Presentatie op mbo-hbo studiedag, LICA bijeenkomst, 12 maart 2015.
DOCUMENT
Steeds vaker komen studenten de lerarenopleidingen binnen met een mbo-vooropleiding. Deze instroom is een doelstelling van onderwijsbeleid, maar levert een aantal nieuwe vragen op voor de kwaliteit van de opleidingen. In de landelijke media en rapporten is de laatste jaren aandacht besteed aan stagnerende doorstroom, die te wijten zou zijn aan tekorten in de taal- en rekenvaardigheid van de mbo-instromers. Om deze problematiek op lokaal niveau te kunnen aanpakken is echter een dialoog gewenst tussen de toeleverende en afnemende opleidingen binnen een regio. Het lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School was dan ook blij met de mogelijkheid om samen met het ROC Midden Nederland een verkennend onderzoek te doen naar de doorstroomproblematiek in de regio Utrecht. Vanuit de kenniskring werkten enkele collegas van de Faculteit Educatie en het ROCMN samen om ervaringen in beeld te brengen van studenten en docenten van mbo (in het bijzonder ROCMN Amersfoort en Utrecht) en hbo (de pabos van de Hogeschool Domstad en Hogeschool Utrecht en de tweede-graadslerarenopleiding Geschiedenis). Het voornemen was een longitudinale studie te verrichten en studenten te volgen vóór en na hun overstap van mbo naar hbo. Dat bleek beperkt uitvoerbaar, desondanks geeft het onderzoeksresultaat vele factoren aan die van invloed kunnen zijn op geslaagde doorstroom. Het verzamelde materiaal levert zodoende discussiepunten en concrete ideeën voor opleiders en managers, bijvoorbeeld rond studiehouding, academische taalvaardigheid, afstemming van de programmas rekenvaardigheden en specifieke studiebegeleiding. Ze zullen deze kunnen verdisconteren in leerplannen, didactiek en studieklimaat van opleidingen waar veel deelnemers doorstromen naar het hbo. Naar de invloed en het succes van dergelijke interventies is nadere studie gewenst. Het onderzoek heeft op diverse plekken al dergelijke discussies in gang kunnen zetten, zoals tussen de twee onderzochte pabos en de opleidingen onderwijsassistent. Ik hoop dat dit onderzoeksverslag daarbij van nut zal zijn.
DOCUMENT
EDUCAUSE 2000 heeft een grote hoeveelheid informatie opgeleverd voor het onderwerp ICT, Diensten en Beheer. In dit hoofdstuk zullen de belangrijkste ontwikkelingen geplaatst worden in het kader van het Nederlandse onderwijs. Als structuur wordt gebruik gemaakt van het 3-lagen model, zoals dit door de Gartnergroep ontwikkeld is en ook in Nederland gebruikt wordt door onder meer Compaq in de CSAM (Compaq Services Architecture Methodology) workshop. Deze workshop was bedoeld om de onderwijsontwikkelingen en de IT-ontwikkelingen gelijk op te laten gaan.
DOCUMENT
Hundreds of cities and communities in the world have joined the WHO’s Global Network for AgeFriendly Cities and Communities since 2010. In order to do quantitative assessments of the age friendliness of cities, the Age-Friendly Cities and Communities Questionnaire (AFCCQ) was developed for the Dutch municipality of The Hague. The purpose of this study was first to translate and test the validity and reliability of the AFCCQ for use in North Macedonia and second to explore perceptions on age-friendliness of the bicultural and bilingual City of Skopje. The AFCCQ proved valid for use in North Macedonia. Overall, older adults in Skopje experience the age-friendliness of the city as neutral (in seven out of nine domains). The best score (“slightly satisfied”) was found in the domain of Housing, which was rated positive in all ten municipalities. The lowest total score (“slightly dissatisfied”) was found in the domain of Outdoor spaces and buildings, which received negative scores in eight out of ten municipalities. In five out of nine domains differences were observed between the Albanian and Macedonian communities. The Albanian sample has slightly higher scores in two domains: 1) Housing and 2) Civic Participation and Employment, while the Macedonian sample scored higher in three domains: 1) Communication and Information; 2) Outdoor Spaces and Buildings and 3) Transportation. A hierarchical cluster analysis further revealed the presence of six distinct age-friendly typologies that can be used for a better understanding of subpopulations in the city and draft policies and action programs on the city level.
MULTIFILE
Rapport van een literatuuronderzoek en van interviews met experts en studenten. De hoofdvraag was: hoe kan de kwaliteit van keuzes van deelnemers ten aanzien van de doorstroom mbo-hbo verbeterd worden? Subvragen waren onder meer: hoe kiezen studenten nu? Welke beelden hebben ze van vervolgstudie en beroep? Welke behoeften hebben ze op het gebied van studieloopbaanbegeleiding?
DOCUMENT
Dit artikel is een vertaling van Steyaert, J. (2005). Web based higher education, the inclusion/exclusion paradox. Journal of technology in human services, 23(1/2), 67-78. Het beschrijft de relatie tussen e-learning en toegankelijkheid voor studenten met een functionele beperking.
DOCUMENT