Hoe gaat het met de studenten van Hogeschool Inholland? Hoe beoordelen studenten hun gezondheid en hoe bevlogen zijn zij? Wat zijn de grootste stressoren tijdens de studententijd en welke stressreacties ondervinden zij? Hoe veerkrachtig en optimistisch zijn de studenten en van wie krijgen zij de nodige steun? Met het Student Wellbeing Model als basis, laat deze factsheet de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek Studentenwelzijn 2017–2018 zien. De vragenlijst is door studenten in de klas ingevuld (n=407).
DOCUMENT
Dit magazine, gevuld door leden van het Inholland Consortium NPO, belicht het essentiële thema van studentenwelzijn en binding. Door de lens van actuele projecten zoals de Studentenwelzijnsmonitor en de SaP-radar (voor de inzet van Students as Partners) tot initiatieven voor inclusieve Studentsucces Centra, biedt dit magazine een diepgaande kijk op hoe we het welzijn en de binding van onze studenten kunnen versterken. Het benadrukt het belang van een gemeenschap waarin elke student zich gewaardeerd, gehoord en onder- steund voelt.
MULTIFILE
De onderzoekslijn Studentenwelzijn is een nieuwe onderzoekslijn en is onderdeel van het lectoraat Studiesucces van Hogeschool Inholland. Deze onderzoeksagenda is bedoeld voor Hogeschool Inholland en haar (onderzoeks)partners. Met deze onderzoeksagenda worden de onderzoeksplannen van de onderzoekslijn gepresenteerd. In de agenda zal ingegaan worden op het belang van de onderzoekslijn naar studentenwelzijn, de thematische pijlers van de onderzoekslijn - Stress, Burnout, Veerkracht en Bevlogenheid - en de relatie van deze thema’s met studiesucces. Daarnaast worden de doelstellingen en onderzoeksvragen van de onderzoekslijn uiteengezet en wordt het onderzoeksmodel, het Student Wellbeing Model, beschreven. Tenslotte zal er een overzicht gegeven worden van de aankomende, lopende en afgeronde onderzoeken binnen de onderzoekslijn. De agenda zal periodiek bijgesteld worden.
DOCUMENT
Het welzijn van mbo-studenten is een groeiend punt van zorg, met een toename in voortijdige uitval en motivatieproblemen. Digitalisering blijkt zowel positieve als negatieve uitwerkingen te hebben op welzijn motivatie en studiesucces. Mbo-instellingen zijn bezig met de implementatie van blended onderwijs. Studentenwelzijn en blended onderwijs worden vaak als aparte speerpunten gezien terwijl blended onderwijs een impact heeft op het welzijn van studenten. Internationaal onderzoek toont aan dat een inclusieve leeromgeving de kans op uitval kan verminderen. Voorliggend project levert relevante kennis op over hoe blended leeromgevingen optimaal kunnen worden ontworpen om studentenwelzijn te bevorderen. We hanteren hierbij een capability aanpak: rekening houdend met de (on) mogelijkheden van studenten om gebruik te maken van de elementen van leeromgeving teneinde de eigen doelen te bereiken. In dit vierjarige project herontwerpen multidisciplinaire teams van studenten, docenten, experts en onderzoekers evidence-informed door technologie ondersteund (blended) onderwijs dat studentenwelzijn bevordert. Het project omvat het ontwikkelen van ontwerpeisen op basis van theorie en praktijk, het herontwerpen en uitvoeren van onderwijs en het onderzoeken van de opbrengsten. Binnen het project is voorzien in een promotie. Er wordt samengewerkt met wetenschap en praktijkpartners. De bevindingen worden in het wetenschappelijk discours gebracht en gepubliceerd als praktijkpublicaties. De inzichten opgedaan uit het onderzoek worden geïntegreerd in de tweedegraads lerarenopleidingen (TGLO), de master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) en Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) van de HAN en worden breed gedeeld in het netwerk van het iXperium Centre of Expertise leren met ict. Voor bredere disseminatie wordt een Herontwerpstudio ontwikkeld: een online omgeving die docenten in het mbo en lerarenopleiders ondersteunt bij het evidence-informed aanpassen van hun onderwijs dat rekening houdt met studentenwelzijn. Deze studio wordt openbaar beschikbaar gesteld voor alle docenten met ontwerpvragen.
Fotowedstrijd Eenzaamheid in beeld Door de Coronacrisis hebben veel bewoners van Amsterdam ervaren hoe het is om geïsoleerd en/of eenzaam te zijn. Gezinnen kwamen onder druk te staan, mensen zijn naar elkaar om gaan zien. Studenten hebben ervaren hoe het is om afgesloten te zijn van campus, docenten en medestudenten. Senioren heroverwegen hun toekomstplannen voor wonen uit angst om in een volgende lock down opgesloten te zitten in een verzorgingshuis. Corona heeft iedereen aangeraakt. Deze ervaringen met isolatie en eenzaamheid willen we in beeld brengen met de fotowedstrijd Eenzaamheid in beeld. Op deze manier wordt eenzaamheid bespreekbaar gemaakt en onderwerp van gesprek. Deze zomer kunnen foto’s worden ingezonden via Instagram om deelname zo laagdrempelig mogelijk te houden. De groep ouderen zal ook via andere kanalen benaderd worden. In de week van de eenzaamheid (1 t/m 8 oktober) kiest een jury de vijf meest sprekende foto’s uit die het verhaal van eenzaamheid visualiseren. De bekendmaking van de winnende foto’s (2 oktober) wordt gecombineerd met een presentatie van de bevindingen van verschillend onderzoek naar eenzaamheid in Coronatijd, waaronder studentenwelzijn tijdens de lockdown van HVA en VU. De winnende foto’s worden gebruikt voor een tentoonstelling die door studenten Culturele Maatschappelijke Vormgeving (HvA) wordt georganiseerd. De foto’s worden uitgelicht op panelen met daarop naast de betreffende foto een professioneel portret van de maker en het verhaal achter de ingezonden foto. Aan de tentoonstelling zullen verschillende andere projecten op het thema eenzaamheid worden gekoppeld die in Amsterdam Nieuw West zijn uitgevoerd. door studenten van Klinische Psychologie, studenten van de cursus Analysis of Governmental Policy en onderzoek van 4 sociologiestudenten naar de impact van de Covid-19 op o.a. buurtwerk, eenzaamheid en flexwerk.
Door, voor en met studenten innoveren om studentenwelzijn op mentaal, fysiek en sociaal vlak te verbeteren.In dit experiment bouwen de samenwerkingspartners VitaalNed, Hanzehogeschool Groningen studenten en docent-onderzoekers en Gemeente Groningen kennis en ervaring op over de successen en belemmeringen van een gezamenlijk innovatieproces dat leidt tot een voor partijen gewenst en aantrekkelijk leefstijlaanbod.