Internationalisation has become an “institutional imperative” for many institutions of higher education. Two propositions are that internationalisation would help students develop competencies needed in todays globalised world, and increase the employability of students. This piece summarises findings from the HBO-Monitor (a survey amongst alumni of Dutch universities of applied sciences) to substantiate the aforementioned propositions. The analysis suggests that internationalisation measures such as a foreign experience are conducive to the acquisition of international competencies. By contrast, little support derives from the HBO dataset concerning the link between internationalisation (or the thereby acquired competencies) and an increase in employability. However, a good number of alumni confirm that international competencies are needed in their current jobs. Based on this project, the Research Group International Cooperation will set up a longitudinal study on internationalisation at THUAS and its impacts.
In 1996 innovative, double major teacher education programs for Physics & Mathematics and Physics & Chemistry were initiated at the University of San Carlos in Cebu, Philippines. Both programs require 4 years of study. From the outset the focus was on making a difference in the quality of Science and Mathematics Teacher Education, producing teachers with a good mastery of subject matter and able to teach the subjects in exciting and effective ways in typical Philippine crowded and resource-poor classrooms. The programs recruit top high school graduates using a promotion and scholarship scheme and then expose them to the best science lecturers at the university, and create a special learning environment for the duration of their training. Early 2011 a study was conducted to assess long term effects of the programs through a tracer study of the 300 alumni, interviews, and 22classroom visits to observe their teaching. Of the 300 alumni 245 are still teaching of whom 33 abroad (mainly USA) and 212 in the Philippines. Alumni are highly valued by principals of the top schools in Cebu and their students win many local and even national science competitions. Their teaching is competent with lots of interaction and good subject matter mastery, but they are also facing some typical Philippine education problems.
MULTIFILE
Om het onderwijs, de curricula, zo goed mogelijk af te stemmen op de benodigde internationale competenties is door middel van halfgestructureerde interviews en een online enquête onderzocht wat alumni van De Haagse Hogeschool en werkgevers in de regio voor ervaringen, wensen en behoeften hebben met betrekking tot internationale competenties. De uitkomsten laten zien dat internationale competenties van belang zijn voor het verkrijgen en uitoefenen van een functie. Er is vanuit werkgevers en alumni vooral vraag naar meer aandacht voor het ontwikkelen van talencompetenties, interculturele competenties en het stimuleren en faciliteren van een buitenlandervaring. Door op deze punten een verbeterslag te maken zou De Haagse Hogeschool de succeskansen op de arbeidsmarkt (employability) van de student en de eigen relevantie kunnen vergroten. To gear education and curricula to the necessary international competencies as effectively as possible, semi-structured interviews and an online survey were used to determine the experiences, desires and needs of alumni of The Hague University of Applied Sciences and local employers with regard to obtaining and performing a job. Employers and alumni primarily desire more attention to the development of language competencies, intercultural competencies and the stimulation and facilitation of international experiences. Making improvements in these areas would enable The Hague University of Applied Sciences to enhance its own relevance and increase students’ chances of success in the job market (employability).
Ondernemerschap is een krachtige manier om maatschappelijke opgaven aan te pakken en brede welvaart in de regio te stimuleren. Als Brabantse kennisinstellingen werken we samen met Provincie Noord-Brabant aan kennisontwikkeling over ondernemen met een positieve maatschappelijke impact. We doen dit middels de volgende projecten:1. Brabant Impact Class - Wie zijn de impact ondernemers in Brabant en waar lopen zij tegenaan? In dit project brengen we zoveel mogelijk ondernemingen in beeld die bijdragen aan impact. We vragen hen naar de kansen die ze zien en de belemmeringen die zij ervaren. We koppelen hun vragen aan studenten en docenten. Zij ondersteunen deze ondernemers op hun beurt weer in allerlei vakken en projecten – en dat draagt weer bij aan ons inzicht in impact ondernemen.2. Case Based Learning - We laten aansprekende voorbeelden van Brabantse impact ondernemers te laten zien in het onderwijs. Van deze voorbeelden van onze alumni worden cases ontwikkeld die vervolgens een plek krijgen in verschillende onderwijsprogramma’s. Zo vergroten wij de ondernemersdrive bij studenten en mogelijk ook het aantal studentondernemers.3. Businessmodel Ontwikkeling met Impact - Welke ondernemingen in Noord-Brabant zijn succesvol in het creëren van impact? Wat doen zij en wat kunnen anderen ervan leren? En tegen welke belemmeringen lopen zij aan? Dit project maakt succes- en faalfactoren inzichtelijk en deelbaar.4. Geld met Impact: Wie laat startups duurzaam groeien? - De startende en groeiende impact ondernemers en investeerders met ESG-drijfveren lijken elkaar niet goed te vinden. Dit project richt zich op het onderzoeken van de financiële kant van het ecosysteem. Hoe zijn investeringen van private en publieke partijen in startups, scale-ups en sociale ondernemingen een stimulans voor ondernemerschap met maatschappelijke impact en brede welvaart?5. Kennisecosysteem - We willen de kennis over impact ondernemen zoveel mogelijk van waarde laten zijn in Brabant. Dit doen we door ontmoetingen te organiseren voor impact ondernemers, studenten ondernemers, docenten ondernemerschap en begeleiders en coaches. Ook delen we de inzichten van het onderzoek.Deze ‘nieuwe’ kennis zetten we om in werkbare principes voor ondernemers (in spé). Dit doen we in samenwerking met impact ondernemers in de regio en aanbieders van ondersteuning. Zo werken we samen toe naar het inzetten van hoogwaardige Brabantse kennis voor de maatschappij van morgen.
In this project, immersive media (XR, VR, AR) are created and tested as a remediation strategy to help improve the experience of existing TV content and reach and engage both new and existing target groups more effectively. In this project, students and alumni from AGM and Queensland University of Technology (QUT) work together under the supervision of the R&D department from the professorship Digital Media Concepts and QUT to develop innovative immersive media products based on existing TV productions from Banijay. Banijay is the largest independent production and distribution company in the world. Banijay will provide the challenges, content and feedback on the students’ progress and skills during the (VIS) project, and will offer the opportunity to work on existing international productions with real expectations and demands, and the opportunity to actually market the concepts the students develop. Several new concepts are now in production stage to be released and tested.
Vanuit verschillende doelstellingen (klimaat, natuur en volksgezondheid) moeten de komende jaren emissies van ammoniak en methaan uit de melkveehouderij fors worden gereduceerd. Deze emissies kunnen – op relatief korte termijn - beïnvloed worden via het voerspoor. De centrale vraag in dit voorstel is: “Wat is er nodig om melkveehouders nu en in de toekomst de juiste keuzes te laten maken om, beredeneerd vanuit de behoefte van de koe, het optimale graslandmanagement, rantsoen en rantsoenmanagement te hanteren wat leidt tot een lagere ammoniak- en methaanemissie?” Hierbij spelen twee belangrijke thema's: 1. de ontwikkeling van handelingsperspectieven; 2. gedragsverandering en een flexibele mindset. In dit projectvoorstel, dat geschreven is door groene hbo's i.s.m. groene mbo's, jonge melkveehouders en sectorpartners, komen deze thema's aan bod in vijf samenhangende werkpakketten: 1. Van inzichten naar handvatten (handelingsperspectief); 2. Testen van handvatten in de praktijk (handelingsperspectief); 3. Kansen, drijfveren en barrières (gedragsverandering); 4. Samenwerken voor integrale oplossingen (gedragsverandering); 5. Onderwijsontwikkeling en kennisdeling. Bij de uitvoering ligt de focus op jonge en toekomstige melkveehouders en bedrijfsadviseurs/erfbetreders. Via de hbo's en mbo’s is er direct contact (alumni en huidige studenten). Handelingsperspectieven uit wetenschappelijk onderzoek worden omgezet naar praktische handvatten. Vervolgens worden deze door studenten en docentonderzoekers in de praktijk getest op melkveebedrijven met verschillen in grondsoort en bedrijfsintensiteit. Naast kennis van maatregelen en uitwerking in de praktijk is ook de mindset van de (toekomstige) veehouder en adviseur cruciaal voor de motivatie om beslissingen te nemen. Het is belangrijk om kansen, drijfveren en barrières bij hen te begrijpen. Door zowel aan het begin als einde van het project te meten wordt zichtbaar welk effect er in vier jaar is opgetreden. Tijdens het project wordt een omslag in denken en handelen verder actief gestimuleerd door enerzijds participatief onderzoek samen met de veehouder en zijn/haar omgeving en anderzijds door onderwijs en training.