10 tips voor betere studieprestaties door beter te kunnen focussen en minder afleiding toe te laten. Deze tips zijn samengesteld door de onderzoekslijn Studiesucces op basis van wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, neuropsychologie en onderwijskunde en uit onze eigen onderzoeken naar stress, bevlogenheid en studieprestaties.
DOCUMENT
The imbalance between demand and supply in Dutch healthcare led to the introduction of task redistribution at the beginning of the 21st century. Some new occupations arrived, and many, especially occupations in allied healthcare, underwent major changes in scope of practice and authorization. One example is dental hygiene, which is the field of study chosen for this thesis.
DOCUMENT
Jonge pediatrische patiënten die een venapunctie of capillaire bloedafname ondergaan, ervaren vaak hoge niveaus van pijn en angst. Dit resulteert vaak in verontruste jonge patiënten en hun ouders, langere behandeltijden en een hogere werkdruk voor zorgverleners. Sociale robots zijn een nieuw en veelbelovend hulpmiddel om de pijn en angst van kinderen te verzachten.Doel Deze studie heeft tot doel doelbewust een sociale robot te ontwerpen en te testen om stress en angst tijdens bloedafname van kinderen te verminderen. Resultaten Kinderen die met de robot omgingen, vertoonden significant lagere niveaus van angst voordat ze daadwerkelijk bloed afnamen in vergelijking met kinderen die een standaard medische behandeling kregen. Kinderen in de middelste klassen van de basisschool (6-9 jaar) leken bijzonder gevoelig voor het vermogen van de robot om pijn en angst te verminderen voordat bloed wordt afgenomen. De ouders van kinderen vertoonden over het algemeen een sterke positieve houding ten opzichte van het gebruik en de effectiviteit van de sociale robot voor het verminderen van pijn en angst. De resultaten van deze studie tonen aan dat sociale robots kunnen worden beschouwd als een nieuw, effectief hulpmiddel om de angst van kinderen te verminderen voorafgaand aan de verontrustende medische procedure van bloedafname. Looptijd 01 september 2020 - 01 juli 2021 Aanpak We hebben eerst een sociale robot ontworpen op basis van de eisen van ervaren zorgprofessionals tijdens focusgroepsessies. Vervolgens hebben we een gerandomiseerd gecontroleerd experiment ontworpen waarin de sociale robot werd toegepast als een afleidingsmethode om zijn vermogen te meten om pijn en angst bij kinderen te verminderen tijdens bloedafname in het kinderziekenhuis. Aanvullende documenten en doorverwijzingen Video: Studenten programmeren robots voor WKZ- Hogeschool Utrecht Artikelen: HU-STUDENTEN PRODUCEREN ROBOTS VOOR ZIEKE KINDEREN IN WKZ Doorverwijzingen: Studenten programmeren robots voor kinderen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis
Vaak denken mensen bij zwembaden vooral aan het traditioneel aanbod: zwemlessen voor kinderen en zwemmen voor ontspanning of sport. Toch zijn zwembaden de afgelopen jaren veel bezig met innovatie, waarbij ze bv. kijken naar het gebruik van sensoren om zwemmen interessanter te maken of bieden ze geavanceerde trainingen aan voor duikers of militair personeel aan. Toch merken de zwembaden dat het een strijd kan zijn om de aandacht van de mens vast te houden; we leven immers in een samenleving met vele afleidingen. Zwembaden zijn daarom geïnteresseerd in het verkennen van de mogelijkheden van nieuwe technologie om hun activiteiten aantrekkelijker te maken. Zo ook, specifiek voor dit project, de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) om de zwembadervaring en de trainingen en educatie die daar gegeven worden, te verrijken. Binnen dit project willen we dus de potentiële waarde van VR te verkennen met zwembaden en de kennis hiervan te delen met de Creatieve Industrie. Centraal hierin staan een aantal onderzoeksvragen om kennis op te doen over de technologie, o.a.: 1) hoe toepasbaar is de techniek van VR binnen de context van zwembaden, 2) hoe kunnen wij de gebruikerservaring veilig en paniekloos voor de gebruiker maken en 3) hoe gaan we om met motion sickness die kan opkomen bij gebruik van VR, in het bijzonder tijdens de ervaring in het water? Om met deze vragen te experimenteren willen we in co-creatie VR-prototypes gaan maken om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen en de kennis te delen met de praktijk en de creatieve industrie. Vanuit daar werken we verder aan de doorontwikkeling.
Wat is er nodig om de zorg voor psychisch ontregelde patiënten, die somatische spoedzorg nodig hebben, beter te laten aansluiten op de behoeften en ervaringen van de patiënt, hun naasten en de zorgprofessionals? Dat vraagstuk adresseren we met deze RAAK-publiek aanvraag. De zorg voor psychisch ontregelde patiënten die somatische spoedzorg nodig hebben is in de praktijk vaak suboptimaal, omdat de primaire focus van die spoedzorg vooral op somatische klachten is gericht. Hierdoor krijgt deze kwetsbare groep patiënten niet altijd de zorg die zij nodig hebben, waardoor behandeling van psychische klachten onnodig wordt uitgesteld en de kans op escalaties toeneemt. Met behulp van onderzoekmethodologieën uit het Medical Research Council Framework en Experience-Based Co-Design bestuderen we de ambulance- en spoedeisende hulp (SEH) context en brengen we de ervaringen en behoeften van psychisch ontregelde patiënten, hun naasten en de betrokken zorgprofessionals in kaart. Daarbij zoomen we ook in op de benodigde kennis en vaardigheden om goede zorg te geven binnen die spoedzorgcontext. Op basis van de kennis die we daarin ophalen, ontwerpen we samen met de patiënten, hun naasten en de zorgprofessionals, een praktisch toepasbare toolbox, met elementen om de somatische spoedzorg voor psychisch ontregelde patiënten beter te laten aansluiten. De Hogeschool Utrecht voert het project uit in nauwe samenwerking het UMC Utrecht, Diakonessenhuis, St. Antonius ziekenhuis, Meander MC, de RAVU en stichting Altrecht. Gedurende het gehele project zullen patiënten, naasten en zorgprofessionals actief participeren bij zowel de opzet als de uitvoering van de verschillende deelonderzoeken binnen deze aanvraag.