Handboek voor consultants die deze basiskennis willen gebruiken voor het ontwikkelen van integrale leerlingenzorg op een school.
DOCUMENT
In dit rapport worden doel en opbrengsten van het Project Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg (GIL) beschreven. Looptijd van het project: april 2002 t/m oktober 2005. Ingegaan wordt op de verrichte werkzaamheden, de bereikte resultaten, de neveneffecten en de grensoverschrijdende meerwaarde. In het rapport wordt melding gemaakt van de publicaties (2 boeken) en 3 DVD's. Verder wordt het rapport vergezeld van een compilatie-dvd waarop impressies zijn vastgelegd van de GIL-thema's, het onderzoek en de conferenties. Dit rapport is in 35-voud geleverd aan de stuurgroep van Interreg IIIA van Euregio Benelux Middengebied. De publicatie is als interne publicatie op te vragen bij Fontys OSO.
DOCUMENT
In deze publicatie vindt u het verslag van het jaarlijkse onderzoek naar de leerlingenzorg, zorgteams en zorg- en adviesteams (ZAT’s) in het primair onderwijs in Nederland. Het onderzoek is verricht door de afdeling Onderwijs & Jeugdzorg van het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De nadruk van het onderzoek ligt op de samenwerking van de leerlingenzorg van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en (externe) instellingen op het gebied van gezondheidszorg, welzijn, jeugdzorg, veiligheid en leerplicht in zorgteams en ZAT’s, als ook op de bestuurlijke afspraken over de deelname van deze partijen in zorgteams en ZAT’s. De Monitor ZAT’s, zorgteams en leerlingenzorg in het primair onderwijs 2010 vat de belangrijkste bevindingen samen.
DOCUMENT
Vlaamse en nederlandse scholen op pad om de leerlingzorg te ontwikkelen
DOCUMENT
Deze rapportage geeft een beeld van de ontwikkeling en innovaties op het gebied van veerkracht binnen RSG Slingerbos. Jongeren en betrokken professionals van RSG Slingerbos staan het meest centraal in dit rapport. Veerkracht wordt gezien als een multidimensionaal concept, van belang voor het individu, de (school)gemeenschap en de samenleving. Het vermogen van een individu om met stress en tegenslagen om te gaan wordt beïnvloed door persoonlijke en contextuele factoren. RSG Slingerbos heeft een geïntegreerde aanpak gehanteerd om veerkracht te begrijpen en te versterken, rekening houdend met de complexe interacties tussen individu, gemeenschap en bredere regionale verbanden en maatschappelijke structuren.
DOCUMENT