Het Project Uitvalpreventie is een instituutsoverstijgend project (looptijd van januari 2003 tot en met september 2005) en maakt deel uit van het programma Beroepskolom van Fontys Hogescholen. Deze rapportage vormt het eindproduct van het Fontysbrede onderzoek van het Project Uitvalpreventie. Het betreft zowel de eerste als de tweede meting. Beide metingen zijn uitgevoerd in de periode oktober 2003 tot en met oktober 2004 onder studenten die zijn ingestroomd in studiejaar 2003-2004.
DOCUMENT
Omdat er weinig bekend was omtrent de verschillen met betrekking tot persoonlijkheid en leerstijlkenmerken tussen HBO-starters met een MBO- en een VO-achtergrond, zijn als onderdeel van het opleidingsprogramma 2003/2004 daarop betrekking hebbende vragenlijsten afgenomen bij 3.226 eerstejaars voltijd HBO-studenten van 20 verschillende Fontys-opleidingen. Het onderzoek biedt antwoord op de volgende onderzoeksvragen (1) welke verschillen zijn er tussen eerstejaars studenten uit het reguliere VO enerzijds en het MBO anderzijds, betreffende persoonlijkheid en leerstijlkenmerken bij aanvang van een HBO-opleiding, (2) welke relaties zijn er tussen deze variabelen en hoe verschillen deze relaties tussen de twee groepen en (3) mag voor beide groepen worden aangenomen dat persoonlijkheid invloed uitoefent op leerconcepties, motivationele orikntaties en regulatievoorkeuren en dat deze variabelen op hun beurt de studie-aanpak beïnvloeden.
DOCUMENT