Following the Sector Protocol for Quality Assurance for Practice-Based.Contributors Academy for AI, Games and Media:Mata Haggis Burridge (prof. EG), Qiqi Zhou, Hillevi Boerboom, Maria Pafi (postdoc, WuR), Alexander van Buggenum, Ella Betts, Wilma Franchimon (dir. AGM), Nick van Apeldoorn (Coord.Digireal), Harald Warmelink (Coord. Cradle & MSP Challenge), Magali Patrocínio Gonçalves, Ard Bonewald (MT Games), Marin Hekman, Marie Lhuissier, Carlos Santos (CTO Cradle), Jeremiah van Oosten (MT, games), Kevin Hutchinson, Frank Peters (MT ADS&AI), Bram Heijligers, Joey Relouw, Marnix van Gisbergen (Prof. DMC), Shima Rezaei Rashnoodi (Coord. DMC), Phil de Groot, Igor Mayer (prof. SG), Niels Voskens, Fabio Ferreira da Costa Campos, Tuki Clavero, Jens Hagen, Wilco Boode, Natalia Harazhanka-Pietjouw (PPC), Jacopo Fabrini & Silke Hassreiter.
In deze rede wil ik ingaan op de paradox van serious games. Over het spel en de knikkers. Het lijkt tegenstrijdig dat je met een spel naast plezier ook serieuze verandering of kennisoverdracht wilt bewerkstelligen. De paradox gaat echter nog een stap verder, want voor wie is het spel eigenlijk en van wie zijn dan de knikkers. In ons vakgebied is de partij die het spel ontwikkelt veelal een andere dan de partij die het spel speelt en zelfs binnen de partij van potentiële spelers wordt er gewezen naar medespelers: “het zou toch zo goed zijn voor de buurman"
Dit artikel vergelijkt de typische spelmechanismen voor karakterontwikkeling in twee game genres: role‐playing games en action‐adventure games. Voor beide genres zijn avatars en hun ontwikkeling belangrijk. Maar, zoals zal blijken, gebruiken beide genres heel ander type spelregels en geven hierdoor een geheel andere invulling aan karakterontwikkeling in games.