Nederland moet een concurrerende kenniseconomie worden. In de visie van de overheid werkt een Nederlander in de toekomst vooral om bij te dragen aan de samenleving en neemt hij zelf het voortouw als het gaat om zijn eigen ontwikkeling. Maar hoe realistisch zijn die ideeën? In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de realiteit in onderwijs en arbeid ver af staat van de toekomstvisie van het Innovatieplatform. Loopbaanbegeleiding kan helpen om stappen in de gewenste richting te zetten, maar dat lukt alleen als ministeries, onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties structureel aandacht besteden aan loopbaanontwikkeling. Tevens gepubliceerd in Decaan & mentor, jrg. 5, nr. 9, p. 27-31
DOCUMENT
Tests kunnen een waardevol hulpmiddel zijn bij loopbaanontwikkeling en carrièreplanning. Zij bieden de persoon zelfkennis en een confrontatie met de realiteit. Tests kunnen helpen bij het maken van goede, gefundeerde keuzen. Tests worden bij loopbaanbegeleiding echter verre van optimaal als hulpmiddel ingezet. Het komt voor dat een matige test wordt gebruikt, terwijl er betere beschikbaar zijn. Soms maakt men in het geheel geen gebruik van tests, omdat de professional de weg niet kent in de doolhof van (pseudo-)tests en testaanbieders. In de Testwijzer voor professionals worden 57 tests op het gebied van capaciteiten, interesses, persoonlijkheid, waarden en motivatie op praktische wijze beschreven. Per test is onder meer informatie opgenomen over doel, doelgroep, afnameduur, kosten, kwaliteit, wijze van afnemen en vereiste training of bevoegdheid. Loopbaanadviseurs, HRM-medewerkers, re-integratiecoaches, decanen en studieloopbaanbegeleiders kunnen zich op deze manier snel een beeld vormen van de tests die geschikt zouden kunnen zijn voor een bepaalde cliënt of loopbaanvraag.
DOCUMENT
In onderwijs- en arbeidsorganisaties bestaan grote problemen op het gebied van loopbaanontwikkeling. Veel scholieren en studenten vallen uit of switchen vroeg of vaak van opleiding. Veel arbeidsrelaties zijn voor werknemer of werkgever onbevredigend, maar duren toch voort. Uit onderzoek blijkt dat goede loopbaanbegeleiding helpt om dergelijke problemen te voorkomen of op te lossen. Hoewel hiermee in materiële en immateriële zin veel te verdienen valt, is goede loopbaanbegeleiding zeldzaam. Hoe komt dit? Er zijn de laatste jaren in het beroepsonderwijs grote investeringen in studieloopbaanbegeleiding gedaan. Waarom leveren deze inspanningen niet meer op? Waarom wordt in arbeidsorganisaties niet meer aan loopbaanbegeleiding gedaan? Hoe kan het beter? Dit zijn enkele van de vragen die in deze oratie aan de orde komen. Voor een deel wordt de stagnatie verklaard door de versnippering van het vakgebied. Daarnaast speelt het voortbestaan van hardnekkige, inadequate, maar dominante beelden een rol, zoals het beeld van 'de goede keuze', die het individu moet maken door informatie te verzamelen en na te denken. Wat is daar misleidend aan? Wat zijn de consequenties? Hoe kunnen we dit beeld bijstellen? Onder meer de risico's van reflectie komen aan de orde.
DOCUMENT