De auteurs van deze bijdrage nemen de rol aan van leden van de Tweede Kamer van de Staten Generaal. Als zodanig stellen zij voor de Grondwet te veranderen door de vrijheid van meningsuiting uit te breiden tot de vrijheid van communicatie. Deze vrijheid betreft niet alleen het openbaren van meningen en informatie maar ook het kennisnemen daarvan. Daarnaast komen aan de orde de neutraliteit van het internet en de klokkenluidersbescherming. Deze bijdrage is geschreven in het kader van de GrondwetStrijd van het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk en de Academie voor Wetgeving.
DOCUMENT
1e alinea column: Hoofdpijn of een wondermiddel? Organisatie van zorg. Dit is deel 2 van een blog over internet in de zorg. Internet zal niet alleen de interactie met de patiënt veranderen. Internet zal ook de organisatiestructuren, manier van verzekeren en financiering beïnvloeden. We zitten aan het begin van dit proces.
LINK
1e alinea column: Natuurlijk is de term digitale well being onzin. Het kan goed met je gaan op of via het internet maar well being blijft toch een analoge ervaring. Aan de andere kant, internet grijpt wel aan op well being. Daar kun je natuurlijk wel naar kijken en de vraag kun je natuurlijk wel stellen.
LINK
De rol van internet en intranet in overheidscommunicatie. Niet zomaar 'nieuwe' communicatiemiddelen. Intranet is veel eer te beschouwen als een nieuwe communicatieomgeving waar andere communicatiemiddelen (oud en nieuw) een plaats in kunnen krijgen.
DOCUMENT
Deze notitie verkent de relatie tussen internet en integratie van allochtonen. De grote vraag daarbij is natuurlijk: leiden websites voor specifieke etnische doelgroepen nu tot segregatie of hebben ze juist een integrerend effect?
DOCUMENT
Door de ontstellende hoeveelheid informatie en contactmogelijkheden op internet worden we op onszelf teruggeworpen. Het stelt ons voor de keuze wie we willen zijn en volgens welke waarden we willen leven.
DOCUMENT
1e alinea column: De (mobiele) digitale wereld dwingt bedrijven steeds meer zich op beweging en op de kern van hun toegevoegde waarde te organiseren. Met het toenemen van transparantie brengt internet als het ware de cent terug in de business. En we moeten weer terug naar het begrip waarom bedrijven eigenlijk bestaan, namelijk dat ze goedkoper dan de markt samenwerking kunnen organiseren.
LINK
Dienstverleners die diensten aanbieden op internet kunnen te maken krijgen met het gedrag van hun klanten. Internet is een digitale openbare ruimte, waar mensen met hun uitingen of handelen anderen kunnen beschadigen. We denken dan aan uitingen die door derden als beledigend of als laster worden ervaren, of het aanbieden van inhoud die intellectuele eigendomsrechten schendt. De derde wiens belang wordt geschonden, zal willen weten wie de persoon is die dit heeft gedaan en zal dan een beroep doen op de internetdienstverlener om persoonsgegevens van de anonieme eigenaar van de informatie te achterhalen, de NAW (naam, adres, woonplaats) gegevens. De dienstverlener heeft er een zeker belang bij dat zijn klanten (de inhoudsaanbieders) geen onrechtmatige dingen doen via de diensten die hij aanbiedt, maar is niet zelf direct in zijn belang geschaad. Wat moet die dienstverlener dan met een verzoek om hulp bij de aanpak van de inhoudsaanbieder die de rechten van een derde partij schendt?
DOCUMENT
The aim of this study was to understand the motives for using the Internet, and its associations with users' attitudes, social values, and relational involvement. Also, this study attempted to crossculturally compare the difference in the pattern of motives and the associations among three countries ' the US, the Netherlands, and S. Korea. The design of methods was based on examination and revision of uses and gratification approach toward Internet users. Findings from factor analysis revealed that information seeking and Self-Improvement were the dominant and common reasons for using the Internet across three countries. The differences in the composition of motives in each country were also reported. Strong correlations across countries were found between all the motives and satisfaction of the Internet. Expectation and positive evaluation of the Internet were also important attitudes associated with Internet use motives. Postmaterialist value showed strong association with motives of information seeking and Self-Improvement. Community involvement was significantly associated with Internet use motives in Korean users.
DOCUMENT