Er is het een en ander af te dingen op het gewicht van de autonome en stedennetwerken, gezien de reikwijdte en slagkracht van stedelijke netwerken en lokale overheden op het wereldtoneel nog beperkt zijn. In het navolgende zijn aan de hand van het voorbeeld van de "Europese Urban Agenda for the EU" drie punten uitgelicht waaruit naar voren komt dat steden nog (te) weinig in de melk te brokkelen hebben op het wereldtoneel. Samenwerkingsverbanden hebben alleen slagkracht als er goed informeel wordt onderhandeld en gemeenten op Europees en internationaal niveau belangrijke projecten geagendeerd krijgen – en daar vervolgens ook de financiële middelen voor zijn. Ook de studie naar de 100 Climate-Neutral and Smart Cities laat zien dat juist innoverend samenwerken op klimaatneutraliteit alleen kan als er een betere institutionele structuur is (lees: formele invloed), het financiële management op lokaal niveau op orde is (meer financiële expertise en budgetplanning) en meer externe support en technische expertise aanwezig zijn. Er is kortom nog een wereld te winnen.
MULTIFILE
Dit document biedt een schets van de masteropleiding Interprofessioneel werken met jeugd. Het dient als basis voor de handboeken in de verschillende semesters van de opleiding. Actuele ontwikkelingen in het jeugddomein vragen steeds meer om interprofessionele samenwerking. De Jeugdwet, het Passend onderwijs, de Participatiewet en de Wmo geven nieuwe kaders voor deze interprofessionele samenwerking, met voor al deze domeinen een regierol voor gemeenten. Daarmee is een transitie ingezet naar meer integratie van de domeinen onderwijs, (jeugd)hulp, zorg, ondersteuning en arbeidsmarkttoeleiding, en een transformatie naar meer maatwerk rond jeugdigen en gezinnen, zoveel mogelijk in de eigen woonomgeving en met aandacht voor de eigen sociale verbanden en relaties. Normalisatie, empowerment en aandacht voor de gehele ontwikkeling van jeugdigen en gezinnen zijn belangrijke elementen. Dit vraagt van professionals om zich niet (alleen) te richten op kleine onderdelen van vraagstukken, maar vooral op de samenhang, om te begrijpen hoe het geheel werkt voor de jeugdige.
DOCUMENT