In de transformationele economie staat de mens in meerdere rollen in contact met de organisatie. Zoals de rol van medewerker, content-producent, kennisbron, leverancier, buurtbewoner, investeerder of lid van een kritische samenleving. Waar vroeger vooral aandeelhouders en journalisten interesse toonden, vragen nu ook klanten, burgers en samenlevingen om informatie, openheid, betrokkenheid en oprechtheid, en plaatsen ze publiekelijk vraagtekens bij de relevantie en het bestaansrecht van organisaties die ‘het fout doen’ in de publieke opinie.
LINK
De focus binnen het lectoraat is gericht op botsende waarden. Publieke organisaties onderscheiden zich op vele punten van private organisaties en hebben unieke publieke waarden. In vele westerse en niet westerse landen zien wij New Public Management opkomen. De kern van deze benadering is dat de verschillen tussen publieke en private organisaties helemaal niet zo groot zijn en dat publieke organisaties kunnen leren van het bedrijfsleven. In het onderzoek van het lectoraat wordt, aan de hand van het thema prestatiemeting, nagegaan in hoeverre er sprake is van botsende waarden, hoe deze botsing tot uitdrukking komt en welke alternatieven er zijn. Het onderzoek van het lectoraat richt zich vooral op prestatiemeting in de publieke sector, waarbij prestatiemeting zowel wordt beschouwd op het niveau van de individuele werknemer als op het niveau van de publieke organisatie als geheel.
DOCUMENT
“Het grote publiek pruimt onze uitleg niet meer. Ze willen verslaafde veelplegers gewoon de straat af en de bak in”. “Leg de mensen op straat eens uit wat de reclassering doet en wat zij er aan hebben dat hun belastinggeld daaraan wordt besteed”. Dat is publieke verantwoording in een notendop. Publieke verantwoording is een breed begrip en hoort thuis in meerdere vormen van verantwoording. Bovens en Schilleman (2010) onderscheiden: politieke verantwoording, juridische verantwoording, administratieve verantwoording, professionele verantwoording en maatschappelijke verantwoording
DOCUMENT
Mkb-supermarkten staan voor de uitdaging om klanten te helpen bij het maken van gezondere voedingskeuzes, zeker nu de vraag naar gezondere opties toeneemt door groeiende gezondheidsproblemen zoals overgewicht en voedselallergieën. In de publieke opinie leeft de vraag waarom het zo moeilijk is om gezonde producten in supermarkten te vinden. Het maken van gezondere keuzes kost vaak tijd en kennis – iets wat niet elke klant heeft. Het beter ondersteunen van gezondere keuzes lijkt daarom cruciaal om klanten betere voedingskeuzes te laten maken, hun tevredenheid en loyaliteit te verhogen, en daarmee het succes van de supermarkt te versterken. Hoewel de supermarktsector in het Nationaal Preventieakkoord beloofde gezonde keuzes beter te ondersteunen, is er weinig vooruitgang geboekt. Mkb-supermarkten geven aan meer kennis nodig te hebben om gezondere keuzes op filiaalniveau te stimuleren. Ze zien vooral kansen in duidelijke, interactieve informatie tijdens het winkelen via web-based augmented reality (WebAR). Met WebAR kunnen klanten via hun smartphone schappen bekijken en producten laten oplichten aan de hand van persoonlijke voorkeuren, bijvoorbeeld rondom Nutri-Scores, voedingswaarden en allergenen. Eventueel kunnen ze ook gedetailleerde productinformatie opzoeken en producten vergelijken. Zo kunnen gezondere keuzes eenvoudig en laagdrempelig worden gestimuleerd, zonder app-download, losse productscans, of het oppakken van talloze producten. De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt: Hoe en in welke mate beïnvloeden verschillende WebAR-strategieën via smartphones (Gezondheidsfilter op het Schap, Productverkenning in Detail, Vergelijk en Kies Bewust) het keuzegedrag voor gezondere voeding van mkb-supermarktklanten, en welke meerwaarde bieden deze strategieën de supermarktondernemer?” Om deze vraag te beantwoorden wordt er aan de hand van vier op elkaar afgestemde werkpakketten onderzoek gedaan in het werkveld. De kern van het consortium bestaat uit de Hogeschool van Amsterdam, Wageningen University & Research, negen supermarktondernemers, en een technologieprovider. De opgedane kennis is van grote waarde voor mkb-supermarken in heel Nederland.
De publieke opinie over de veehouderij (BEUC, 2024) in combinatie met wijzigingen in de wet dieren betekenen dat het houden van vee anders moet. De positief benadering van dierenwelzijn vormt de basis voor de zes leidende principes van dierenwelzijn in de zienswijze “dierwaardige veehouderij” (RDA, 2021). Deze zienswijze is de aanleiding geweest voor meerdere wetsvoorstellen in de tweede kamer over de dierwaardige veehouderij. Op het moment van schrijven lijkt dat het houden van vee vanaf 2040 in ieder geval anders moet. De gangbare veehouderij staat voor een uitdaging als het moet voldoen aan deze dierwaardige manier van vee houden. Inzicht verkrijgen in de percepties t.a.v.dierenwelzijn van verschillende rundveehouders is een centraal thema in dit onderzoeksvoorstel. Inzicht wordt verkregen over wat rundveehouders waarnemen t.a.v. dierenwelzijn bij hun vee, hoe ze dit interpreteren en vervolgens hoe ze hun waarnemingen beschrijven. Inzicht in de taal van verschillende rundveehouders en het gesprek erover stelt ze in staat om van en met elkaar te leren en het gesprek aan te kunnen gaan met elkaar, met onderzoekers en met burgers. Hierdoor bereiden wij de veehouders beter voor op de transitie naar een dierwaardige veehouderij. In dit voorstel is ook nadrukkelijk aandacht voor de ontwikkelingen van veehouderij studenten en -docenten die respectievelijk in staat moeten zijn om de noodzakelijke transities tot dierwaardige veehouders te maken en de rundveehouders van de toekomst op te leiden. Mbo- en hbo studenten, docenten en docent-onderzoekers zijn betrokken bij het uitvoeren van dit onderzoek. Het betreft een samenwerking tussen het Aeres practoraat dierenwelzijn en –gezondheid, de opleiding Dier in de Duurzame Samenleving van Inholland Delft en het lectoraat Management van Rundergezondheid van Aeres Hogeschool Dronten, en vier rundveehouders (zowel regulier als alternatief).
Als lectorenplatform “EnergieVoorziening in Evenwicht” stellen wij ons de missie om onderzoek te doen naar wat nodig is om bij de energievoorziening in 2030 evenwicht tussen vraag en aanbod van energie op alle tijdschalen te bewaken. Wij kiezen hierbij nadrukkelijk voor alle vormen van energie en beperken ons dus niet alleen tot elektrische energie. Bij tijdschalen denken wij aan de tijdschaal van dag tot maand.