Een competent NT2-docent houdt ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied bij: professionaliseren is een must. Wanneer onderwijsprofessionals kennisnemen van inzichten uit onderzoek over wat werkt (en wat niet), kunnen zij hun onderwijs ‘evidence-informed’ vormgeven en vernieuwen. Dat vereist natuurlijk wel dat docenten weten wat werkt en daarvoor is toegang tot wetenschappelijke kennis nodig. Internationaal onderzoek laat echter zien dat het professionals in de onderwijspraktijk vaak schort aan tijd en middelen om kennis te nemen van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Een gevolg daarvan zou kunnen zijn dat het onderwijs te weinig vernieuwt en/of dat vernieuwingen die wel plaatsvinden niet evidence-informed zijn. De onderwijsinspectie concludeerde recent dat het lerend vermogen van het onderwijs inderdaad relatief klein is in vergelijking met andere disciplines, en dat onderwijsvernieuwing te weinig systematisch plaatsvindt en onvoldoende duurzaam is (Inspectie van het onderwijs, 2019). Daar zijn ongetwijfeld vele redenen voor, maar één ervan is dat de afstand tussen onderwijs en onderzoek vrij groot is. Er vindt nog weinig kennisdeling plaats tussen wetenschap en de onderwijspraktijk in vergelijking met sommige andere disciplines.
Hoe kan het hoger onderwijs bijdragen aan een samenleving met mensen die op een kritische en open manier zoeken naar waarheid die verder gaat dan ras, sexe of nationaliteit? Die vraag, gesteld door Martha Nussbaum, proberen lectoren Gabriël Anthionio en Frank Jan de Graaf te beantwoorden.
MULTIFILE
Veel onderzoek is uitgevoerd naar het nieuwe leren waarbij studenten werken aan actuele vraagstukken waarbij een externe organisatie een rol speelt. In dit artikel wordt een nieuwe onderwijswerkvorm voor studenten besproken die tracht duidelijkheid te verschaffen over nieuwe werkvormen in het hoger onderwijs in samenhang met het stimuleren van regionale initiatieven en innovaties.
MULTIFILE
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs worstelen met afnemende leermotivatie, verminderd welbevinden, met dalende leerresultaten als gevolg. Samen met scholen in het voortgezet onderwijs en lerarenopleidingen onderzoeken we hoe onderwijs anders kunnen organiseren door Student Voice, een principe dat draait om het betrekken van studenten. Dit project heeft een eigen website waarop de laatste inzichten, podcasts, ervaringen en meer worden gedeeld. Doel In dit project zoeken we naar manieren om het onderwijs anders te organiseren en in grotere mate in te spelen op de behoeften van diverse leerlingen om zo hun intrinsieke motivatie aan te wakkeren. Het principe Student Voice (SV) kan daarbij een belangrijke rol spelen. Student Voice draait om het betrekken van studenten – op verschillende manieren en in verschillende gradaties – om hen zelf actief een rol te laten spelen bij het ontwerpen van onderwijs. Hoe dit (goed) in de praktijk kan worden gebracht, is nog onduidelijk. Dat onderzoeken we in dit project. Resultaten Ontwikkelen en delen van kennis en modellen over/voor het anders organiseren van onderwijsprocessen en de stem van de leerling, StudentVoice (SV). Ontwikkelen van instrumentarium dat leraren(teams) en leerlingen ondersteunt bij het toepassen van Student Voice in de onderwijspraktijk. Uitbreiden en verduurzamen van het kennisnetwerk met expertisebenutting Looptijd 01 september 2022 - 31 augustus 2026 Aanpak De didactische aanpak SV wordt in co-creatie ontwikkeld met leraren en leerlingen in een doorlopend professionaliseringstraject met flankerend onderzoek gebaseerd op design-based research. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van Learning Design Studio’s.