De Handreiking. De covid-19-pandemie heeft wereldwijd een grote impact op het persoonlijke, sociale en maatschappelijke leven. Het virus bedreigt de fysieke gezondheid, de sociale contacten en de financieel-economische bestaanszekerheid van velen. De pandemie leidt tot polarisatie in de samenleving, tot een toename van sociale ongelijkheid, tot een bedreiging van democratische rechten en tot internationale spanningen. Ook het sociaal werk is niet onberoerd gebleven. Sociale professionals en sociale-dienstverleningsorganisaties komen onder druk te staan en de kwaliteit en de kwantiteit van de dienstverlening worden bedreigd. In het sociaal domein zien we veel veerkracht en inventiviteit in reactie op deze uitdagingen, maar ook ethische nood. Internationaal onderzoek onder meer dan 600 sociale professionals uit meer dan 50 landen heeft laten zien dat zij worstelen met vele ethische uitdagingen. Zij worden geconfronteerd met richtlijnen die niet altijd goed aansluiten op de specifieke context waarin zij werken. De richtlijnen voor sociaal contact belemmeren bijvoorbeeld het aangaan en onderhouden van vertrouwelijke en empathische relaties, het beoordelen van problematische situaties en het verlenen van dienstverlening op maat. Professionals zijn vanwege de beperkte mogelijkheden voor dienstverlening vaker gedwongen om prioriteiten te stellen in de behoeften en noden van dienstengebruikers. Ook ervaren zij spanningen tussen de belangen van henzelf en hun naasten enerzijds en de belangen van dienstengebruikers anderzijds, bijvoorbeeld met betrekking tot gezondheidsrisico’s. Professionals rapporteren dan ook een breed scala aan voornamelijk negatieve emoties, zoals angst, teleurstelling, hulpeloosheid, verdriet, boosheid, schaamte en schuldgevoelens. Er is sprake van fysieke, emotionele en morele stress en uitputting.
DOCUMENT
De covid-19-pandemie heeft wereldwijd een grote impact op het persoonlijke, sociale en maatschappelijke leven. Het virus bedreigt de fysieke gezondheid, de sociale contacten en de financieel-economische bestaanszekerheid van velen. De pandemie leidt tot polarisatie in de samenleving, tot een toename van sociale ongelijkheid, tot een bedreiging van democratische rechten en tot internationale spanningen. Ook het sociaal werk is niet onberoerd gebleven. Op basis van een onderzoek dat is uitgevoerd door de lectoraten Schulden en Incasso en Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van Hogeschool Utrecht en gefinancierd door ZonMw is een beknopte ethische handreiking ontwikkeld voor sociale professionals in crisissituaties. Het betreft een reeks reflectievragen die behulpzaam kunnen zijn om de belangrijkste ethische uitdagingen te expliciteren en actie te ondernemen. De handreiking is overigens ook geschikt om in hectiek van de alledaagse werkzaamheden individueel dan wel gezamenlijk bij wijze van spreken een beknopte ethische onderhoudsbeurt te ondernemen.
MULTIFILE
Background: Children with difficulties in listening and understanding speech despite normal peripheral hearing, can be diagnosed with the diagnosis Auditory Processing Disorder (A). However, there are doubts about the validity of this diagnosis. The aim of this study was to examine the relation between the listening difficulties of children between 8 and 12 years with suspected A and the attention, working memory, nonverbal intelligence and communication abilities of these children.Material and methods: In this case-control study we examined 10 children who reported listening difficulties in spite of normal peripheral hearing (3 referred by speech-language pathologist in the Northern Netherlands, 6 by an audiological center in the Southern Netherlands and one by parental concern) and 21 typically developing children (recruitment through word of mouth and by the website Taalexpert.nl), ages 8;0 to 12;0 years. The parents of all children completed three questionnaires about history, behavioral symptoms of ADHD, and communication skills (Children’s Communication Checklist). Teachers of the children completed the Children’s Auditory Processing Performance Scale (CHAPPS). Children were assessed for auditory processing abilities (speech-in-noise, filtered speech, binaural fusion, dichotic listening), nonverbal intelligence (Raven’s Coloured Progressive Matrices), and working memory (Clinical Evaluation of Language Fundamentals). Auditory and visual attention was studied with four behavioral tests of the WAFF battery of the Vienna Test System (Schuhfried).Results: Preliminary analysis shows no differences between groups on the auditory processing tests and nonverbal intelligence quotient. Children in the experimental group have poorer communication performance (parent report), poorer listening skills (teacher report), and poorer working memory and attention skills (behavioral tests).Conclusions: The results of this study showed that there is a difference between children with listening complaints and typically developing children, but that the problems are not specific to the auditory modality. There seems to be no evidence for the validity of an auditory deficit.
DOCUMENT