Democracy is still organized according to an ancient model. Democracy has become a tradition where populists feel at home. Real politicians (game changers) must also dress up as puppets, so that they too can enter the populist political puppet show with one-liners and clinchers during election time. Technology could help liberate democracy from tradition and thus from populism: digital voting per theme. In the Netherlands almost all have one or more themes that are important for the future of our country, our continent and / or our planet. Or maybe a combination: digital voting on themes and 1 vote for or against a profiled politician?
MULTIFILE
Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.
MULTIFILE
Municipalities increasingly seek to include citizens in decision-making processes regarding local issues, such as urban planning. This paper presents a case study on using Virtual Reality (VR) in a process of civic participation in the redesign of a public park. The municipality included citizens in intensive co-design activities to create three designs for the park and engaged the neighbourhood community in co-decision, in the form of a ballot. Through the civic participatory process, we studied the effectiveness of using VR technology to engage the community in participating in the co-decision process. The three designs were presented using highly realistic 360˚ visualisations and the effects on engagement were compared between various devices: VR headsets, smartphones, tablets, and computers. Viewing the designs in 2D paper plans was also included in the comparison. The study included over 1300 respondents that participated in the ballot. A statistical analysis of the collected data shows that participants viewing the 360˚ rendered images with VR technology expressed a significantly higher engagement in the co-decision process than those using their computer at home or viewing 2D paper plans. The paper describes the complete participatory design process and the impact of the e-governance used on the target group as well as on the actors organizing the e-governance process. We discuss how the use of new technology and active presence of a voting-support team inspired citizens to participate in the co-creation process and how the investment in this procedure helped the local authorities to generate support for the plans and strengthen its relationship with the community. The use of realistic visualisations that can be easily assessed by citizens through user-friendly technology, enabled a large and diverse audience to participate. This resulted in greater visibility of municipal efforts to enhance the living environment of citizens and is therefore an important step in increased civic engagement in municipal policy-making and implementation.
MKB-bedrijven op het gebied van architectuur, gebiedsontwikkeling, ontwerp, digital design en technologie-ontwikkeling zien een nieuwe ‘markt’ ontstaan in de toenemende interesse voor de stedelijke commons. Dat zijn lokale gemeenschappen waarin mensen resources zoals energie, mobiliteit of woonruimte met elkaar delen en beheren, op een duurzame en pro-sociale manier. MKB-bedrijven zien kansen om in co-creatie met deze leefgemeenschappen nieuwe diensten en producten te ontwikkelen waarmee bewoners hun hulpbronnen gemeenschappelijk kunnen managen. MKB-bedrijven zien de ontwikkeling van stedelijke commons daarnaast als mogelijke oplossing voor urgente maatschappelijke vraagstukken en missies op het gebied van inclusieve woningbouw, duurzaamheid en de energietransitie. Voor het goed functioneren van de commons is een heldere articulatie en implementatie van hun onderliggende (maatschappelijke) waarden essentieel. Dit vraagt van MKB-bedrijven een zoektocht naar nieuwe manieren van gebieds- en technologie-ontwikkeling in samenwerking met bewoners. Een specifiek probleem daarbij betreft het vertalen van de commons-waarden naar een technologisch systeem dat het gezamenlijk beheer van hulpbronnen mogelijk maakt. Hiervoor wordt veel verwacht van digitale platformen en distributed ledgers technologies zoals de blockchain. Dit zijn databases die precies bijhouden wie wat bijdraagt en gebruikt. Ze koppelen zo’n boekhouding ook aan rechten, plichten en reputaties van de deelnemers. Bij de inrichting van zo’n systeem moeten ontwerpers steeds keuzes maken en rekening houden met spanningen tussen bijvoorbeeld privacy en transparantie, of individuele en collectieve belangen. In dit ontwerpproces stuiten MKBs op een kennishiaat. Hoe kunnen de onderliggende (maatschappelijke) waarden van commons-gemeenschappen 1) worden gearticuleerd en 2) vertaald naar een ontwerp voor de organisatie van een stedelijke commons met behulp van digitale platformen? Dit onderzoek verkent deze vragen in een fieldlab in Amersfoort, op twee ‘transfersites’ in Amsterdam en Birmingham, en met community of practice partners. Samen met hen worden een set design-principes en richtlijnen ontwikkeld voor het ontwerp van DLTs voor de stedelijke commons.