"Hulpvraagverduidelijking, de MEE(R)waarde…' is het resultaat van een onafhankelijk onderzoek naar de bijdrage van de dienst hulpvraagverduidelijking aan de doelen van de Wmo, dat de Stichting MEE Friesland heeft laten doen door het Lectoraat Sociale Interventie van het Instituut Zorg en Welzijn van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De centrale vraagstelling was ‘Op welke wijze levert de professionele activiteit “vraagverduidelijking” een bijdrage aan het realiseren van de doelen van de Wmo?’. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een goede vraagverduidelijking meestal leidt tot daadwerkelijke verduidelijking van de hulpvraag. Hieruit komt een doelgerichte en doelmatige manier van werken tot stand. Ook illustreert de verscheidenheid die binnen het HVV-traject aan passende zorg- en ondersteuningsmogelijkheden wordt aangewend, zowel deskundigheid van het sociale veld als ook de onafhankelijkheid waarmee MEE zich samen met de cliënt op passende zorg kan oriënteren. Mogelijk leidt het HVV-traject ook tot minder zorgconsumptie, al kan in dit onderzoek daar geen objectief antwoord op worden gegeven. Tevens blijkt dat hulpvraagverduidelijking leidt tot het vergroten van de redzaamheid van de cliënt waardoor meer kans bestaat op participatie in de samenleving en een goede vraagverduidelijking draagt bij aan het realiseren van een passend zorgaanbod"
DOCUMENT
Eindrapportage Doel van het project is om kennis te genereren om zorg en ondersteuning rond mensen met NAH te verbeteren. Het gaat hier in het bijzonder om de ondersteuning van familieleden als mantelzorgers en andere informele inzet, zoals van vrienden en buurtgenoten
DOCUMENT
De openbare ruimte staat vol borden waarmee (vooral) de overheid ons gedrag wil sturen. Die borden vertellen ongewild ook een verhaal over de mensen, de organisatie, het beleid erachter. Dat gaat soms goed, soms minder goed.
LINK
In dit rapport treft u de resultaten aan van ons stadslab in de Haagse wijk Duindorp. In dit stadslab staat het samen leren en proberen met burgers, professionals en ambtenaren in de wijk centraal (publiek leren). De betrokken onderzoekers hebben publieke dialogen georganiseerd en actie / onderzoek uitgevoerd rondom drie prangende lokale kwesties: wonen, veiligheid en (ver)gunnen. Voor het vinden van een betere omgang met deze omstreden vraagstukken is er gelijktijdig gewerkt aan het organiseren van kennis, lokale betrokkenheid en bestuurlijk draagvlak. De onderzoekers, docenten en studenten hebben hiervoor een sterk lokaal en stedelijke netwerk opgezet met bewoners, gemeenteambtenaren en medewerkers van verschillende maatschappelijke instellingen. Deze rapportage beschrijft de gekozen aanpak, de uitkomsten en de doorwerking ervan in het beleid, het onderwijs en in de wijk. Het stadslab Duindorp geeft een goed beeld van de wijze waarop wij als netwerkhogeschool met zowel onderwijs als onderzoek willen en kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de stad Den Haag, de regio en de wijken.
DOCUMENT
Een beetje stress hoort erbij. Het helpt studenten om in actie te komen, zich te ontwikkelen en veerkracht op te bouwen. Maar sommige zaken zorgen voor onnodige stress. Denk aan onduidelijkheid, tegenstrijdige informatie of gebrekkige communicatie. Hoewel dit natuurlijk niet bewust gebeurt, kunnen zulke randzaken het leren flink belemmeren. Het is daarom belangrijk om hier als docent of opleidingsteam alert op te zijn. In de Studentenwelzijnsmonitor 2025 (n = 1513) zijn deze onnodige stressoren in kaart gebracht, zowel kwantitatief als kwalitatief. In deze infographic zie je welke stressoren studenten het vaakst noemen en wat jij als docent of opleidingsteam kunt doen om ze te voorkomen.
DOCUMENT
1e alinea column: Nederland zoekt heel duidelijk politieke en economisch richting. Dat is in ieder geval de indruk die wij krijgen. Willen we ons verdienvermogen de komende jaren op peil houden is het in ieder geval duidelijk dat de koopman terug moet komen, dat we op moeten houden eindeloze rapporten te schrijven en dat we gewoon iets moeten doen.
LINK
Sinds de introductie van betaalbare e-readers, en zeker na de opkomst van de tablets (in het bijzonder de iPad), is het duidelijk dat elektronische boeken bezig zijn aan een opmars. De discussie of het boek op papier ooit in zijn geheel zal verdwijnen loopt nog. Duidelijk is wel dat ook in het onderwijs het e-book en e-textbook een groei doormaken. In dit artikel staan we stil bij trends en kansen rond een deelverzameling van deze elektronische boeken: het open tekstboek. We definiëren het begrip, kijken naar de relatie met open educational resources, en gaan in op de trends, ontwikkelingen, kansen en bedreigingen van open tekstboeken. Het zal duidelijk worden dat onderwijsinstellingen op dit gebied een leertraject te doorlopen hebben om te voorkomen dat ze uiteindelijk achter de feiten aan zullen lopen.
DOCUMENT
In het boek komen 40 experts aan het woord, die in duidelijke taal uitleggen wat AI is, en welke vragen, uitdagingen en kansen de technologie met zich meebrengt.
DOCUMENT
1e alinea column: Je staat op een borrel en iemand komt naar je toe terwijl die al duidelijk aan het lonken is naar een ander. Hallo zeggen, met de blik naar de volgende. Irritant he? Herken je het?
LINK