Nederland is het grootste exportland van snijbloemen ter wereld. In 2017 werd 1,7 miljoen ton vracht aan snijbloemen van en naar Schiphol vervoerd. Luchtvrachtvervoer van bloemen bedraagt 25 procent van het totale jaarlijkse tonnage van goederen via luchthaven Schiphol. De toekomst ziet er minder rooskleurig uit voor Nederland als gevolg van de ontwikkelingen binnen de bloemensector, in internationale handel en de toenemende concurrentie vanuit andere landen, en nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van zeevervoer. Om de internationale positie van luchthaven Schiphol als ‘preffered hub’ voor bloemen te behouden c.q. versterken, is het belangrijk om de ontwikkelingen in de internationale bloemen keten te analyseren en de positie van die van Schiphol ten opzichte van concurrerende luchthavens (Brussel, Frankfurt, Luik en Parijs) vast te stellen. In dit onderzoek wordt hiervoor een afwegingskader en een kostenmodel gebruikt. De resultaten laten zien dat Schiphol goed kan concurreren op basis van kosten, kwaliteit en luchthaven infrastructuur, onder andere dankzij de directe internationale bestemmingen en de kwaliteit van vrachtafhandeling. Uit de analyse van verschillende factoren en de vergelijking van Schiphol met zijn concurrenten blijkt dat de luchthaven Luik Schiphol op de hielen zit. De resultaten laten zien dat Luik beter scoort dan Schiphol voor het vervoer van bloemen boven de 1.000 kg. Op monetaire, transportkosten en kwaliteit van diensten scoort Luik gelijk. Op het gebied van restricties is Luik Schiphol voorbij.
KLM has revealed the plan to downsize the full-freight cargo fleet in Schiphol Airport, for that reason the company requires to explore the consequences of moving the cargo transported by the full freighters into the bellies of the passenger flights. In this study, the authors analyze the implications of this decision by considering the variability of the load factors and the impact that replacing old aircraft might have. The study addresses how the transition towards the belly operation should impact the current operation of KLM at Schiphol. Our study shows that the replacement of old aircraft with new 787s and 777s will have significant effect on the cargo capacity of the company. The results rise the discussion on future problems to be faced and how to make the transition from full freighter to belly operation.
Amsterdam Airport Schiphol has faced capacity constraints, particularly during peak periods. At the security screening checkpoint, this is due to the growing number of passengers and a shortage of security staff. To improve operating performance, there is a need to integrate newer technologies that improve passing times. This research presents a discrete event simulation (DES) model for the inclusion of a shoe scanner at the security screening checkpoint at Amsterdam Airport Schiphol. Simulation is a frequently used method to assess the influence of process changes, which, however, has not been applied for the inclusion of shoe scanners in airport security screenings yet. The simulation model can be used to assess the implementation and potential benefits of an optical shoe scanner, which is expected to lead to significant improvements in passenger throughput and a decrease in the time a passenger spends during the security screening, which could lead to improved passenger satisfaction. By leveraging DES as a tool for analysis, this study provides valuable insights for airport authorities and stakeholders aiming to optimize security screening operations and enhance passenger satisfaction.
Green Amsterdam Logistics Area lab (GALA-lab) De Metropoolregio Amsterdam heeft een forse uitdaging op bereikbaarheid en leefbaarheid. Goederenstromen, volumineus en ‘fijnmazig’, moeten naar/door/uit de dichtbevolkte regio. Ook personenstromen nemen toe (forensen, toeristen). Behoefte aan extra woningen, bedrijven en kantoren zorgen voor grote druk op schaarse ruimte en leefbaarheid. GALA-lab beoogt een DLL in twee gebieden, Haven/West-as/Stad en RAI/Zuid-as/Schiphol. Het doel is dmv data meer grip te krijgen op goederen- en personenstromen en via het ontwikkelen van éen of meerdere control tower(s) goederen- en personenstromen integraal te beheersen. Bovendien wordt beoogd transportstromen ‘groener’ te maken, dmv bijvoorbeeld waterstof en elektrisch vervoer.
Client: European Institute of Innovation and Technology (EIT) The European Institute of Innovation & Technology, a body of the European Union founded to increase European sustainable growth and competitiveness, has set up a number of Knowledge and Innovation Communities (KIC). One of these Communities is on climate change (Climate-KIC). In 2013, Climate-KIC in the Netherlands approved funding for the IMPACT project (IMPlementation & Adoption of Carbon footprint in Tourism travel packages). This ‘pathfinder’ project aimed to assess the viability of and market for a comprehensive carbon calculator. Such a calculator would enable enterprises in the wider travel industry to determine the carbon dioxide emissions, the main cause for climate change, of tourism products and include ‘carbon management’ in their overall policy and strategy. It is generally expected the cost for fuel and carbon will significantly rise in the near en medium future. The calculator will not only cover flights, but also other transport modes, local tourism activities and accommodations. When this pathfinder project finds interest for carbon management within the sector, we aim to start a much larger follow-up project that will deliver the calculator and tools. The IMPACT project was coordinated by the research institute Alterra Wagenigen UR, the Netherlands. Partners were: - Schiphol Airport Group, Amsterdam, The Netherlands- Technical University Berlin, Germany- TEC Conseil, Marseille, France- TUI Netherlands, Rijswijk, The Netherlands- NHTV Breda University for Applied Sciences, The NetherlandsThe project ran from September 2013 to February 2014.
Dit plan van aanpak beschrijft de noodzakelijke activiteiten voor de invulling van de regionale liaisonfunctie en voor het opstellen van de Regionale Roadmap voor de regio Noord-Holland/MRA. De pilotregeling Regionale liaisons en Learning Communities voor GroenvermogenNL geeft invulling aan de eerste fase van werkstroom 2 ‘Realisatie en opschaling Learning Communities en mobiliseren regio’ en werkstroom 3 ‘Nationaal Kennisplatform kennisuitwisseling en opleidingsmogelijkheden’. De invulling van deze werkstromen wordt in samenhang en in regionale samenwerking opgezet. De Hogeschool van Amsterdam is als een van de grootste kennisinstellingen van Nederland een ankerpartij die bijdraagt aan de economische en sociale ontwikkeling van de regio. De HvA draagt bij aan de transities, innovaties en groei via kennisontwikkeling en kennisvalorisatie en richt zich op de Human Capital-opgaven en kwetsbare doelgroepen via een leven lang ontwikkelen. Grote ambities en uitdagingen ten aanzien van HCA GroenvermogenNL tekenen zich in de regio Noord-Holland/MRA af van Den Helder, het Noordzee Kanaal Gebied, de Port of Amsterdam tot de Zaanstreek, Schiphol en de metropoolregio Amsterdam. Het liaisonteam van regio Noord-Holland/MRA heeft inmiddels eerste gesprekken gevoerd met het merendeel van de beschreven partijen. De vermelde partijen wensen betrokken te zijn bij het proces om te komen tot een roadmap voor HCA. De onderwerpen uit de Roadmap hebben een kwantitatief (pijler 1) en een kwalitatief karakter (pijler 2). In de kern bestaat het proces dat leidt tot een gedragen regionale roadmap uit drie hoofdactiviteiten: 1) onderzoek en beschrijving, 2) mobiliseren van de regio en 3) organiseren van commitment. Het liaisonteam bestaat uit Ronald Kleijn, Simone Maas en Bastiaan Odijk o.a. aangevuld met ondersteuning op het gebied van communicatie en projectassistentie. Het team is samengesteld op basis van de benodigde competenties voor het uitvoeren van de hierboven genoemde drie hoofdactiviteiten.