Door veelzijdige maatschappelijke ontwikkelingen hebben jongeren tegenwoordig meer keuzemogelijkheden dan jongeren uit eerdere generaties. Voor hen verliep het leven meer volgens vastliggende en vooraf bepaalde paden. De keerzijde van deze positieve ontwikkeling is dat de jeugd onder druk staat om te kiezen en hun keuzes te verantwoorden.In het boek wordt dit keuzeprobleem vanuit een moderniseringstheoretisch perspectief behandeld. Het boek bevat hoofdstukken over jeugd en modernisering, de pedagogische relatie in verandering, onderhandelingsculturen in gezinnen, jeugd en vrije tijd, jeugd en seksualiteit, toekomstorientaties van jongens en meisjes. In het boek wordt het keuzeprobleem bekeken vanuit de basiscategorieen gender, sociaal milieu en etniciteit.
DOCUMENT
In Nederland bevindt zich een grote groep jongeren en jongvolwassenen zonder nationaliteit. Zij zijn Nederlands, groeien hier op, maar mogen niet (of slechts gedeeltelijk) naar school, ze mogen niet werken en niet op andere manieren bijdragen aan de maatschappij. Zij worden in een kwetsbare en afhankelijk positie gedwongen en hebben te maken met stigma en uitsluiting. Dit artikel bespreekt de rol van het ongedocumenteerd zijn op de identiteitsontwikkeling van jongeren aan de hand van een casus. Toegang tot onderwijs kan deze jongeren de gelegenheid bieden om zich op een gezonde manier te ontwikkelen, voor zichzelf en de maatschappij. Het biedt hun kans om op een volwaardige manier aan hun toekomst te bouwen.
DOCUMENT
Hoe ervaren en beoordelen jongeren de alledaagse opvoeding door hun ouders? Deze vraag staat centraal in het onderzoek dat Hogeschool INHolland in opdracht van de afdeling Jeugd van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) van de gemeente Amsterdam heeft uitgevoerd op twee scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. Wat vinden jongeren van de opvoedkwaliteiten van hun ouders? Bieden ze begeleiding en steun? En zouden ouders volgens de jongeren aanvullend advies en informatie kunnen gebruiken bij de opvoeding van tieners?
DOCUMENT