Created for the 2019 Prague Quadrennial’s 36Q°, Blue Hour VR was a site-responsive mixed reality performative installation that placed the spectator, as experiencer, within a hybrid landscape of real- time three-dimensional computer graphics and 360-degree video. This article describes the design process, staging and experience of Blue Hour VR from the vantage point of its creators. Using a phenomenological perspective, the article discusses how Blue Hour VR staged presence and embodiment within an intermedial haptic experience. Blue Hour VR demonstrates how virtual reality technology can be harnessed by a mixed reality performance design, which includes both the material and virtual environment, creating a complex stratigraphy of intermedial textures and visual dramaturgies that co-exist inside, outside and in between perceptual realities. In doing so, the article aims to contribute to the limited body of work on mixed and virtual reality in the context of theatre and performance design.
Every well intentioned innovation is eventually completely assimilated within the dominant imperative. For example, in VR glasses it has been devised to follow the eye movements, so that the image quality in the centre of your image field (the fovea centralis) is rendered high and low in the periphery. Less processor capacity for graphics leaves more for other aspects of the VR game. Meanwhile standard in VR glasses, used to pause commercials when users look away. Indeed, the imperative is earning, infinite growth from finite resources, and so this clever technical innovation is turned to serve that purpose. It is argued that universiteies, governments and businesses that we take our reponsibility in this.
MULTIFILE
Every well intentioned innovation is eventually completely assimilated within the dominant imperative. For example, in VR glasses it has been devised to follow the eye movements, so that the image quality in the centre of your image field (the fovea centralis) is rendered high and low in the periphery. Less processor capacity for graphics leaves more for other aspects of the VR game. Meanwhile standard in VR glasses, used to pause commercials when users look away. Indeed, the imperative is earning, infinite growth from finite resources, and so this clever technical innovation is turned to serve that purpose. It is argued that universiteies, governments and businesses that we take our reponsibility in this.
MULTIFILE
Dit project richt zich op mkb-ondernemers die deelnemen aan een ondernemerscollectief in een binnenstedelijk winkelgebied en zichzelf geconfronteerd zien met een forse omzetverschuiving van offline winkelen naar online winkelen. Om tijdig en op de juiste wijze te reageren op het veranderend koopgedrag van consumenten, willen mkb-ondernemers laten onderzoeken hoe op internettechnologie gebaseerde marketing- en verkoopacties door ondernemerscollectieven kunnen bijdragen aan meer omzet voor henzelf én aan het vergroten van de consumententrekkracht en verblijfswaarde van hun winkelgebied. Het consortium wordt gevormd door de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Het Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), Stad&Co, Q&A Research & Consultancy, een mkb-ondernemer en het collectief Arnhem Winkelstad. Deelnemers zijn collectieven uit Amsterdam (drie collectieven), Arnhem, Eindhoven, Roosendaal, Wageningen en Zevenaar en per collectief telkens één of twee mkb-ondernemers. De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt: ?Hoe kunnen ondernemerscollectieven in binnenstedelijke winkelgebieden op basis van internettechnologieën hun business model versterken waardoor de deelnemende individuele mkb-ondernemers meer omzet kunnen genereren?? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn vier deelvragen met samenhangende werkpakketten geformuleerd die door de consortiumpartners op basis van praktijkgericht onderzoek worden uitgevoerd. De nieuwe kennis die met dit project wordt gegenereerd over de opzet, inrichting en werking van collectieven in binnenstedelijke winkelgebieden en hun op internettechnologie gebaseerde interventies, is van groot belang voor de overlevingskansen van winkeliers in heel Nederland. De resultaten van de interventies die in dit project worden ontwikkeld, geïmplementeerd en getest, kunnen - na validatie - door andere collectieven worden overgenomen en ingebed in hun eigen winkelgebied. Naast state-of-the-art kennis over consumer insights, de werking van business modellen van collectieven en de effectiviteit van hun interventies, is het meest belangrijke eindproduct van het project een handboek voor ondernemerscollectieven met een concreet Plan van Aanpak voorzien van praktische tips en adviezen over hoe collectieven de verschillende onderdelen van hun business model kunnen optimaliseren. Kennisplatform De Nieuwe Winkelstraat en Stad&Co zorgen er voor dat dit handboek onder de aandacht van de collectieven komt.
Er zijn aanwijzingen dat mensen met schulden pas laat de weg vinden naar de hulpverlening, waardoor de problemen zijn opgelopen en moeilijker zijn op te lossen. De afgelopen jaren hebben gemeenten daarom veel geld geïnvesteerd in het eerder bereiken van inwoners met schulden en in de verbetering van de ondersteuning die zij ontvangen. Er is echter weinig bekend over de effectiviteit van deze interventies. Dat maakt doorontwikkeling van interventies lastig. In het onderzoek ‘Eerder uit de schulden: wat werkt?’ wordt gekeken naar het bereik en de effectiviteit van interventies voor mensen met betalingsachterstanden.
Een kaart zegt meer dan duizend woorden. Met de innovatieve ruimtelijke toepassingen van sleutel¬tech-no¬logieën komt waardecreatie van big data steeds vaker voor. Zo worden regelmatig ruimtelijke infographics, VR, AR, IoT en robotica-toepassingen en Digital Twins ontworpen en gebruikt bij het oplossen van ruimtelijke vraagstukken met maatschappelijke impact. Echter, vindt deze waardecreatie op een ethisch verantwoorde wijze plaats, zeker als er persoonsgebonden locatiedata gebruikt en gevisualiseerd wordt? Immers het niet-ethisch visualiseren van persoonsgebonden locatiedata kan tot maatschappelijke onrust leiden en een negatieve impact hebben op het maatschappelijke verdienvermogen. Een passend actueel voorbeeld is de stikstofkaart die medio juni 2022 werd gepresenteerd, en tot gevolg heeft dat er grote onrust is ontstaan in de maatschappij en geen rekening is het gehouden met verdienvermogen van betrokken ondernemers. Met deze haalbaarheidsstudie wordt door de lancering en beproeving van drie nieuwe producten een impactvolle bijdrage geleverd en wel op een dusdanig impactvolle wijze dat professionals en organisaties ethisch bewust persoonsgebonden locatiedata gaan visualiseren. Deze 3 nieuwe producten worden ontwik¬keld op basis van de unieke productinnovatie Digitale Monitor Data & Ethiek. Deze Digitale Monitor is door praktijkonderzoek in het voorjaar 2022 ontwikkeld en inmiddels door meer dan 50 organisaties ingevuld. De daarmee opgestelde adviezen zijn gedeeld en organisaties hebben aangegeven deze te gaan implemen¬teren. Vanuit het toekomstperspectief dat professionals en organisaties ethisch verantwoord persoonsgebonden locatiedata willen gaan gebruiken en visualiseren bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, wordt met deze haalbaarheidsstudie door HAS Hogeschool en The Green Land B.V. de praktische en commerciële haalbaarheid, inclusief het maatschappelijk verdienvermogen, van de 3 producten achterhaald en daadwerkelijk in de praktijk gelanceerd.