Hoe gaat de journalistiek om met kritiek uit de buitenwereld?
DOCUMENT
Tot 1960 was de lokale journalistiek het belangrijkste venster op het regionale én wereldnieuws. Dat vertellen onderzoeker Chris van der Heijden, onderzoeker bij Journalismlab en Jan Maarten Pekelharing, journalist en auteur van een boek over lokale journalistiek in de podcast van Journalism Lab. Dat is het onderzoeksinstituut van de opleiding journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
LINK
De Nederlandse samenleving is de laatste decennia ingrijpend veranderd. Geleidelijk ontstond wat we nu de multiculturele samenleving noemen. In die samenleving staan instituties als politiek, justitie en media onder kritiek. De journalistiek treft het verwijt onvoldoende in staat te zijn in te spelen op en rekening te houden met die sterk veranderende samenleving waarin groepen dreigen de aansluiting te verliezen en waar onbegrip voor culturele diversiteit toeneemt. Bovendien zijn er felle debatten over de vrijheid van meningsuiting. Achter die debatten gaan fundamentele vragen schuil: hoe verhouden zich de grondrechten vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid in een westerse democratische rechtsstaat? Zijn er grenzen aan de uitingsvrijheid? Zo ja, waar liggen die dan? Uit onderzoek blijkt dat etnische minderheidsgroepen zich steeds minder thuis voelen bij de nationale media. Ze voelen zich niet gerepresenteerd als gelijkwaardig burger en voelen zich negatief in beeld gebracht. Het antwoord 'meer kleur op redacties' is onvoldoende gebleken en bovendien moeilijk te verwezenlijken. Minstens zo belangrijk is het zoeken van antwoorden op vragen als: wat betekent het voor journalisten om te werken in een multiculturele samenleving, met alle spanningen van dien? Welke eisen stelt die samenleving aan de competenties waarover journalisten moeten beschikken? Behoort het tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van media en journalistiek om bij te dragen tot integratie en sociale cohesie?
DOCUMENT
De journalistiek heeft het de laatste jaren zwaar te verduren. De media, zo kan één van de kritiekpunten worden samengevat, kunnen onvoldoende uit de voeten met de ontzuilde multiculturele samenleving. In dit artikel wordt, na een inventarisatie van praktijken en onderzoeksgegevens, gesteld dat meer aandacht voor 'interculturele journalistiek' een goede zaak zou zijn. Maar wat is interculturele journalistiek precies? Wat is het méér dan journalistiek over de multiculturele samenleving? En waarom zou daarvan een positief effect verwacht mogen worden? Wat kunnen redacties en opleidingen in dit verband doen? Aan welke kwaliteitseisen zou een "intercultureel competente journalist" moeten voldoen?
DOCUMENT
Vanmiddag vond in Amsterdam een symposium plaats naar aanleiding van een inventarisatie die de mediawetenschappers Kees Brants en Peter Vasterman hebben gemaakt van het onderzoek dat in Nederland gedaan wordt naar de journalistiek. Pieter Broertjes, lector aan de Hogeschool Utrecht en voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant, reageerde vanmiddag in een lezing op de uitkomsten van de inventarisatie. Hieronder volgt een verkorte versie van zijn tekst.
DOCUMENT
Dit artikel gaat over het jaarboek 2008 van de Duitse Presserat, de evenknie van de Raad voor de Journalistiek. Het jaarboek opent met een aantal artikelen over online journalistiek. Daarna volgt de Spruchpraxis, onder meer over schokkende foto's van zwaargewonde Duitse soldaten in Afganistan en over sluikreclame in tijdschriften.
LINK
Waarop berust de vakethiek van de journalist, wat houdt ze zoal in en wie ziet toe op de naleving ervan?
DOCUMENT
Dit is het verslag van een internationale conferentie voor vertegenwoordigers van faculteiten journalistiek en communicatie in katholieke universiteiten. De driedaagse, eind mei 2008 gehouden in Rome, had als thema "De identiteit en missie van faculteiten journalistiek en communicatie in katholieke universiteiten. Samen met de hele kerk kijken naar de toekomst van de communicatie". Er waren ongeveer negentig deelnemers uit veertig landen. Zij vertegenwoordigden samen ruim vijftig instituten. De Aziaten en Afrikanen waren in de meerderheid. Opvallend weinig deelnemers waren er uit Oost-Europa. Twee dingen vielen van meet af aan op. De plaats van de katholieke kerk in de samenleving en in de universitaire wereld is in de meeste landen volstrekt anders dan in het seculiere Nederland. Opvallend was eveneens het grote verschil in visie op journalistiek. In een aantal landen (Birma, Zimbabwe) is journalistiek letterlijk een levensgevaarlijke onderneming.
DOCUMENT
De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo zet aan tot denken. Over persvrijheid. Over vrijheid van meningsuiting. Over journalistiek. Remko van Broekhoven meent dat het tijd wordt dat westerse journalisten niet alleen wat sterker gaan voelen wat vrijheid en veiligheid betekenen, maar ook wat verantwoordelijkheid is.
MULTIFILE
Chris van der Heijden, docent aan de Utrechtse School voor de Journalistiek zet kanttekeningen bij het huidige journalistiek onderwijs. Hoe de toekomst er uit gaat zien weet hij niet. Wat hij wel weet is dat de basisvaardigheden van journalisten, ondanks technologische en andere revoluties, niet veranderen.
LINK