvragen op gedrag, waardoor het probleem wordt verhelderd. Ook wordt aandacht besteed aan communicatie met mensen afkomstig uit een andere cultuur. Het boek is de neerslag van ruim dertig jaar ervaring met gesprekstrainingen in een sociale opleiding. Er is bij het boek een website: www.praktischegespreksvoering.nl Daarop staat extra materiaal en antwoorden op oefeningen uit het boek. Via de site kan een docentenhandleiding worden opgevraagd. Daarop staat een uitwerking voor zestien bijeenkomsten voor een training in gespreksvoering. De dialogen en de praktijkvoorbeelden maken het boek geschikt voor studenten die pas beginnen met gespreksvoering maar ook voor degene die al meer ervaring heeft en zijn vaardigheden wil bijspijkeren. Toepassingsgebieden zijn: personeelsmanagement, onderwijs, (geestelijke) gezondheidszorg, psychosociale en juridische dienstverlening en loopbaanbegeleiding.
DOCUMENT
Stress is van alle tijden en iedereen heeft er wel eens mee te maken. Er zijn veel vormen van stress. Bij de één komt het vooral terug in het werk, bij de ander gaat het om een klusproject dat misloopt. Gelukkig is het meestal tijdelijk en kun je er na afloop met een positief gevoel op terugkijken. Helaas zijn er ook mensen die altijd stress ervaren. En deze groep groeit met de dag. Zeker in deze moeilijke tijd van stijgende energiekosten, dure boodschappen, hoge huren en huizenprijzen. Over dit onderwerp is al veel geschreven en gepubliceerd. Met deze gids voegen de schrijvers iets nieuws toe, want de aandacht voor de doorwerking van stress en met name hoe hier als hulp- of dienstverlener mee om te gaan is belangrijk. Belangrijk om allereerst te begrijpen wat mensen doormaken en daarnaast kan het inleven in iemands persoonlijke situatie helpen om meer begrip te hebben voor omstandigheden waar mensen - vaak als gevolg van externe factoren - in zijn beland. Begrip is in die situaties nodig om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Dit boekje is in opdracht van de gemeente Dordrecht, De Sociale Dienst Drechtsteden en MEEVivenz opgesteld door het project Schouder Onder Stress, het lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht en Marivonne de Groot
DOCUMENT
The aim of this study is to obtain insight, from a patient's perspective, into the results and essential components of treatment in specialist settings for so-called ‘difficult’ patients in mental health care. In cases where usual hospital treatment is not successful, a temporary transfer to another, specialist hospital may provide a solution. We investigated which aspects of specialist treatment available to ‘difficult’ patients are perceived as essential by the patients and what are the results of this treatment in their perception. A qualitative research design based on the Grounded Theory method was used. To generate data, 14 semi-structured interviews were held with 12 patients who were admitted to a specialist hospital in the Netherlands. Almost all respondents rated the results of the specialist treatment as positive. The therapeutic climate was perceived as extremely strict, with a strong focus on structure, cooperation and safety. This approach had a stabilizing effect on the patients, even at times when they were not motivated. Most patients developed a motivation for change, marked by a growing and more explicit determination of their future goals. We concluded that a highly structured treatment environment aimed at patient stabilization is helpful to most ‘difficult’ patients.
DOCUMENT
In the context of developing mentor teachers' use of supervisory skills, two consecutive studies were conducted, using stimulated recall. Firstly, with eight participants, an instrument was developed to categorize contents of interactive cognitions. Secondly, with 30 participants, the instrument was applied to uncover contents of mentor teachers' interactive cognitions, before and after training in supervisory skills. After training, mentor teachers demonstrate an increased awareness of their use of supervisory skills. This indicates that mentor teachers not only seem to emphasize pupil learning and needs when conducting a mentoring dialogue, but simultaneously focus on their own supervisory behaviour.
DOCUMENT
The quality of mentoring in teacher education is an essential component of a powerful learning environment for teachers. There is no single approach to mentoring that will work in the same way for every teacher in each context. Nevertheless, most mentor teachers hardly vary their supervisory behaviour in response to varying mentoring situations. Developing versatility in mentor teachers' use of supervisory skills, then, is an important challenge. In this chapter, we discuss the need for mentor teacher preparation and explain the focus, content, and pedagogy underlying a particular training programme for mentor teachers, entitled Supervision Skills for Mentor teachers to Activate Reflection in Teachers (SMART). Also, findings from several studies assessing mentor teachers' supervisory roles and use of supervisory skills in mentoring dialogues, before and after the SMART programme, are presented. In addition, implications and perspectives for mentor teacher development and preparation are discussed.
DOCUMENT
Deze bundel is een resultaat van de werkgroep ‘Presentie & Onderwijs’. Zij verschijnt ter gelegenheid van het eerste landelijke presentiecongres, op 26 september 2006 in Amersfoort. De werkgroep “Presentie & Onderwijs” is een van de werkgroepen die geïnitieerd is tijdens de eerste bijeenkomst van het presentieforum in het voorjaar van 2004. Zij nam de taak op zich een verkenning te doen naar inbeddingmogelijkheden van de presentiebenadering van Baart (2001) in het onderwijs. Hierbij werd specifiek gekeken naar het HBO-onderwijs, maar er werd ook aandacht besteed aan opleiding in het algemeen, zoals universitair en postinitieel onderwijs, bij- en nascholing en supervisietrajecten. De bundel bestaat uit de volgende bijdragen: • Presentie en Onderwijs: where the twain will meet? (M. Banning e.a.) • Over professionaliteit en presentie. Pleidooi voor normatieve professionaliteit bij HBO-opleidingen (J.P. Wilken) • Presentie en Social Work; Een verkenning van mogelijkheden voor beroepsinnovatie en invoeging in het onderwijs (B. Schriever) • Didactiek van Exposure; Het aanleren van een specifieke manier van kijken (M. Nuy & B. Venneman)
DOCUMENT
Mentor teachers need a versatile supervisory skills repertoire. Besides taking the prevalent role of daily advisor and instructor, mentor teachers should also be able to stimulate reflection in student teachers. Video recordings were analyzed of 60 mentoring dialogues, both before and after a mentor teacher training aiming at developing the encourager role. Mentor teachers' repertoires of supervisory skills were found to consist of an average of seven supervisory skills. After training, a shift was observed in the frequencies and duration with which supervisory skills were used. Although considerable inter-individual variability existed between mentor teachers, training positively affected the use of supervisory skills for stimulating reflection in student teachers.
DOCUMENT
In januari 2023 verscheen in Didactief een special over het lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool InHolland. Met bijdragen van onder andere lector Mascha Enthoven, lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart, en docent en onderzoeker Marietje Beemsterboer.
DOCUMENT
Van de hulpvragen die wijkteams krijgen, is zestig tot zeventig procent financieel van aard. Problematische schulden zijn vaak de aanleiding voor het eerste gesprek. Generalisten staan dan voor de opgave om in zo’n gesprek in te schatten welke dienstverlening de klant nodig heeft. Daarvoor moet er (snel) antwoord komen op allerlei vragen. Zijn de schulden problematisch en acuut? Hangen ze samen met vraagstukken op andere levensdomeinen? En zo ja, hoe dan? Leiden de schulden tot nieuwe problemen? Of zijn ze juist het gevolg van andere vraagstukken? En wat moet er op de korte, middellange en lange termijn gebeuren om het huishouden weer op de rit te krijgen? Wat doet de klant zelf en waarvoor heeft hij echt ondersteuning nodig? Wethouders en beleidsmedewerkers hebben hier ook mee te maken. Als financiële problemen de meest voorkomende reden zijn om een wijkteam op te zoeken, wat betekent dat dan voor de opdracht en inbedding van deze teams? Wat moet een generalist weten en kunnen? En hoe zijn de wijkteams verbonden met schuldhulpverlening? Deze handreiking biedt zowel generalisten als beleidsmedewerkers en wethouders inspiratie en kennis om burgers echt verder te helpen.
DOCUMENT