Column op www.mkbservicedesk.nl voor MKB'ers die willen voldoen aan social return voorwaarden in aanbestedingen.
DOCUMENT
Artikel op www.mkbservicedesk.nl met tips voor MKB'ers waardoor zij beter aan social return voorwaarden in aanbestedingen kunnen voldoen en waardoor hun concurrentiepositie verbetert.
LINK
Artikel over social return in aanbestedingen en belang van dialoog tussen inkoop en MKB voorafgaand aan aanbestedingen.
LINK
Sinds de decentralisaties in het sociaal domein ervaren zorgaanbieders veel (administratieve) last van aanbestedingen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). In de afgelopen jaren is gepoogd om die last te verminderen, onder andere door standaardisering en het aanpassen van de Wmoregelsvoor aanbesteden. Deze maatregelen dragen bij aan vereenvoudiging van de processen, maar lossen niet het onderliggende probleem op dat zorgaanbieders ervaren. Namelijk dat gemeenten te veel eisen stellen, waarvan het nut niet altijd duidelijk is. Zorgaanbieders willen in gesprek. Dat gesprek vindt weliswaar plaats,maar zorgaanbieders zien de resultaten vervolgens niet terug in het bestek. Dit leidt ertoe dat de gemeente niet altijd als een betrouwbare partner wordt gezien. In deze bijdrage laten de auteurs zien op welke wijze de gemeente in Wmo-aanbestedingen kan werken vanuit vertrouwen, dialoog en partnerschap.
MULTIFILE
Onderzoeksverslag RAAK-MKB project Sociaal in het bestek. Beschrijving van methode van onderzoek en de resultaten van het onderzoek.
DOCUMENT
Column op www.mkbservicedesk.nl over social return in aanbestedingen en welke kansen dat biedt voor MKB'ers.
DOCUMENT
Waaier met de aanbevelingen voor inkopers en doelgroepenleveranciers, gericht op de verbetering van de kansen van MKB'ers bij het voldoen aan social return voorwaarden in aanbestedingen.
DOCUMENT
MKB'ers willen samenwerken in arbeidspools om het eenvoudiger te maken om aan social return in aanbestedingen te voldoen, namelijk om werkplekken te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
LINK