Computational Thinking (CT), een onderdeel van digitale geletterdheid, is een vaardigheid die aandacht vraagt in het onderwijs. Bij docenten in opleiding (dio’s) is nog weinig kennis en expertise over CT, terwijl er mogelijkheden zijn om dit aspect van digitale geletterdheid te integreren in alle schoolvakken en hiermee die schoolvakken te verrijken. Drie lerarenopleiders (Nederlands/moderne vreemde talen, geschiedenis en wiskunde) hebben een vakoverstijgende cursus gegeven en onderzocht in een verkennend onderzoek. Het doel van de cursus is bij te dragen aan kennis en attitude met betrekking tot CT en CT te integreren in een lesontwerp. Deelnemers aan de cursus waren 21 tweedegraadsdocenten geschiedenis, wiskunde en talen die een masteropleiding tot eerstegraadsdocent volgden. In interdisciplinaire leerteams werkten de docenten in opleiding aan een beroepsproduct waarin ze een vakoverstijgende aanpak ontwierpen rond het thema CT. Verschillende data (vragenlijsten, learner reports en beroepsproducten) zijn verzameld om de opbrengst van de module te beschrijven. Uit de data blijkt dat kennis over CT is toegenomen en dat dio’s na het volgen van de cursus een positievere houding hebben ten opzichte van het integreren van CT in hun onderwijs. Uit de analyse van de beroepsproducten blijkt dat dio’s deels in staat zijn om CT te integreren in hun ontwerpen van (vakoverstijgend) onderwijs.
MULTIFILE
MULTIFILE
Backgroundafter hospitalisation for cardiac disease, older patients are at high risk of readmission and death.Objectivethe cardiac care bridge (CCB) transitional care programme evaluated the impact of combining case management, disease management and home-based cardiac rehabilitation (CR) on hospital readmission and mortality.Designsingle-blind, randomised clinical trial.Settingthe trial was conducted in six hospitals in the Netherlands between June 2017 and March 2020. Community-based nurses and physical therapists continued care post-discharge.Subjectscardiac patients ≥ 70 years were eligible if they were at high risk of functional loss or if they had had an unplanned hospital admission in the previous 6 months.Methodsthe intervention group received a comprehensive geriatric assessment-based integrated care plan, a face-to-face handover with the community nurse before discharge and follow-up home visits. The community nurse collaborated with a pharmacist and participants received home-based CR from a physical therapist. The primary composite outcome was first all-cause unplanned readmission or mortality at 6 months.Resultsin total, 306 participants were included. Mean age was 82.4 (standard deviation 6.3), 58% had heart failure and 92% were acutely hospitalised. 67% of the intervention key-elements were delivered. The composite outcome incidence was 54.2% (83/153) in the intervention group and 47.7% (73/153) in the control group (risk differences 6.5% [95% confidence intervals, CI −4.7 to 18%], risk ratios 1.14 [95% CI 0.91–1.42], P = 0.253). The study was discontinued prematurely due to implementation activities in usual care.Conclusionin high-risk older cardiac patients, the CCB programme did not reduce hospital readmission or mortality within 6 months.Trial registrationNetherlands Trial Register 6,316, https://www.trialregister.nl/trial/6169
MULTIFILE
We produceren en consumeren meer mode dan we nodig hebben, met te veel impact op mens en milieu. Mode aankopen zijn vaak impulsief en worden ter plekke, in de winkel besloten. Daar ligt dus een kans, maar wanneer gaan we als consument vaker voor duurzame mode kiezen, en hoe kunnen duurzame mode retailers ons daartoe verleiden?