Het lectoraat Media & Entertainment (nu Media Business) heeft in opdracht van P60 en de branchevereniging VNPF een tweeledig onderzoek verricht. Daarbij was het doel enerzijds een aansprekende casus te presenteren bij de masterclass op de Noorderslag/Eurosonic conferentie en anderzijds heeft het lectoraat onderzocht of en hoe de gehanteerde programmeringsstrategie van P60 bijdraagt aan het behalen van de geformuleerde doelstellingen in het beleidsplan 2010-2014.
DOCUMENT
De media die podia inzetten als onderdeel van hun marketingmix kunnen wellicht een belangrijke rol spelen bij het versterken van een gevoel van ‘ medeeigenaarschap’ en binding. Er is nog niet veel bekend over de mogelijkheden die sociale media hierin bieden. Analyse van 155 interviews die zijn afgenomen onder theater- en poppodiumbezoekers in de noordelijke Randstad, laat zien dat incidentele en potentiële bezoekers reserve ervaren in relatie tot de podiumkunsten waardoor gebruik van sociale media voor promotiedoeleinden niet onmiddellijk passend is. Begrijpen hoe de podiumkunsten worden beleefd en betekenis hebben helpt podia in het maken van keuzes in hun marketingbeleid. Het is maar de vraag hoe groot de rol van sociale media (ook wel media 2.0) daarin moet zijn. Om goede keuzes ten aanzien van marketing en 2.0 media te maken, zo luidt de conclusie, is nadere theoretisering nodig van de relatie tussen podiumbezoek, distinctie en gemeenschapsgevoel. Het onderzoek waar dit artikel op gebaseerd is, werd mogelijk gemaakt door een SIA-Raak subsidie. Het project heet Podium voor de Podiumdirecteuren (2011-2013).
DOCUMENT
Purpose – Older people with dementia (OPD) have specific housing and technology-related needs, for which various design principles exist. A model for designing environments and its constituting items for people with dementia that has a firm foundation in neurology may help guide designers in making design choices. The paper aims to discuss these issues. Design/methodology/approach – A general design model is presented consisting of three principles for OPD, namely designing for ageing people; designing for a favourable state and designing for beautiful moments. The neurosciences as a whole give shape to an eminent framework explaining the behaviour of OPD. One of the objectives of this paper is to translate the design principles into design specifications and to show that these specifications can be translated in a design. Findings – Philosophical concepts are introduced which are required to understand design for OPD. Four case studies from Dutch nursing homes are presented that show how the theory of modal aspects of the philosopher Dooyeweerd can be used to map design specifications in a systematic way. Research limitations/implications – These examples of design solutions illustrate the applicability of the model developed in this article. It emphasises the importance of the environment for supporting the daily life of OPD. Originality/value – There is a need for a design model for OPD. The environment and technology should initiate positive behaviours and meaningful experiences. In this paper, a general model for the designing of environments for OPD was developed that has a firm foundation in neurology and behavioural sciences. This model consists of six distinct steps and each step can be investigated empirically. In other words, this model may lay the foundation for an evidence-based design. Original article at Emerald: https://doi.org/10.1108/JET-11-2017-0043 For this paper Joost van Hoof received the Highly Recommended Award from Emerald Publishing Ltd. in October 2019: https://www.emeraldgrouppublishing.com/authors/literati/awards.htm?year=2019
MULTIFILE