The five papers in the DRS 2022 track “AI and the Conditions of Design: Towards A New Set of Design Ideals” offer radical lenses to change the narrative around AI and open pathways towards pluralist digital futures, signaling redirections for experimenting with more inclusive and imaginative design practices.
Facilitate multidisciplinary e-textile development by enhancing collaboration and knowledge transfer across disciplines, ultimately leading to comprehensive requirements while keeping the user interaction in mind. presentation during E-textiles 2023
MULTIFILE
In this paper we explore the influence of the physical and social environment (the design space) son the formation of shared understanding in multidisciplinary design teams. We concentrate on the creative design meeting as a microenvironment for studying processes of design communication. Our applied research context entails the design of mixed physical–digital interactive systems supporting design meetings. Informed by theories of embodiment that have recently gained interest in cognitive science, we focus on the role of interactive “traces,” representational artifacts both created and used by participants as scaffolds for creating shared understanding. Our research through design approach resulted in two prototypes that form two concrete proposals of how the environment may scaffold shared understanding in design meetings. In several user studies we observed users working with our systems in natural contexts. Our analysis reveals how an ensemble of ongoing social as well as physical interactions, scaffolded by the interactive environment, grounds the formation of shared understanding in teams. We discuss implications for designing collaborative tools and for design communication theory in general.
MULTIFILE
Fysiotherapeuten in de eerste-lijn ervaren problemen met het aanleren en verbeteren van bewegingen bij mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen. Er is namelijk relatief weinig bekend over hoe dit proces op maat kan worden vormgegeven in de praktijk. Voor mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen is het van essentieel belang om bewegingen die zij ‘kwijt’ zijn opnieuw te leren zodat zij weer zelfstandig kunnen functioneren. Het aanleren en verbeteren van bewegingen, ook motorisch leren genoemd, is echter een complex proces, dat op veel verschillende manieren plaats kan vinden, maar waarbij altijd rekening moet worden gehouden met verschillende patiëntkenmerken (bijv. medische oorzaak, voorkeuren en persoonlijkheid). De huidige kennis op gebied van motorisch leren is vooral gericht op de theorie. Het doel van dit project is om fysiotherapeuten te helpen om deze grote hoeveelheid theoretische kennis en daarnaast de veelal standaard benaderingen te vertalen naar een goed onderbouwde gepersonaliseerde aanpak. Volgende onderzoeksvraag staat daarom centraal: Welke kennis en tools hebben fysiotherapeuten in de eerste-lijn nodig om motorische leerstrategieën gepersonaliseerd toe te passen om neurologische en geriatrische patiënten te ondersteunen bij het leren en verbeteren van dagelijkse bewegingen? Het project is onderverdeeld in drie werkpakketten. In werkpakket A zullen fysiotherapeuten, kennis toepassen en aanvullen en tools (door)ontwikkelen, evalueren en aanpassen (participatory user-centred design) in co-creatie met de patiënten, onderzoekers, docenten en studenten. Werkpakket B bestaat uit een procesevaluatie waarin het gebruik en de ervaringen met de nieuw opgedane kennis en ontwikkelde tools wordt geëvalueerd door fysiotherapeuten en patiënten. In werkpakket C wordt de potentiële maatschappelijke, economische en wetenschappelijke impact van de ontwikkelde kennis en tools bepaald (Business Model Canvas) en worden passende valorisatiestrategieën gekozen. De projectresultaten dragen bij aan de innovatiekracht binnen de fysiotherapie doordat zo veel mogelijk neurologische en geriatrische patiënten efficiënter en effectiever (opnieuw) leren bewegen.
The projectThe overarching goal of DIGNITY, DIGital traNsport In and for socieTY, is to foster a sustainable, integrated and user-friendly digital travel eco-system that improves accessibility and social inclusion, along with the travel experience and daily life of all citizens. The project delves into the digital transport eco-system to grasp the full range of factors that might lead to disparities in the uptake of digitalised mobility solutions by different user groups in Europe. Analysing the digital transition from both a user and provider’s perspective, DIGNITY looks at the challenges brought about by digitalisation, to then design, test and validate the DIGNITY approach, a novel concept that seeks to become the ‘ABCs for a digital inclusive travel system’. The approach combines proven inclusive design methodologies with the principles of foresight analysis to examine how a structured involvement of all actors – local institutions, market players, interest groups and end users – can help bridge the digital gap by co-creating more inclusive mobility solutions and by formulating user-centred policy frameworks.The objectivesThe idea is to support public and private mobility providers in conceiving mainstream digital products or services that are accessible to and usable by as many people as possible, regardless of their income, social situation or age; and to help policy makers formulate long-term strategies that promote innovation in transport while responding to global social, demographic and economic changes, including the challenges of poverty and migration.The missionBy focusing on and involving end-users throughout the process of designing policies, products, or services, it is possible to reduce social exclusion while boosting new business models and social innovation. The end result that DIGNITY is aiming for is an innovative decision support tool that can help local and regional decision-makers formulate digitally inclusive policies and strategies, and digital providers design more inclusive products and services.The approachThe DIGNITY approach combines analysis with concrete actions to make digital mobility services inclusive over the long term. The approach connects users’ needs and requirements with the provision of mobility services, and at the same time connects those services to the institutional framework. It is a multi-phase process that first seeks to understand and bridge the digital gap, and then to test, evaluate and fine-tune the approach, so that it can be applied in other contexts even after the project’s end.Partners: ISINNOVA (Italy), Mobiel 21 (Belgium), Universitat Politechnica deCatalunya Spain), IZT (Germany), University of Cambridge (UK), Factualconsulting (Spain), Barcelona Regional Agencia (Spain), City of Tilburg(Netherlands), Nextbike (Germany), City of Ancona (Italy), MyCicero (Italy),Conerobus (Italy), Vlaams Gewest (Belgium)
Binnen het Expertisecentrum voor Innovatieve zorg en Technologie (EIZT) werken vijf lectoraten van Zuyd faculteit Gezondheidzorg samen met diverse partners aan innovaties om Limburgse burgers te ondersteunen bij participatie en vitaliteit, o.a. in ‘living labs’. In deze living labs zijn studenten en docenten van diverse faculteiten, professionals en cliënten actief. De ontwikkeling en uitbreiding van living labs, waarin de belangen van zowel praktijk, onderzoek als (interprofessioneel) onderwijs goed op elkaar afgestemd worden, behoeft komende jaren aandacht. Het postdoconderzoek van Renée van den Heuvel kent de volgorde vraagstelling; Hoe ziet een goed werkend EIZT living lab over participatie en vitaliteit van kinderen eruit en welke kritische factoren dragen bij aan het succes? Twee lijnen staan centraal; 1) Het ontwikkelen van een “EIZT Living Lab Kinderen” . Binnen de projecten van de lectoraten van de faculteit Gezondheidszorg zijn samenwerkingspartners en expertise rondom de thematiek kinderen volop aanwezig. Echter, bestaat er nog geen living lab voor duurzame samenwerking rondom kinderen met partners in de regio, dat tevens richting geeft aan interprofessioneel onderwijs. Een dergelijk living lab zou bijdragen aan duurzame samenwerking met de praktijk en tussen de verschillende faculteiten van Zuyd. 2) Onderzoek doen naar factoren die een living lab succesvol maken. Ontwikkeling en evaluatie van een dergelijk living lab met alle stakeholders vanaf de start betrokken, alsmede onderzoek naar de kritische factoren van living labs, zou ook voor de andere EIZT living labs van grote toegevoegde waarde zijn. Om zowel onderwijs, praktijk als onderzoek intensief, direct en in alle fases te betrekken volgt het project een user-centred design proces. De fases analyse, design, uitvoering, evaluatie en implementatie volgen elkaar op om de centrale onderzoeksvraag van dit project te beantwoorden.