Uit het rapport: "De opgave voor sociale woningbouwrenovatie in Nederland is enorm. De woningen moeten na renovatie veel energiezuiniger zijn. Maar corporaties en bewoners willen de renovatie snel, van hoge kwaliteit, duurzaam, goedkoop en met weinig overlast. De bouwsector heeft grote moeite om aan deze verwachtingen te voldoen, zeker nu een tekort aan gekwalificeerde arbeid dreigt. De bouwbedrijven hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Bouwbedrijven passen lean-principes toe en de realisatie van sociale woningbouwprojecten is duidelijk beter onder controle. Maar het proces voorafgaand aan de realisatie van de sociale woningbouwrenovatie (het voortraject) is vaak verre van optimaal. Actoren in dit voortraject geven aan dat er sprake is van miscommunicatie, late wijzigingsvoorstellen, gebrekkige sturing en omissies. Het gevolg is dat de bouwpartijen in het voortraject van sociale woningbouwrenovaties relatief veel kosten maken, het voortraject lang duurt en niet optimaal is. In het kader van een SIA RAAK MKB-project beantwoorden lectoraten van HU en HAN samen met opleidingen en bedrijfsleven de vraag: Hoe kan het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten efficiënter en effectiever gemaakt worden vanuit een algemene procesaanpak (toolbox) inclusief bijbehorend procesinstrumentarium (tools) die naar gelang de situatie flexibel kan worden ingezet? Centraal in het project staat het vormgeven van een toolbox die helpt bij het opzetten van een beheerssysteem voor het efficiënt doorlopen van het voortraject (definitie, ontwerp en voorbereiding) van sociale woningbouwrenovatieprojecten. Figuur 1 geeft het basismodel weer dat ten grondslag ligt aan het onderzoek. Voor een goed beheerssysteem is kennis nodig van beheersconcepten, methoden en technieken (pijl 1) én van de kritieke succesfactoren van bouwprojecten (pijl 2). Een goed beheerssysteem is in staat om met de juiste beheersconcepten de kritieke succesfactoren te monitoren en te sturen om op deze wijze te komen tot een effectief en efficiënt voortraject (pijl 3). Dit voortraject bereidt de projectuitvoering voor (pijl 4). Samen bepalen ze het uiteindelijke succes van een bouwproject (pijl 5). Kritieke succesfactoren kunnen achterhaald worden door het succes (of falen) van complete bouwprojecten te analyseren (pijl 6). Kenmerken van het bouwproject zijn in belangrijke mate bepalend voor de invulling van de verschillende elementen in het denkmodel. Dit eerste deelrapport behandelt de eerste stap in het onderzoek: een inventarisatie van gehanteerde beheersconcepten. In het bijzonder de beheersconcepten die een link hebben met de gedachten rond lean. De onderzoekers hebben zich vooral gericht op beheersconcepten die vanaf de tweede helft van de vorige eeuw zijn ontstaan. Daarmee geven de onderzoekers niet aan dat traditionele beheersconcepten niet goed zijn. Deze concepten zijn echter alom bekend. In de bouwbranche kent eenieder de traditionele samenwerking waarbij de opdrachtgever een bestek “op de markt zet” en de laagste bieder het ontwerp mag uitvoeren. De onderzoekers beschrijven de kenmerken van 14 concepten met behulp van bestaande literatuur over deze concepten. De concepten staan in de volgende 14 hoofdstukken steeds op dezelfde manier omschreven. Eerst omschrijven de onderzoekers de kenmerken van het concept. De kenmerken staan in de tekst vetgedrukt aangegeven. Vervolgens gaan de onderzoekers in op de situatie waarbij het concept toepasbaar is. Ook de voorwaarden om het concept toe te passen staan vetgedrukt aangegeven. Daarna geven de onderzoekers aan waaraan het concept bijdraagt, ook weer vetgedrukt per aspect. De vetgedrukte onderdelen komen terug in de conclusie. De onderzoekers sluiten een hoofdstuk steeds af met een lijst met interessante literatuur over het concept. In de conclusie maken de onderzoekers een koppeling tussen de kenmerken, de voorwaarden en de doelen van de 14 concepten en de kritieke succesfactoren zoals deze door Chua, Kog en Loh (Critical Success Factors fot Different Project Objectives, 1999) worden omschreven. De onderzoekers hebben deze conclusie gebruikt om tot de volgende stap in het onderzoek te komen."
DOCUMENT
Purpose: Continuous improvement initiatives such as Lean in Higher Education (HE) institutes are an emerging topic for research. Under pressure to do more with less, institutes of HE are increasingly adopting the tools and methods of lean to improve their quality practices. Nevertheless, institutes of HE differ significantly from business organizations. The purpose of this study was to examine the critical success factors (CSFs) of continuous improvement in this homogeneous industry. Two other contextual factors, implementation approach and national culture, are examined. Design/methodology/approach: A mixed methods approach, combining Q-methodology, online surveys and interviews, was used to investigate the CSFs of lean implementation in HE. Participants were recruited from an international network of lean practitioners in HE. Using Q-methodology, three perspectives of CSFs in HE were identified. Findings: Lean implementation at institutes of HE is characterized by a bottom-up approach, involving mostly supporting processes. Contrary to business organizations, the role of management in the implementation of Lean in HE is limited and attention should instead be directed to employee empowerment and customer focus. The findings also showed that, at least for institutes of HE, organizational culture is more influential than national culture. Practical implications: When management involvement is limited, a bottom-up implementation of lean is recommended, centered on improving university-wide supporting processes, promoting cross-departmental cooperation and overcoming the silo mentality. This approach requires an emphasis on a specific set of CSFs, namely, employee empowerment, sharing success stories and training. Originality/value: The study findings enrich conceptually based lean implementation frameworks for HE that advocate a top-down implementation approach.
LINK
This paper presents work aimed at improved organization and performance of production in housing renovation projects. The purpose is to explore and demonstrate the potential of lean work organization and industrialized product technology to improve workflow and productive time. The research included selected case studies that have been found to implement lean work organization and industrialized product technology in an experimental setting. Adjustments to the work organization and construction technology have been implemented on site. The effects of the adjustments have been measured and were reviewed with operatives and managers. The data have been collected and analyzed, in comparison to traditional settings. Two projects were studied. The first case implied am application of lean work organization in which labor was reorganized redistributing and balancing operations among operatives of different trades. In the second case industrialized solution for prefabricated installation of prefabricated roofs. In both cases the labor productivity increased substantially compared to traditional situations. Although the limited number of cases, both situations appeared to be representative for other housing projects. This has led to conclusions extrapolated from both cases applicable to other projects, and contribution to the knowledge to improve production in construction. Vrijhoef, R. (2016). “Effects of Lean Work Organization and Industrialization on Workflow and Productive Time in Housing Renovation Projects.” In: Proc. 24 th Ann. Conf. of the Int’l. Group for Lean Construction, Boston, MA, USA, sect.2 pp. 63–72. Available at: .
MULTIFILE
Lean Production (LP) can be regarded as a design approach in search of a theoretical foundation. In this paper we show that Lowlands’ Sociotechnical Design Theory (STSL) could function as such a foundation. To reach this goal, we first describe STSL as a system theoretical reformulation of Original Sociotechnical Theory (OSTS). Then, we introduce the Toyota Production System as the origin of LP and the challenge it poses for the academic field of organization design. This academic field should (1) assess LP’s success, (2) generalize it by embedding it in more abstract concepts and theories in order to be able to (3) re-specify it for different manufacturing and non-manufacturing contexts. Next, we give an exposition of STSL as a structural design approach based on developments in system theory. At last, we reformulate lean production in STSL terms and so show that LP is a subcase within the more general theory of STSL. We discuss the merits of both approaches and clarify some misunderstandings of lean both outside and inside the lean community. Embedding LP in the more general language of STSL should enable us to discover similarities and differences, to start a process of mutual learning, to integrate diverse design approaches in a theory of organizational design and to add content to redesign proposals of for example the health care system as proposed by Porter and Teisberg (2006) and Christensen et al. (2009). We quote extensively from the lean literature (to convince our sociotechnical friends) and embed both STSL and LP in the broader literature on organization design. We hope this adds a new perspective to the one given in the Operations Management literature on LP. Again, mutual learning is the goal.
DOCUMENT
Uit het rapport: "De opgave voor sociale woningbouwrenovatie in Nederland is enorm. De woningen moeten na renovatie veel energiezuiniger zijn. Maar corporaties en bewoners willen de renovatie snel, van hoge kwaliteit, duurzaam, goedkoop en met weinig overlast. De bouwsector heeft grote moeite om aan deze verwachtingen te voldoen zeker nu een tekort aan gekwalificeerde arbeid dreigt. De bouwbedrijven hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Bouwbedrijven passen lean-principes toe en de realisatie van sociale woningbouwprojecten is duidelijk beter onder controle. Maar het proces voorafgaand aan de realisatie van de sociale woningbouwrenovatie (het voortraject) is vaak verre van optimaal. Actoren in dit voortraject geven aan dat er sprake is van miscommunicatie, late wijzigingsvoorstellen, gebrekkige sturing en omissies. Het gevolg is dat de bouwpartijen in het voortraject van sociale woningbouwrenovaties relatief veel kosten maken, het voortraject lang duurt en niet optimaal is. Lectoraten van HU en HAN beantwoorden samen met opleidingen en bedrijfsleven de vraag: Hoe kan het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten efficiënter en effectiever gemaakt worden vanuit een algemene procesaanpak (toolbox) inclusief bijbehorend procesinstrumentarium (tools) die naar gelang de situatie flexibel kan worden ingezet? De onderzoeksmethodologie in het project is 'design research' met daarin onderscheid tussen de praktijk- en kennisstroom. In de praktijkstroom vinden praktijkanalyses en experimenten/interventies bij 9 sociale woningbouwprojecten plaats. De experimenten/interventies zijn gericht op het beheersen van kritieke succesfactoren. Dat vormt de input voor de kennisstroom, casevergelijkend onderzoek, waaruit generieke kennis volgt over het beheersen van het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten. Met de toolbox geven de ketenpartners van sociale woningbouwrenovatie projectspecifiek invulling aan de beheersing van het voortraject. De toolbox omvat communicatie-, taak- en verantwoordelijkheidsstructuren en middelen (checklisten, informatiebronnen, analysemethoden) die nodig zijn voor het beheersen van onderdelen die bepalend zijn voor het succes van het voortraject. Het project biedt hiertoe een aanpak en de benodigde tools, ofwel de 'lean project preparation toolbox'."
DOCUMENT
Social Enterprises face a significant challenge in improving their competitiveness without sacrificing their social objectives. Using an action research approach, we examine how the lean management tool 5S can be modified to fit the characteristics of the vulnerable workers involved in their operational processes. While 5S is typically applied to achieve efficiency, we find that the most important benefits of implementation for social enterprises are improvements in self-efficacy, ownership, and responsibility of the vulnerable workers. Other benefits were increased reliance on visual cues and reduced search time. Implementation of 5S highlighted the negative impact of circularity practices on operational efficiency.
DOCUMENT
Lean is een ontwerptheorie op zoek naar een theoretische onderbouwing. In deze bijdrage laat de auteur zien dat de Moderne Sociotechniek (MST), zoals ontwikkeld door Ulbo de Sitter, kan dienen als een dergelijke theoretische onderbouwing. De overeenkomsten zijn dus groter dan menigeen, inclusief De Sitter zelf, denkt. Daarnaast wijst hij ook op verschillen. Zo is het de verdienste van De Sitter, dat hij het vraagstuk van de lerende organisatie als een structuurvraagstuk geherformuleerd heeft. En het is de verdienste van Lean dat ze de rol van standaarden en routines in dit leerproces geherwaardeerd heeft.
DOCUMENT
DOCUMENT
It is often said that European companies must stop trying to compete on price and concentrate more on developing products and services that offer customers and users a high level of added value. Design is an indispensable tool for such development and innovation, and this is why the findings of this survey are cause for concern. It is not enough to encourage companies to use design; they must also develop skill in managing design. It seems risky to assume that they will eventually find their own way to design and its effective management; as an economic necessity, attention and commitment will be required from those who set business policy. The survey results suggest that improved awareness of design and the management of design will drive increased business performance within SMEs. "is would likely also trigger increased demand for effective support services to develop design management skills, and thus more jobs. One of the study’s findings is the positive correlation between increasing design management capability and positive growth. At the same time, however, cost factors are widely cited as the main obstacle standing in the way of companies implementing design management. What this indicates is that design should cease to be seen as a cost, and instead should be considered as an investment in the future. One way to improve the perception of the cost factor is to raise awareness of design’s benefits. To do this, however, it is critical to find ways to measure and therefore value design effectiveness and, once it has been implemented, to measure its success in a way that can be understood by managers. Knowledge factors also present a considerable obstacle, and as such education is a second critical success factor. "e curricula of European design courses tend to dedicate relatively little time to the development of management skills or the understanding of the business implications of design decisions. And although the attention paid to ideas such as design thinking does show some movement in the world of management, things seem to be happening rather slowly. In management courses, there is still relatively little structural focus on design, and for experienced designersóeven those with sufficient management skillsótraining in design management is rarely available. Indeed, the relative lack of training opportunities for design management begs the question: Are we making enough progress with design management as a professional field? "e gap between design management “winners” and “losers” seems rather large, and the group of companies that is left behind is comparatively too big. Progress has and is being made within the profession of design management; however, to sustain this progress, and even to turn the situation around, will require the collaborative efforts of a broader group of stakeholdersónamely, the design sector, the training and education sector, trade associations, promoters of design management honors such as the DME Award, and government bodies themselves.
DOCUMENT