Search results

Products 74

product

Exploration of design methods and tools for virtual, augmented and mixed reality

This paper shows an overview of design practices of the XR-lab at the Amsterdam University of Applied Sciences, The Netherlands. Over the course of six years, interdisciplinary teams of students have delivered 55+ prototypes in virtual, augmented, and mixed reality for a variety of 40+ clients. As human-computer interaction is entering a new evolutionary phase towards human-computer integration, new opportunities in extended reality (XR) have the potential to fundamentally alter human characteristics and abilities. Therefore, this paper begins with taking a philosophical stance on ‘being human’ and the anthropological concept of ‘liminality’ in XR-experiences. A further exploration of the concept of 'emotional rehearsal spaces' uses know-how from performance art, dance, architecture, and dramaturgy. Insights from tangible practices at the XR-lab show the cultural journey in XR-collaborations. This is made visible through a quick and dirty experiment on artistic thinking, design thinking, and system thinking, which shows how interdisciplinary collaborations are able to ignite new combinations of thought in design teams and individual professionals. Finally, we show an overview of specific design methods and tools that have been explored at the XR-lab over the years.

PDF

product

DigiTourism: Advancing Policies to Develop XR Implementation.

PDF

product

Dementia – where reality meets imagination designing XR soundscapes and visuals for dementia patients.

PDF

People 3

person

Jessika Weber

Professor

Jessika Weber
person

Shima Rezaei Rashnoodi

Senior Researcher and R&D Lecturer

Shima Rezaei Rashnoodi
person

Tuki Clavero

Research Coordinator in Creative & Entertainment Video Games

Tuki Clavero

Projects 19

project

Borging van vakkennis in de maakindustrie met Augmented Reality.

Bedrijven in de maakindustrie staan voor de grote uitdaging om vakkennis structureel te borgen en zo de concurrentiepositie te behouden. Vakkennis vloeit weg doordat vakmensen met pensioen gaan en de kennis die zij hebben opgebouwd moeilijk aan deze nieuwe medewerkers overdraagbaar is. Huidige vormen van een-op-een instructieleren zijn erg tijdsintensief en steeds minder haalbaar doordat er minder experts beschikbaar zijn. Werkinstructies vangen de nodige vakkennis onvoldoende en de vorm sluit niet goed aan bij de leerstijlen en behoeften van de nieuwe instroom. Augmented reality (AR) en bijpassende methodieken bieden een alternatief dat laagdrempelige manieren van vakkennis vangen (capture) en delen (transfer) mogelijk maakt. Het vangen wordt ondersteund door verschillende sensoren en algoritmes om acties te monitoren. Het terugkoppelen van informatie kan in een intuïtievere, gepersonaliseerde vorm op de juiste plek, moment en in de juiste context. Maakbedrijven zien de potentie van deze technologie voor het oplossen van hun probleem van kennisborging en training van de brede nieuwe instroom, maar missen de handvatten om dit goed op te pakken en in te zetten. Door de vele onzekerheden durven bedrijven de nodige investering niet aan te gaan. Negen bedrijven, twee lectoraten, netwerkpartners uit de XR & smart industry en een universitaire vakgroep bundelen in deze aanvraag hun krachten om te komen tot handvatten en richtlijnen om AR effectief in te kunnen zetten voor het vangen en aanbieden van vakkennis. Hiervoor worden praktische oplossingen ontwikkeld, geëvalueerd, en algemene lessen uit geabstraheerd. De geleerde lessen, ontwikkelde methodiek en demonstrator opstellingen worden algemeen beschikbaar gesteld voor de maakindustrie die deze technologie willen gebruiken voor behoud van kennis en optimale inzet van nieuwe werknemers, en bedrijven die dit soort technologische oplossingen ontwikkelen.

Ongoing
project

Closer Connections

Closer Connections aims to build a coherent, cross-academy, virtual- and augmented reality strategy to contribute to the European agenda: “a Europe fit for the digital age”. Closer Connections enables the SPRONG group DIGIREAL to strengthen its visibility and reputation on a European level to build strong alliances with European VR/AR coalitions and associations and apply for EU grants. In this project, a strategic paper on market assessment is developed to determine our position within this European agenda. This is followed by a roadmap for the future utilisation of our rare assets (XR-stage, photogrammetry, etc.), and raise awareness of the unique combination of excellent facilities, creative staff and talented students.

Finished
project

Eendagskuikens stressvrij op transport

Welzijnsverbeteringen bij vleeskuikens vertalen zich ook in verbeterde efficiëntie wanneer alle schakels (vermeerderaars, broederij, vleeskuikenhouders en slachterij) samenwerken en op elkaar afstemmen. Vleeskuikens die tijdens het uitkomstproces in de broederij water en voer krijgen verstrekt zijn in hun verdere leven gezonder dan kuikens die dat niet krijgen. Echter, tijdens de afrapen en tellen van de kuikens in de broederij ervaren de kuikens stress en in de periode voor en tijdens transport naar de stal krijgen de kuikens geen voer en water verstrekt waardoor de welzijnsvoordelen verdwijnen. Wanneer het transport langer dan 2 uur duurt neemt de uitval bij deze gevoerde kuikens zelfs toe. In de voorgestelde samenwerking met een vermeerderaar, broederij en een slachterij wordt op een onderzoeksinstituut onderzocht of een ingebouwde rustperiode tussen kuikenverwerking en transport (waarbij de kuikens water en voer krijgen verstrekt in een te testen kuiken relaxruimte), de transportperiode minder stressvol wordt waardoor de uitval laag blijft en de diergezondheid hoog. Naast samenwerking met het bedrijfsleven werken studenten mee in de proefuitvoering, dataverzameling en verslaglegging. Dit zal de introductie van de kuiken relaxruimte in de praktijk kunnen bevorderen.

Finished