Business is changing from an industrial- to a knowledge-based environment, building more from professionals and their expertise. Corporations need to create internal organizations in which there is more emphasis on human capital and creating/sharing knowledge and talents. Talent management and knowledge creation should be new foci to create sustainability and long-term success. On the whole, organisations are working too much on an ad hoc basis, focusing on technology instead of creating an environment in which talents reinforce each other. In this review article we explore knowledge circulation, link knowledge, and talent to innovation, and discuss optimum circumstances for corporations to benefit from these assets.
DOCUMENT
VNO-NCW Noord is van mening dat, nu de economie groeit en de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, hét moment is aangebroken om hier werk van te maken. In 2018 heeft VNO-NCW besloten om het thema ‘(er)ken je talent’ centraal te stellen. Binnen dit jaarthema heeft de werkgroep Talent Buitenspel zich beziggehouden met het onbenutte potentieel in onze arbeidsmarkt. Met de Inspiratieroute wil de werkgroep Talent Buitenspel werkgevers inspireren om op een andere manier te kijken naar het talent dat nu nog op de reservebank zit. De Inspiratieroute laat zien hoe je deze groep talent, de zogenaamde stille reserve, kunt vinden en binden.
MULTIFILE
Een nadeel van de toegenomen populariteit van talentmanagement is de grote mate van conceptuele onduidelijkheid (Collings & Mellahi, 2009). Op hoofdlijnen zijn er twee brede stromingen te onderscheiden (Visser, 2002). Binnen de eerste stroming ligt het accent op talent als zijnde een eigenschap. De tweede stroming richt zich vooral op de vraag wie er binnen een organisatie als een talent wordt beschouwd. Het hebben van talent staat hier dus niet gelijk aan het zijn van een talent. Dit artikel zet beide benaderingen helder tegen elkaar af.
DOCUMENT
In het project Talent in de Regio werken gemeenten, kennisinstellingen, werkgevers- en werknemersorganisatie samen aan een betere regionale arbeidsmarkt voor nu en voor een toekomst waarin leven lang ontwikkelen voor alle Noorderlingen centraal staat. In dat kader verschijnt er een reeks columns, waarvan de eerste is verschenen. Anouk Verstegen, docentonderzoeker in het project schrijft over 'Vermogen om moeiteloos iets te doen'.Deze eerste column gaat over talent: wat is talent eigenlijk en heb ik ook talent?.
DOCUMENT
In dit artikel wordt een bijdrage geleverd aan vragen als: hoe definieren we talenten? Is er enig inzicht in het percentage onbenut talent? Welke visie hebben politici en onderwijskundigen hierover? Op welke wijze geeft het hoger beroepsonderwijs zoals Fontys Hogescholen ruim baan aan talent?
DOCUMENT
Weer een mooi gesprek voor Talent in de Regio! In deze nieuwe aflevering van Talent Talk hebben we Jakob Zwinderman projectleider IHOG en Debby Tohata projectleider van Kansen Verzilveren voor technisch vakmanschap te gast. In deze aflevering gaan we in op het belang van het behouden van vakkrachten in de techniek en het aantrekken van personeel en talent. Van Jakob leren we wat de mogelijkheden zijn van grondstoffen zoals magnesium, aardappelen en vezelhennep en de samenwerking die nodig is tussen ondernemers, onderwijs en onderzoek.
DOCUMENT
Poster presentation of proposal of PhD trajectory "Talent emerging in Learning Communities, exploring the role of peers". Talent development for all students in higher education is up on the (inter)national agenda. Talent, from a developmental view, is defined as the potential of individuals to excel in a particular domain given the optimal educational conditions. Within this framework, talent is seen as emergent, distributed and dynamic. This research project aims to contribute to a better understanding of talent emergence and its antecedents, focusing on the role of peers in learning communities in higher education. A mixed-methods approach with a qualitative orientation will be adopted as this is well-suited to explore the intended phenomenon in depth.
DOCUMENT
Goed nieuws: talenten blijven in de regio! Althans voor een groot gedeelte, vertelt Femke Cnossen in deze aflevering. Femke is postdoc bij de Rijksuniversiteit Groningen en onderzoeker bij Talent in de Regio voor de Talentmonitor. In de Talentmonitor onderzoeken de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen hoe de loopbanen van Noordelijke Nederlanders eruit zien. De #Talentmonitor is te vinden op onze website https://talentinderegio.com/talentmonitor/Werkgevers let op! Volgens onze tweede gast Erik Oosterveld, arbeidsmarktadviseur bij UWV, moeten werkgevers zich meer inspannen om personeel aan te trekken en te behouden. Eén van zijn boodschappen (tips) aan werkgevers is: wees creatief. Kijk bijvoorbeeld of je met een collega-ondernemer een talent gezamenlijk kan opleiden en aannemen.En zo wisselen we van gedachten over welke talenten de regio nodig heeft, welke kansen en uitdagingen werkgevers hebben en het belang van delen, informeren en samen aan de slag.
DOCUMENT
In aflevering 4 van Talent Talk staat de Matching & Carrièretool centraal. Onze gasten zijn lector Human Capital Harm van Lieshout (Hanzehogeschool Groningen) en Jurgen Elshof (Regiomanager VNO-NCW MKB Noord). We gaan met elkaar in gesprek over het ontstaan van deze tool en over het belang ervan voor werkgevers, talenten, onderwijs en de regio. De Matching & Carrièretool wordt binnenkort gelanceerd, dus houd onze website in de gaten en onze LinkedIn-pagina.
DOCUMENT
Het Autisme Talent Avontuur is ontwikkeld in het kader van het project 1+1=3 ’t PASST Samen, een project gericht op het versterken van handelingskracht van leerkrachten en jeugdhulpverleners om in goede samenwerking met elkaar de betrokkenheid van kinderen met ASS in de klas te stimuleren.De handleiding is bedoeld voor de begeleider van het Autisme Talent Avontuur. Na het lezen van de handleiding, kan de begeleider het Autisme Talent Avontuur inzetten bij kinderen, studenten en/of onderwijszorgprofessionals. Er wordt verondersteld dat de begeleider parate kennis heeft rondom Autismespectrumstoornis. Om de kennis op te frissen, is er in deze handleiding kort beschreven wat er wordt verstaan onder een Autismespectrumstoornis.De complete set met handleiding, opdrachtkaarten en alle materialen is te lenen bij de Hanzehogeschool Groningen (lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving).Autisme Talent Avontuur is tot stand gekomen met medewerking van Retha Stegeman, Mariska de Peuter en Isabell Drewes.
DOCUMENT