Inkoop bespreekt alle aspecten van een van de veelzijdigste functies binnen een bedrijf: de inkoopfunctie. In het boek worden een aantal factoren behandeld die bepalend zijn voor een succesvolle inkoop, zoals klanthouding, inkooporganisatie en -automatisering, informatievoorziening en flexibiliteit. Daarnaast wordt er ruimschoots aandacht besteed aan ontwikkelingen in het vakgebied zoals inkoopsamenwerking, outsourcing, e-procurement, supply chain management en duurzaam inkopen.
LINK
Inkoopkennis en tools zijn gemaakt op basis van onderzoek bij grote bedrijven.
DOCUMENT
Van december 2022 tot en met mei 2023 hebben verschillende afstudeerders bij de Rijksoverheid dit thema verkend en verdiept. En ze hebben praktische handvatten geformuleerd voor de volgende stap in leveranciersmanagement voor de afdeling van hun afstuderen. In dit kennisboekje delen zij hun ervaringen. Ook hebben zij andere afdelingen geïnterviewd over hun ervaringen, wensen en plannen. Onderzoekers van het lectoraat Publieke Inkoop hebben die kennis gebundeld. Dit kennisboekje is een product bij de kennissessie Leveranciersmanagement bij de Rijksoverheid dat plaatsvond op 15 juni 2023. Het biedt je inzichten en praktische handvatten voor jouw volgende stap in leveranciersmanagement.
DOCUMENT
Facilitaire diensten worden steeds vaker uitbesteed. De motivatie om uit te besteden luidt dan: het produceren van facilitaire diensten behoort niet tot onze core business. Het is dan ook niet vreemd dat in de facilitaire wereld de regie-organisatie volop in de belangstelling staat. Maar gaat dit samen met een andere trend: prestatie-inkoop?
DOCUMENT
Het project Publieke Inkoop en Logistiek van het Onderzoeksprogramma Urban Technology loopt 1 jaar. Een mooi moment voor een terug- en vooruitblik. Wat hebben we gedaan? Met welke resultaten? En hoe gaan we verder?
DOCUMENT
Inkopen is een vak. Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo in als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn de vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
LINK
Het boek Mediaplanning verschaft snel inzicht in het gehele mediaplanningsproces: van mediabriefing, het selecteren van de mediumtypen aan de hand van de mediumbeoordelingscriteria, media- en planningsschema, budgetverdeling tot media-inkoop. Kennis van het mediaplanningsproces alleen is echter niet voldoende om daadwerkelijk een mediaplan op te stellen. Inzicht in de mediawereld met daarin de rol van het mediabureau, media-onderzoek en de processen voorafgaand aan de mediaplanning zoals marketing en marketingcommunicatie is essentieel. In Mediaplanning komen deze onderwerpen dan ook duidelijk en overzichtelijk aan de orde. Daarnaast wordt een actueel beeld geschetst van de verschillende mediumtypen (zoals tv, radio, print, out of home, internet, gaming, mobiele marketing en bioscoop) met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Mediabegrippen als GRP, bereik en frequentie worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden. Tussen de hoofdstukken door is dit boek verrijkt met relevante artikelen en citaten om de lezer te inspireren. Daarnaast is ter illustratie een aantal mediacases uit de recente praktijk opgenomen.
LINK
Als je veel diensten uitbesteedt, wordt de facilitaire prestatie in toenemendemate bepaald door het presteren van de gecontracteerde leveranciers. En omdie goed presterende leveranciers te selecteren en aan je te binden, is het vangroot belang dat facilitaire inkoop uitstekend presteert.
DOCUMENT
Met de lectoraten Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen en Supply Chain Management van Hogeschool Windesheim hebben we het onderzoeksprogramma ‘Waarderen van inkoop door mkb’ ontwikkeld, ondersteund door de NEVI Research Stichting. De ambitie is om instrumenten voor het mkb in het leven te roepen die de inrichting van de inkoopfunctie ondersteunen en zo bijdragen aan het resultaten van de bedrijven.We zijn inmiddels gestart met ondernemers te vragen hoe ze op dit moment inkopen, zonder onze inkoopmodellen en -theorieën op tafel te leggen.
DOCUMENT
Doelstelling en resultaatToen we in 2012 startten met de voorbereidingen voor het onderzoek ‘Waarderen van inkoop door MKB’ (W!M), wilden we ondernemers helpen de crisis door te komen. Het idee was de ondernemers te voorzien van praktische oplossingen om de inkoopresultaten en daarmee de bedrijfsresultaten te verbeteren. Daar was best behoefte aan, want op dat moment gingen dagelijks 70 midden- en kleinbedrijven failliet.Onze oorspronkelijke ambitie was dan ook om inkoopinstrumenten te ontwikkelen waarmee de ondernemers tot betere inkoopprestaties konden komen. Deze ambitie was verwoord in de volgende doelstelling:MKB ondernemingen te ondersteunen in het verbeteren van hun bedrijfsresultaten door middel van het ontwikkelen en aanreiken van evidence based inkoopinstrumentarium geënt op de primaire taken van de Inkoopfunctie, zoals die in de inkooppraktijk van het MKB voorkomen.De eerste fase van het onderzoek leerde ons, dat we deze ambitie moesten verbreden: van het specialisme ‘Inkoop’ naar bedrijf breed Verkoop – Inkoop managementinstrumentarium. Immers, tijdens de eerste fase van het onderzoek werd duidelijk dat een midden en klein bedrijf niet functioneert op basis van specialistische functies, maar functioneert als een klantgerichte keten van activiteiten. Een te ontwerpen managementinstrument zou deze wijze van werken dienen te ondersteunen. Een managementinstrument ondersteunt per slot de werkwijze van een bedrijf en niet dat die werkwijze fundamenteel wordt aangepast om een instrument te kunnen laten functioneren. De ambitie om de effectiviteit van deze instrumenten in de praktijk bij bedrijven te testen, is dezelfde gebleven. De functie van dit onderdeel van het onderzoek, de test in de praktijk, is om het ontwerp van het managementinstrumentarium ‘op maat van het MKB’ te krijgen. Dat betekent: gebruiksvriendelijk (zonder hulp van buitenaf bv. externe adviseurs), en passend bij de bestaande werkwijze van het MK-bedrijf.Samen met ondernemers en medewerkers uit zestien MKB’s en met studenten en docent/onderzoekers van de Hogeschool Windesheim en Hanzehogeschool Groningen hebben we hier de afgelopen jaren aan gewerkt. Drie prototypen instrumenten hebben we daadwerkelijk ontwikkeld en zijn bij MK-bedrijven getest. De testresultaten zijn inmiddels verwerkt. Zeven ideeën voor instrumenten liggen nog op de plank. In dit verslag rapporteren we over de ontwikkeling van de management instrumenten: LOOP, VC en FIT.
DOCUMENT