Accumulating evidence suggests that spoken word production requires different amounts of top-down control depending on the prevailing circumstances. For example, during Stroop-like tasks, the interference in response time (RT) is typically larger following congruent trials than following incongruent trials. This effect is called the Gratton effect, and has been taken to reflect top-down control adjustments based on the previous trial type. Such control adjustments have been studied extensively in Stroop and Eriksen flanker tasks (mostly using manual responses), but not in the picture–word interference (PWI) task, which is a workhorse of language production research. In one of the few studies of the Gratton effect in PWI, Van Maanen and Van Rijn (2010) examined the effect in picture naming RTs during dual-task performance. Based on PWI effect differences between dual-task conditions, they argued that the functional locus of the PWI effect differs between post-congruent trials (i.e., locus in perceptual and conceptual encoding) and post-incongruent trials (i.e., locus in word planning). However, the dual-task procedure may have contaminated the results. We therefore performed an electroencephalography (EEG) study on the Gratton effect in a regular PWI task. We observed a PWI effect in the RTs, in the N400 component of the event-related brain potentials, and in the midfrontal theta power, regardless of the previous trial type. Moreover, the RTs, N400, and theta power reflected the Gratton effect. These results provide evidence that the PWI effect arises at the word planning stage following both congruent and incongruent trials, while the amount of top-down control changes depending on the previous trial type.
LINK
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek. De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
DOCUMENT
Het aantal banen neemt toe. Jaarlijks ontstaan er volgens CBS (2019) ongeveer 900 duizend vacatures. Deze keer is de verandering op de arbeidsmarkt niet het resultaat van één enkele factor, maar eerder een combinatie van vijf factoren: snelle technologische vooruitgang, diepgaande veranderingen in gezondheid en demografie, een groeiende economie, toenemende globalisering en belangrijke maatschappelijke veranderingen - die samen een groot deel van wat we als vanzelfsprekend beschouwen, fundamenteel transformeren (Gratton, 2011). Digitalisering en automatisering spelen een grote rol bij deze veranderingen. Er zijn optimistische voorspellingen dat nieuwe technologieën de arbeidsmarkt ten goede komen. Technologie verlaagt bijvoorbeeld de werkdruk. We zouden door technologie zelfs naar een kortere werkweek kunnen en nieuwe banen erbij krijgen, zodat niemand ongewild zonder werk komt te zitten (Ford, 2015; Giang, 2015; Mahdawi, 2017; MGI, 2017). Echter, de angst dat automatisering banen over gaat nemen en er een tekort aan werk gaat ontstaan, is ook een veelgehoorde zorg (Alexis, 2017; Ford, 2015; Giang, 2015; MGI, 2017; WRR. 2013).
DOCUMENT
The COVID-19 pandemic has accelerated remote working and working at the office. This hybrid working is an indispensable part of today's life even within Agile Software Development (ASD) teams. Before COVID-19 ASD teams were working closely together in an Agile way at the office. The Agile Manifesto describes 12 principles to make agile working successful. These principles are about working closely together, face-to-face contact and continuously responding to changes. To what extent does hybrid working influence these agile principles that have been indispensable in today's software development since its creation in 2001? Based on a quantitative study within 22 Dutch financial institutions and 106 respondents, the relationship between hybrid working and ASD is investigated. The results of this research show that human factors, such as team spirit, feeling responsible and the ability to learn from each other, are the most decisive for the success of ASD. In addition, the research shows that hybrid working creates a distance between the business organization and the IT department. The findings are valuable for Managers, HR professionals and employees working in the field of ASD as emphasizing and fostering Team Spirit, Learning Ability, and a Sense of Responsibility among team members can bolster the Speed of ASD.
MULTIFILE
Oratie over het commercialiseringsproces op sportgebied, uitgesproken op 18 oktober 2006 bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar op het vakgebied van de Sportontwikkeling aan de Universiteit Utrecht in de faculteit Rechtsgeleerdheid, Economie, Bestuur en Organisatie, departement Bestuurs- en organisatiewetenschappen.
DOCUMENT
Individual and unorganized sports with a health-related focus, such as recreational running, have grown extensively in the last decade. Consistent with this development, there has been an exponential increase in the availability and use of electronic monitoring devices such as smartphone applications (apps) and sports watches. These electronic devices could provide support and monitoring for unorganized runners, who have no access to professional trainers and coaches. The purpose of this paper is to gain insight into the characteristics of event runners who use running-related apps and sports watches. This knowledge is useful from research, design, and marketing perspectives to adequately address unorganized runners’ needs, and to support them in healthy and sustainable running through personalized technology. Data used in this study are drawn from the standardized online Eindhoven Running Survey 2014 (ERS14). In total, 2,172 participants in the Half Marathon Eindhoven 2014 completed the questionnaire (a response rate of 40.0%). Binary logistic regressions were used to analyze the impact of socio-demographic variables, running-related variables, and psychographic characteristics on the use of running-related apps and sports watches. Next, consumer profiles were identified. The results indicate that the use of monitoring devices is affected by socio-demographics as well as sports-related and psychographic variables, and this relationship depends on the type of monitoring device. Therefore, distinctive consumer profiles have been developed to provide a tool for designers and manufacturers of electronic running-related devices to better target (unorganized) runners’ needs through personalized and differentiated approaches. Apps are more likely to be used by younger, less experienced and involved runners. Hence, apps have the potential to target this group of novice, less trained, and unorganized runners. In contrast, sports watches are more likely to be used by a different group of runners, older and more experienced runners with higher involvement. Although apps and sports watches may potentially promote and stimulate sports participation, these electronic devices do require a more differentiated approach to target specific needs of runners. Considerable efforts in terms of personalization and tailoring have to be made to develop the full potential of these electronic devices as drivers for healthy and sustainable sports participation.
DOCUMENT
Wat is de kracht van sport?’ Dat was de uitdagende, prikkelende vraag die wij aan 25 studenten hebben voorgelegd. Het beantwoorden van deze vraag bleek een complexe en soms frustrerende exercitie. Tijdens de zoektocht naar het antwoord moest steeds de balans tussen breedte en diepte van de vraag in de gaten gehouden worden. Daarnaast bleken de studenten soms onzeker over wat zij, als ‘slechts’ studenten, konden bijdragen aan het beantwoorden van deze moeilijke vraag waar vele wetenschappers zich op stuk hebben gebeten. Naar onze mening is de bijdrage van deze studenten heel groot. Zij hebben een compleet en actueel beeld gegeven van hun perceptie over de kracht van sport.
DOCUMENT
The journal was a forum for the work of both theorists and practitioners of philosophical practice with children, and published such work in all forms, including philosophical argument and reflection, classroom transcripts, curricula, empirical research, and reports from the field. The journal also maintained a tradition in publishing articles in the hermeneutics of childhood, a field of intersecting disciplines including cultural studies, social history, philosophy, art, literature and psychoanalysis.
DOCUMENT
In dit rapport worden de resultaten van de Sociale Innovatie Monitor Limburg 2019 (SIML) gepresenteerd. Dit onderzoek naar sociale innovatie in Limburgse organisaties werd van januari 2019 tot mei 2019 uitgevoerd door het Lectoraat Employability van Zuyd Hogeschool en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) Universiteit Maastricht, in samenwerking met Neimed, Sociaal-Economisch Kenniscentrum en de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV). Sociale innovatie wordt door het Network Social Innovation (NSI) van de Universiteit Maastricht gedefinieerd als: vernieuwingen in organisaties en nieuwe manieren van werken, die leiden tot het beter ontwikkelen en benutten van de vaardigheden van medewerkers, om daarmee de prestaties van de organisatie te verhogen of andere organisatie-, maatschappelijke-, of medewerkersdoelen te verwezenlijken. Door de monitor jaarlijks uit te zetten en in kaart te brengen hoe het sociale innovatievermogen zich ontwikkelt binnen organisaties in Limburg, hopen het Zuyd Lectoraat Employability, ROA, Neimed en de LWV een impuls te geven aan de optimalisering van diverse bedrijfsinterne en –externe sociale innovaties. In deze editie van de monitor staat het thema ‘Economie 4.0: werken aan digitale vaardigheden’ centraal.
DOCUMENT
Het project “Sporttoerisme - Sportas Amsterdam” draait om de vraag: welke kansen biedt sporttoerisme voor Sportas? De aanleiding voor het project is het bredere programma rond het gebiedsconcept Sportas Amsterdam. Dit programma behelst de ambitie van de gemeente Amsterdam, gemeente Amstelveen en partners om één ruimtelijk geheel te maken van het gebied en de sportfaciliteiten die in zuidwest Amsterdam zijn gelegen, grofweg van het Olympische Stadion tot en met de sportfaciliteiten in het Amsterdamse Bos. Het programma draagt bij aan city branding (regio Amsterdam), lokale bedrijfsontwikkeling (o.a. horeca, retail, dienstverlening), ondersteunen lokaal verenigingsleven en sportfaciliteiten (vitaliteit kantines en accommodatie), veiligheid (ruimtelijke eenheid, levendig) en leefbaarheid (toegankelijke en aantrekkelijke openbare ruimte). Bovenal kan de Sportas bijdragen aan het aantrekken en binden van de relatief hoogopgeleide en weinig plaatsgebonden leeftijdsgroep van 18-35 jaar. Dit sluit aan bij de ideeën van auteurs als Richard Florida (“The rise of the creative class”) en Charles Landry (“The art of city making”) over het aantrekken en vasthouden van de creatieve klasse en de kenniswerker. Het idee van de Sportas veronderstelt een transitie, van een versnipperd sportgebied naar geïntegreerd vrijetijdslandschap. Het gebied is momenteel al interessant voor sporttoerisme (topsport, breedtesport) en kan door deze transitie een impuls krijgen. Tegelijkertijd is de ontwikkeling van sporttoerisme een schakel in deze transitie. Er is echter nog te weinig bekend over de omvang van sporttoerisme en de potenties van de Sportas op dit vlak.
DOCUMENT