Boekbespreking Galjaard (1990)
DOCUMENT
De bedoeling van het Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo is om opleidingen in het hbo te helpen samen werken aan het valide, betrouwbaar en voor studenten inzichtelijk toetsen van de beoogde eindkwalificaties, zoals beoogd in standaard 3/16 van de NVAO en het rapport ‘Vreemde ogen dwingen’ van de Commissie Bruijn (Expertgroep Protocol, 2014). Om dit te bereiken heeft het protocol drie doelen: 1. Duidelijkheid scheppen over terminologie en inrichting van het afstuderen. 2. Een kader scheppen voor gezamenlijk leren en verbeteren. 3. Een kader scheppen voor borging en verantwoording.
LINK
interne publicatie; CD-ROM Professional in Beeld, aanbod aan scholenveld
DOCUMENT
In samenwerking met het lectoraat Zorg en Zingeving van Hogeschool Viaa te Zwolle heeft een stuurgroep activiteiten voorbereid om met het verpleegkundig personeel aandacht te geven aan zingeving. Gedurende het jaar 2018 bevorderen zij via bijeenkomsten en een e-learningmodule bewustwording en deskundigheid. Bovendien zal een aantal verpleegkundigen fungeren als Aandachtsvelder Zingeving, zodat ook de borging in teamfunctioneren, methodisch handelen en multidisciplinaire samenwerking vorm krijgt. Tot slot zal met behulp van onderzoek en kennisdeling aandacht voor zingeving versterkt worden.
DOCUMENT
Hoofdstuk 2 in Supportgericht werken in de Wmo In dit hoofdstuk bespreken we hoe maatschappelijke ondersteuning er in de praktijk uit kan zien. We beschrijven hoe de supportbenadering aansluit bij de ideeën van de Kanteling. Vervolgens gaan we in op het methodisch handen en voeten geven aan de supportbenadering. Dit is de methodiek van Supportgericht Werken.
DOCUMENT
Een van de eerste Asset Based Community Development projecten in Nederland. Na 3 jaar is het project grondig geevalueerd. De auteur heeft het project drie jaar lang van binnenuit gevolgd en methodisch ondersteund. De centrale vraag is of het regulatieve vermogen van de wijk(bewoners)is vergroot als gevolg van het ABCD project. In 2004 hebben bewoners het roject zelfstandig voortgezet. Zie www.lijmbeek.nl
DOCUMENT
Purpose: Collaborative deliberation comprises personal engagement, recognition of alternative actions, comparative learning, preference elicitation, and preference integration. Collaborative deliberation may be improved by assisting preference elicitation during shared decision-making. This study proposes a framework for preference elicitation to facilitate collaborative deliberation in long-term care consultations. Methods: First, a literature overview was conducted comprising current models for the elicitation of preferences in health and social care settings. The models were reviewed and compared. Second, qualitative research was applied to explore those issues that matter most to clients in long-term care. Data were collected from clients in long-term care, comprising 16 interviews, 3 focus groups, 79 client records, and 200 online client reports. The qualitative analysis followed a deductive approach. The results of the literature overview and qualitative research were combined. Results: Based on the literature overview, five overarching domains of preferences were described: “Health”, “Daily life”, “Family and friends”, ”Living conditions”, and “Finances”. The credibility of these domains was confirmed by qualitative data analysis. During interviews, clients addressed issues that matter in their lives, including a “click” with their care professional, safety, contact with loved ones, and assistance with daily structure and activities. These data were used to determine the content of the domains. Conclusion: A framework for preference elicitation in long-term care is proposed. This framework could be useful for clients and professionals in preference elicitation during collaborative deliberation.
DOCUMENT
In deze handreiking staat de nieuwe aanpak van jeugd- en gezinsprofessionals centraal, met name de wijze waarop ze zich die aanpak eigen maken. Aan de orde komen acht bouwstenen waarmee wijkteams samen een visie en aanpak op hun werk ontwikkelen en onderhouden, leren werken vanuit de eigen kracht van gezinnen, zorg dragen voor veiligheid, hun functioneren en resultaten kunnen monitoren. Kortom: met elkaar een cultuuromslag (blijven) maken in hun werk met ouders, jongeren en kinderen.
LINK
In het boek is een overzicht te vinden van de verschillende kenniscentra en lectoren van de HU. Per kenniscentrum worden de verschillende onderzoeksterreinen beschreven en de lectoren voorgesteld.
DOCUMENT
Het aantal banen neemt toe. Jaarlijks ontstaan er volgens CBS (2019) ongeveer 900 duizend vacatures. Deze keer is de verandering op de arbeidsmarkt niet het resultaat van één enkele factor, maar eerder een combinatie van vijf factoren: snelle technologische vooruitgang, diepgaande veranderingen in gezondheid en demografie, een groeiende economie, toenemende globalisering en belangrijke maatschappelijke veranderingen - die samen een groot deel van wat we als vanzelfsprekend beschouwen, fundamenteel transformeren (Gratton, 2011). Digitalisering en automatisering spelen een grote rol bij deze veranderingen. Er zijn optimistische voorspellingen dat nieuwe technologieën de arbeidsmarkt ten goede komen. Technologie verlaagt bijvoorbeeld de werkdruk. We zouden door technologie zelfs naar een kortere werkweek kunnen en nieuwe banen erbij krijgen, zodat niemand ongewild zonder werk komt te zitten (Ford, 2015; Giang, 2015; Mahdawi, 2017; MGI, 2017). Echter, de angst dat automatisering banen over gaat nemen en er een tekort aan werk gaat ontstaan, is ook een veelgehoorde zorg (Alexis, 2017; Ford, 2015; Giang, 2015; MGI, 2017; WRR. 2013).
DOCUMENT