ObjectiveThe Plants for Joints (PFJ) intervention significantly improved pain, stiffness, and physical function, and metabolic outcomes, in people with metabolic syndrome-associated osteoarthritis (MSOA). This secondary analysis investigated its effects on body composition.MethodIn the randomized PFJ study, people with MSOA followed a 16-week intervention based on a whole-food plant-based diet, physical activity, and stress management, or usual care. For this secondary analysis, fat mass, muscle mass, and bone mineral density were measured using dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA) for all participants. Additionally, in a subgroup (n = 32), hepatocellular lipid (HCL) content and composition of visceral adipose tissue (VAT) were measured using magnetic resonance spectroscopy (MRS). An intention-to-treat analysis with a linear-mixed model adjusted for baseline values was used to analyse between-group differences.ResultsOf 66 people randomized, 64 (97%) completed the study. The PFJ group experienced significant weight loss (−5.2 kg; 95% CI –6.9, −3.6) compared to controls, primarily from fat mass reduction (−3.9 kg; 95% CI –5.3 to −2.5). No significant differences were found in lean mass, muscle strength, or bone mineral density between groups. In the subgroup who underwent MRI scans, the PFJ group had a greater reduction in HCL (−6.5%; 95% CI –9.9, 3.0) compared to controls, with no observed differences in VAT composition.ConclusionThe PFJ multidisciplinary intervention positively impacted clinical and metabolic outcomes, and appears to significantly reduce body fat, including liver fat, while preserving muscle mass and strength.
MULTIFILE
Whether going fully vegan or embracing a more ‘flexitarian’ lifestyle, consumers are switching to plantbased food options in ever-increasing numbers. With 9 billion people to feed in the world in 2050, there are many reasons why: from perceived benefits for people’s own health and wellbeing, to concerns about animal welfare and the environmental impact of meat farming, or just the desire to be ‘on trend’.Interview with Fred van de Velde, professor and researcher at HAS University of Applied Science.
LINK
In de transitie naar duurzame voedselsystemen is de consumptie van duurzaam geproduceerd vlees een eerste stap. Vlees eten is diepgeworteld in onze eetcultuur. Het veranderen van eetpatronen naar minder vlees (flexitariërs), geheel geen vlees (vegetariërs, veganisten) of de overstap naar vleesvervangers/kweekvlees, vraagt tijd. Om op kortere termijn een verschil te maken, zal het stimuleren van de keuze van consumenten voor duurzaam geproduceerd vlees in belangrijke mate bijdragen aan de gewenste verandering richting ‘minder en beter’. In aanvulling op hedendaagse vervangingsstrategieën van retailorganisaties, beoogt dit project consumentenpull naar duurzame vleesproducten te realiseren. Dit vraagt om specifieke tactieken, wetende dat consumenten een intention-behaviour gap vertonen met betrekking tot duurzaamheid: de wil is er, maar vertaalt zich onvoldoende in koopgedrag. Dit komt doordat een sociaal dilemma optreedt: een ego-belang in strijd met een maatschappelijk belang. Om dit te overkomen, is een combinatie van intentiebeïnvloeding, bewijsvoering en gedragsbeïnvloeding nodig. Kennis hiervan is echter gefragmenteerd, onvoldoende doorgedrongen in de praktijk en niet specifiek genoeg om consumentengroepen met een latente vraag voldoende aan te spreken. DIERZAAM zal integrale (marketing)principes ontwikkelen voor duurzame gedragsverandering, om het marktaandeel van duurzame vleesproducten te vergroten en daarmee bij te dragen aan de transitie van het voedselsysteem. Met een Design Thinking aanpak ontwikkelen we een breed en diep beeld van consumentenmotivaties en -gedrag. Vanuit dit beeld worden iteratief interventies ontwikkeld: van idee naar prototype naar test bij die consumentensegmenten waar de relevantie, en daarmee mogelijke impact, het grootst is. De centrale onderzoeksvraag luidt: “Hoe kunnen positionerings-, waarborgings- en gedragsbeïnvloedende strategieën het koopgedrag van duurzaam vlees van specifieke consumentengroepen zodanig stimuleren dat een groter marktaandeel van duurzaam vlees wordt bereikt?” Het consortium achter dit voorstel bestaat uit diverse MKB-organisaties, zoals producenten van duurzame vleesproducten, marketing- en communicatiespecialisten, ketenpartners, brancheverenigingen en kennispartners op gebied van consumentenpsychologie, gedragsverandering en agrifood & business.
The growing awareness of consumers of the increasing problem with livestock and meat production due to the high nitrogen emissions and the related impact on climate change drives consumption of plant based vegetarian alternatives. Similarly there is also an increasing demand for animal-free, eco-friendly alternative vegan leather. Consequently there has been significant interest in developing leather-like vegan materials from multiple plant sources, such as mango, pineapple and mushroom based materials. However, the commercialization and the growth of sustainable vegan leather production is hampered significantly by the difficulty of achieving the needed quality for the various consumer products as well as the high prices of the vegan alternatives. In the Growing Leather project two SMEs, BioscienZ and B4Plastics, will combine forces with Avans University of Applied Sciences to develop vegan leather from the mushroom based material called mycelium. BioScienZ is a biotech company with strong expertise and capacity to produce low-cost and consistent quality mycelium. B4Plastics is a material development company, with strengths in designing and distributing eco-plastic products. In this project Avans University will use several mycelium types (produced by BioscienZ), and with the guidance of B4Plastics, it will test various additives under many different conditions, to ultimately develop an environmentally friendly, vegan material that will have comparable material characteristics to animal leather and is competitive in price.
Huzzy is een vrouwelijk georiënteerd condoommerk dat staat voor gelijkheid en diversiteit. Om de ideale omstandigheden te creëren voor een zo aangenaam mogelijke seksuele ervaring, streeft Huzzy naar het verbeteren van het welzijn van de vrouw door het verspreiden van een positieve boodschap waarbij assertiviteit en controle een centraal concept vormen, zowel voor, tijdens en na het hebben van seks.